Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cy_berg
Hej alla,
jag vet inte om detta är rätt forumdel för min tråd, så en moderator får såklart flytta den till rätt del om så behövs. Jag kommer snart att byta bil, och behöver något med 4WD med vettig markfrigång eftersom jag vill klara nästa vinter bättre än de två förra (bor ute på landet). Det optimala hade såklart varit en stor bil med rejält med utrymme både för passagerarna och i bagagen, välutrustad, billig i inköp och drift men att få allt det där är väl inte så realistiskt :wink: Jag kollar på begagnat som rullat max 5000 mil, helst från 2009 eller 2010, gärna under 330.000:-. Man hittar flest bilar till rätt i pris i XC70-serien men egentligen är det denna jag gillar minst rent estetiskt. Så, om man nu ska köpa en bil med hjärnan och inte med hjärtat, för en gångs skull :shock: :mrgreen: , vad skulle ni forum-rävar rekommendera? Jag har hört/läst att XC70 fortfarande brottas med rätt mycket "skitfel" som krånglande dörrlås, elfel och annat men har hört att XC60 generellt har mindre problem/fel. Stämmer det? Är XC90 vansinnigt dyra i drift om man tänker på service och problem/fel?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag var lite i samma sits som dig för några månader sedan (bor på landet och behöver AWD etc. etc.). XC90 kvalade dock ur pga modellens ålder, vi tyckte helt enkelt att den kändes gammal och omodern.

Mellan XC70 och XC60 föll valet på XC60 då vi upplevde kupén som rymligare och att det är en modernare bil och dessutom roligare att byta till då vi hade en V70 tidigare. XC70 har dock ett betydligt större bagage och är säkert billigare i drift.

Jag tycker absolut att du skall börja med att provköra modellerna, sedan kanske det inte är så svårt längre?!

/Martin
av XLR8MF
Hej!

Intressant fråga, bilkostnader brukar sällan analyseras rationellt! För att göra en bra anlys behöver du uppskatta förväntat årlig körsträcka samt hur länge du tänker behålla bilen?

Den första kostnadsposten att analysera är normalt värdefall då detta generellt kan sägas utgöra minst 50% av kostnaden på nyare bilar dvs max 6-8 år gamla.

XC90: Denna bil har passerat normal längd på livscykeln och därmed kommer de att fortsätta att falla kraftigt i pris. Om du köper en sådan för 330 ksek idag så skulle det inte förvåna mig om du får 200 ksek för samma exemplar om två år då det också finns en ny modell annonserad till marknaden.

XC60: Populär bil som är inne i första fasen av livscykeln. Begagnatpriserna speglar populariteten. Kommer läget vara likadant när du säljer den, dvs kommer priserna att vara höga pga fortsatt popularitet eller blir det proppen ur som för XC90?

XC70: Bil som är mitt i livscykeln med en facelift gjord. Då denna facelift var väldigt mild så kommer denna troligtvis inte pressa priserna på pre faclift på medellång sikt. Precis som du skriver så ligger denna bil på en mer aptitlig prisnivå som begagnad. Den kommer sannolikt också att ha en stabil prisnivå då denna bil är ett starkt kort för de som behöver rejäla utrymmen såsom barnfamiljer exempelvis.

Enligt min syn så är XC90 helt utesluten ur ett ekomomiskt perspektiv. Återstår då XC60 och 70 som alternativ och dessa tror jag är likvärda driftkostnadsmässigt. Jag TROR XC60 blir dyrare då du får ett värdefall på popularitetspremien. Säg att den är 60 ksek idag och 30 ksek om 2 år jämfört med XC70.

Du efterfrågar utrymme för passagerare och bagage och då är det utan tvekan XC70 som gäller. XC60 är faktiskt gandka liten i det perspektivet.

Vill du sedan hålla nere kostnader så undvik bilhandlare både när du köper och säljer annars ryker minst 30 ksek direkt. Blockets begagnatförsäkring har gjort handlare helt irrelevanta på begagnatmarknaden om man inte är lat och vill ha en lösning serverad på stubinen när bilsuget faller på...

Mvh
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag funderade på samma alternativ för ett tag sedan. Nu står det en XC70 på gården. Fast 330000 räckte inte långt...
Användarvisningsbild
av StringerBell
XLR8MF skrev:
[...] livscykeln [...]
Har den verkligen så dramatisk betydelse? Sjönk värdet på V70N som en sten när V70II kom?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Jag funderade på samma alternativ för ett tag sedan. Nu står det en XC70 på gården. Fast 330000 räckte inte långt...
Trådskaparen kollar ju på en 3 år gammal bil, då borde väl 330000 räcka ?:-/
av para
Det säljs ganska få XC90 och jag tycker ändå andrahandsvärdet hålls uppe ganskla bra.
Sen är den 7-sitsig vilket många familjer har som krav och då går dom andra bort.
Även om modellen är gammal så saknas egentligen ingenting. En grym bil helt enkelt.
Att det sen kommer en ny modell 2014 påverkar nog inte priset för en 5-6år gammal bil.
Det är inte samma kundkrets. Lite skillnad på 500tusen för en ny och 250 för en begagnad.

