Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå gott folk!

Då blir det sannolikt till slut en XC70 D5 AWD Summum MY10 automat med teknikpaket. Bilen har gått 7200 mil och har varit firmabil innan. Bilen är reserverad och jag ska till bilfirman om några dagar och förhoppningsvis skriva på och hämta bilen. Tänkte mest höra med er om det är något speciellt man ska titta på när det gäller den aktuella bilen? Några vanliga fel på modellen som man ska uppmärksamma? Ja allt ni kan komma på för det finns fortfarande utrymme för prutning då priset inte är helt spikat.

Tacksam för alla tankar!
Senast redigerad av 1 Thebobboy, redigerad totalt 0 gånger.
Tja, skulle jag köpa en sån skulle jag nog tycka att det viktigaste, av sånt som inte är uppenbart när man bara tittar på den, är att ta reda på att den fortfarande är fyrhjulsdriven. Man kan köra ett bra tag på vanlig väg utan att märka att den är framhjulsdriven, och har någon kört sönder drivningen bak kan det bli dyrt att laga, beroende på vad det är som är fel.
skulle jag handla en så pass dyr och ny begagnad bil så hade jag kollat upp säljaren nogrannare än bilen :D är det en störrre handlare eller en liten? om liten kolla så det verkligen är firman som äger bilen och inte en privat person hur många ägare har där hunnit vara på bilen osv för på en 2010 har du ev fabriksgaranti kvar
hollan skrev:skulle jag handla en så pass dyr och ny begagnad bil så hade jag kollat upp säljaren nogrannare än bilen :D är det en störrre handlare eller en liten? om liten kolla så det verkligen är firman som äger bilen och inte en privat person hur många ägare har där hunnit vara på bilen osv för på en 2010 har du ev fabriksgaranti kvar
Det är en stor begagnadfirma, Carlqvist bil i Tingsryd för de som kanske känner till det? Jodå det är firman som äger den så på den punkten är det inga problem! Man blir ju själv lite nojig då det handlar om så mycket pengar så jag har ju kikat runt lite på nätet om firman. Både ris och ros verkar det som men det gäller ju i princip alla bilfirmor....

Det är ca 6 mån nybilsgaranti kvar på den så på så vis är det ju positivt. Men man vill ju ändå kolla upp vissa saker innan man skriver på för garanti eller ej kan ändå bli en tråkig och dyr historia.
Om det är garanti kvar så är det ju inte så mycket att oroa sig för. Ett av de vanliga felen relaterat till fyrhjulsdriften är tryckgivarfelet (bakhjulen kopplas in för sent och med en jäkla smäll). Tyvärr väldigt svårt att kolla sommartid. Inte ens på grus tror jag det spinner tillräckligt mycket.
andreas_lofgren skrev:Om det är garanti kvar så är det ju inte så mycket att oroa sig för. Ett av de vanliga felen relaterat till fyrhjulsdriften är tryckgivarfelet (bakhjulen kopplas in för sent och med en jäkla smäll). Tyvärr väldigt svårt att kolla sommartid. Inte ens på grus tror jag det spinner tillräckligt mycket.
Ok! Jo lite svårt att komma igång med fyrhjulsdriften nu, det håller jag lugnt med om. Men vintern närmar sig tyvärr och då får man pröva bilen lite mer. Som du nämnde så är ju garantin kvar så det är ju positivt. Men du vet hur det är, man vill inte ha klabb med bilen trots det. Kan ändå bli tjaffs kring garantin eller annat...och sånt orkar jag inte med just nu. Speciellt när man lägger den summan man gör.....
andreas_lofgren skrev:Om det är garanti kvar så är det ju inte så mycket att oroa sig för. Ett av de vanliga felen relaterat till fyrhjulsdriften är tryckgivarfelet (bakhjulen kopplas in för sent och med en jäkla smäll). Tyvärr väldigt svårt att kolla sommartid. Inte ens på grus tror jag det spinner tillräckligt mycket.
Gräsmattan efter en rejäl regnskur borde ju funka... :P
Viktigt bara att man får chansen att känna fyrhjulsdriften gå i. Detta ska ske mjukt, inga ryck eller smällar.
Bli orienterare. Det har regnat en del på sistone, så parkeringsåkrarna har varit kletiga. Jag kan köra i cirklar runt de tvåhjulsdrivna, så där märks det hur tydligt som helst om det driver som det ska.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]