Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag har hört det några gånger och de låter allt oftare, ett skränande ljud från kopplingen när jag växlar mellan 2-3 och 3-4an. Ljudet uppkommer när man möter kopplingen med lite gas, behöver inte slira onödigt mycket på kopplingen för att höra ett kurrande och skränigt ljud från kopplingen.

Någon som har samma problem/ljud?

Bil: V70 drive,2011. 1500 mil.
av PeterTh
Jag har väl inte direkt ett skränigt ljud utan snarare gnissel när jag trampar ur på min V70 Drive 2010. De ska få smörja den på nästa service (6000mil).

/Peter
av Bengt A
Om du inte redan har funderat ut det så låter det som ett solklart fall av slitet urtrampningslager.
Lite bökigt att byta, vx-lådan måste bort, så oftast byter man koppling samtidigt.
Användarvisningsbild
av Camel
dst02 skrev:Jag har hört det några gånger och de låter allt oftare, ett skränande ljud från kopplingen när jag växlar mellan 2-3 och 3-4an. Ljudet uppkommer när man möter kopplingen med lite gas, behöver inte slira onödigt mycket på kopplingen för att höra ett kurrande och skränigt ljud från kopplingen.

Någon som har samma problem/ljud?

Bil: V70 drive,2011. 1500 mil.
Exakt samma hade jag på min förra bil V70N 2,5T. Fick till svar att det var lamellmaterialet och betraktades som en egenskap av Volvo. Men jag är tveksam till detta då detta ljud inte finns alls i min nuvarande V70II 2,5FT. Kopplingen höll utan problem de 10.000 mil som jag körde den förra bilen. Fast ljudet var inte någon direkt njutning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ett "gnäll" när kopplingen släpps upp brukar annars vara dess sätt att berätta att den vill ha ny kopplingslamell. Jag hade lite av det både på min senaste 945 (33000 mil) och 854 (46000 mil). Inget kopplingsslir, dock.
Användarvisningsbild
av rüttner
Vet inte hur det är på nya volvo, men på äldre bilar som min 850-97 så är det kopplingsmaterialet som av någon anledning gör att det låter/tjuter till.
Ska tydligen vara helt ofarligt.
av dst02
hm ok, också märkt att de låter konstigt, ett sorts kurrande vid krypkörning med kopplingen halvt nertryckt på 2an, bara tvåan, inga andra växlar.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]