XC60 kommer rasa i begpris snart när alla tjänstebilar börjar översvämma marknaden. Dessutom var den inte färdig interiört förän sent 2010 när skärmen/displayen kom.

I sverige såldes ca 5000st XC60 2010 och 2600st 2009, XC70 2010 såldes 3500st, 2009 1900st. XC90 har jag för mig det var 6-700st 2010 och 300st 2009. Finns inte så många XC90 ute på marknaden alltså.
När 3-års kontrakten för 2010år tjänstebilarna går ut blir det nog köparens marknad på XC60.
XC70 känns på något sätt mer stabil prismässigt men lite tråkigare. En V70 med lite plast på sidorna...

Jag kommer nog beställa en ny XC90 i höst, min femte.
Har försökt men hittar ingen annan bil som slår den. Behöver 7sits och awd.
VW sharan och Seat Alhambra finns nu med Haldex men bara i kombination med manuell låda så dom går bort.
Audi Q7 blir alldeles fördyr, minst 100tusen till.
Hyundai Santa Fe hade jag 6mån men dom ligger 10år efter Volvo känns det som. Likaså med Kia Sorento.
Ford S-max gillar jag av nån orsak och hade köpt den om 4wd hade funnits.

Ska sälja min 2010 XC90 nu i nov-dec (då ca 20 mån, 3000mil, billigast på blocket...)
Hör av dig om du är intresserad.
Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom det står i min signatur vad det är för årsmodeller ville jag poängtera att man får ingen sån för de pengarna.
Jag tittade också på bland annat en 2008, och den gick att få löst för under 300000.
av Moody
para skrev: XC90 har jag för mig det var 6-700st 2010 och 300st 2009.
Eller närmare 800 under 2010 och nästan 500 under 2009 för att vara närmare sanningen, men ganska bra gissat
av cy_berg
Tack för alla bra synpunkter, mycket intressant läsning :)

MartinS
Jag var och kollade på båda modellerna hos Bilia för några månader sedan (XC60 och 70) och spontant slogs jag av: XC60 kändes mycket större än den ser ut på håll, d.v.s. rymlig i fram/baksäte. Jag tror vi hade klarat oss med bagageutrymmet i den (idag har vi en Mercedes E-Klass Coupé från 2010 och en Volvo V50, och V50 är inte speciellt stor i bagageutrymmet) även om XV70 är större. Jag provkörde en XC60 med R-Design, och tyckte att stolarna var förträffliga, och den var behaglig att köra. Argument mot att köpa den ser du längre ner i den här posten...

XLR8MF
Årlig körsträcka ligger omkring 2.600 mil, och min tanke är att behålla den 3-4 år eller något sådant. Historiskt sett har jag bytt bil vartannat år, men jag ska försöka behålla nästa bil lite längre. Som du är inne på så känns det som att XC60 ligger högre i pris begagnat, kanske beroende på var i dess produktlivscykel den är. Det talar en del emot att köpa en XC60. XC90 känns på många sätt utdaterad. Fördelen är att man får en stor och välutrustad bil för ganska bra pengar. Men, samtidigt innebär det ju troligtvis att det slår tillbaka på samma sätt när man väl ska sälja den om ett antal år, d.v.s. att den sjunkit som en sten i värde.

Det jag försöker skapa mig en uppfattning om är kvaliteten på de 3 olika modellerna. Vad jag läst mig till (har inga specifika källor utan grundar det på en allmän uppfattning t.ex. genom att ha läst diverse trådar här inne, tester etc.) så känns det som att XC60 skulle vara betydligt bättre byggd än XC70, men är det bara en känsla jag har eller är det verkligen så? Tycker mig ha läst om rätt mycket "skitfel" på XC70 och sådant är jag totalt ointresserad av att få på en bil, i alla fall inte innan den gått 15.000 mil.

Jag har även kollat på sådant som Mercedes GLK eller ML, men där är det stora problemet att man inte kan ha en bakåtvänd barnstol i passagerarsätet fram. Har även kollat på Audi Allroad, men de ligger ganska högt i pris begagnat, och det gör även sådant som Volkswagen Touareg. BMW X3 är alldeles för tråkig både på ut- och insidan (den gamla modellen alltså, den nya finns inte som begagnad till rätt priser än av förklarliga skäl). Om man hittar en begagnad XC70 eller 60 med summum-paketet får man i mitt tycke en helt "rätt" utrustad bil, och det talar klart till Volvos fördel.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]