Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag 2,4d my10 175 hk manuell, går i bilbytar tankar till xc70 d3 awd man, är den för trött eller skall man slå till på en d5 awd med en gång?
crumpets skrev:2,4d 175hk är väl singelturbon medan d3awd är dubbelturbon?
De 12hk du förlorar i toppeffekt lär aldrig märkas så mycket som draget i botten/mellanregistret på d3 awd:n. Den borde kännas mycket starkare i vardagen.
Båda dom motorerna har samma vridmoment 420 nm xc70 väger mer och har mindre effekt den känns nog inte starkare....
Matzz skrev:
crumpets skrev:2,4d 175hk är väl singelturbon medan d3awd är dubbelturbon?
De 12hk du förlorar i toppeffekt lär aldrig märkas så mycket som draget i botten/mellanregistret på d3 awd:n. Den borde kännas mycket starkare i vardagen.
Båda dom motorerna har samma vridmoment 420 nm xc70 väger mer och har mindre effekt den känns nog inte starkare....

Att de har samma maxvrid är låååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt ifrån att vridet kommer samtidigt.
crumpets skrev:
Att de har samma maxvrid är låååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååångt ifrån att vridet kommer samtidigt.
Jag vet inte riktigt vad du menar med detta ..
Jag kör flera av dessa olika motor varianter ganska regelbundet , och har reagerat att de är väldigt lika på låga varv gällande vrid.

Tittar man även på tekniska specar så har alla tre 2,4D 175hk , D3 2,4 163hk och D5 215hk identiska med samma kurva i början, max vrid 420nm vid 1500varv.
sedan klingar det av tidigare på båda utom D5 som håller vridet på högre maxvarv. det är först upp över 3500varv som skillnaden är märkbar, men varför varva så högt !?

Så att påstå att skillnaden är stor, då har man nog inte kört bilar med dessa dieselmotorer.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]