Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paltkungen
Skall byta orig. till r-design, måste man plocka lös hela fronten för det eller går det att göra "framifrån"...
V 70 II D5 MY08
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Förtydligade rubriken och inlägget med bilmodel!
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Här finns lite tips:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=56299

Öppna motorhuven. Tryck in centrum på de runda svarta "knapparna" som håller främre stötfångaren.
Böj försiktigt fram stötfångaren över kylaren så du kommer åt grillen bakifrån och hullingarna på den.
Samtidigt som du drar lätt i grillen med ena handen trycker du på de övre hullingarna som håller grillen, sedan fortsätter du med hullingarna på sidorna sedan de undre.

Jag använde mig av en ca 30 cm lång stålpinne som var böjd i ena ändan så jag enkelt kunde trycka in hullingarna.
Användarvisningsbild
av Brainy
Volvo har ett "specialverktyg" i form av en kil för att lossa grillen utifrån utan att ens öppna huven. Detta borde även gå att göra med t.ex. ett bladmått. Titta bara på den nya grillen först vart clipsen sitter. På min bil användes volvos kil och det var gjort på 5 minuter.
av Steff 99
Om det är ett sådant litet ingrepp, kanske det kan löna sig att låta en Volvoverkstad utföra bytet... 8)
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Mmm. "min" Volvo verkstad sa:
"det är bara att slita ut grillen, det kan gå av någon hulling -men det gör inget".... :roll:
"eller kör in fiskbenet i glipan runt grillen och böj ner hullingarna" :shock:
Jag skulle inte göra på något av dessa sätt då jag är rädd om min bil.....
Alternativ 1: skramlande/lös grill.. Alternativ 2: repor i lacken..
Användarvisningsbild
av Brainy
Alternativ 2: I deras verkstadsanvisning så står det att de ska tejpa runt grillen för att inte riskera att slinta och skada lacken.

Bild

Alternativ 1 låter vansinne
av Paltkungen
Kan bara meddela att det fungerar ypperligt med att plocka bort pluggarna som sitter ovanpå grillen/fronten, trots att jag inte har de smalaste armarna...
Däremot verkar pluggarna vara av engångstyp, man får byta dessa när man plockat lös dem.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]