Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tbjorn
Jag ska serva min V70 D5 MY 08 på Fredag och funderar på att köpa polestaroptimering.
Är det någon som har erfarenhet av detta till denna motor, är det värt pengarna?
Jag drar en del husvagn med den och undrar ju lite om det blir lite bättre drag utan att förbrukningen skenar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag inte Polestar, men å andra sidan har jag en D5 2012, och det är ju nästan samma sak som Polestar på din.
Huruvida din förbrukar mindre när du drar husvagn, än vad min gör, är förstås svårt att veta, utan att vi drar samma vagn på samma ställe. Men rent allmänt så får man inte någonting för ingenting, om inte verkningsgraden kan ökas samtidigt.
av Cox
Köp du kommer inte att ångra dig värt varenda krona, min förbrukning gick ner men jag drar inte husvagn men en tung högerfot. Bilen går bättre mjukare och man behöver inte trampa hål i golvet vid omkörningar längre
av ystad
Hejsan!! Jag har en xc70 D3 aut MY 11 med orig 163hk/420nm. Igår (fredag) var jag och gjorde en polestar optimering.Fick 225hk/460nm, och tycker det var värt varenda krona. Verkligt stor skillnad, känns mycket piggare även vid normal körning, går lätt iväg. Mest tycker jag det känns vid ex omkörningar, det krävs en rejäl bensinmotor för att matcha 225hk diesel med dess kraft. Jag drar även husvagn på 1700kg och det ska bli intressant att pröva detta.Jag nollställde min snittmätare när jag körde till verkstaden resp hem och fick ingen skillnad på hemresan, skönt att förbrukningen verkar klara sig vid normal körning.Lycka till!!!
Användarvisningsbild
av tbjorn
Jo, det blev en optimering och det märktes skillnad direkt, svarade snabbt på gaspådrag och lådan växlar mycket bättre. Ska bli intressant och prova dra husvagnen till helgen, Jönköping tor.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]