Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av boopidoo
#560254
Har en V70II D5 Summum -08 med elstol med minne. Det är en nödvändighet med minne i stolarna då jag (183cm) och min fru (153cm) har olika inställningar på allt. :)

Tyvärr är det så att minnet verkar raderas med några månaders mellanrum, är detta ett känt fel? Det verkar som om det är något batteri som behöver bytas någonstans eller så sker det något fel som raderar inställningarna. Stolarna tappar allt minne och måste programmeras om på nytt. Efter det så verkar de hålla minnet i några månader tills det raderas igen.
av pergrein
#560269
Knapparna till stolsminnet sitter dumt till för om du håller låret/benet på dom så trycks dom ner (utom knapp 1) och då sparas läget stolen är i då påknapp 2 & 3. Detta har hänt mig på min förra S80 MY08 och min V60 som jag har nu.

Mvh
Per
av boopidoo
#560271
Det är inte det som har hänta då samtliga inställningar raderas, minnet blir tomt. Om det var det som var felet så skulle ju knapparna ha en ny inställning vilket de inte har. Oavsett vilket läge stolen har så händer ingenting när man trycker på siffrorna. Man måste mao programmera om inställningarna.
Användarvisningsbild
av apersson850
#560311
Man måste ju dessutom hålla in två knappar för att lagra något i minnet.

Minnet i min stol fungerar om jag trycker på knappen på stolen. Däremot fungerar det oftast inte med stolsläget som ska kommas ihåg via vilken fjärrkontroll jag använder.
av pergrein
#560321
Jo, men det gör man när man håller benet över M, 2 & 3...

Mvh
Per
av pergrein
#560332
Jo, det var ett svar åt: apersson850...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av MartinS
#560338
Min XC60 tappar också minnena ibland, och den tappar dom, inte programmerar om dom. Har dock ingen lösning på problemet tyvärr.

/Martin
av boopidoo
#560355
Jag frågade en säljare på Volvo men han hade ingen aning, trodde att det eventuellt kunde vara en konflikt mellan fjärrkontrollens stolsminne och minnesinställningarna på stolen. Då vi har tre dosor så finns det ju potentiellt sex olika lagrade stolsinställningar (+ speglar givetvis). Han trodde att då det ibland strular med fjärrkontrollerna att det kunde bero på det. Nu har jag avaktiverat fjärrens stolminne och får väl se om det löser problemen. Fjärrens stolminne fungerar ändå bara ca varannan eller var tredje gång.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#560367
Be Volvo kolla efter mjukvaruuppdateringar nästa gång den är på service.
EGR kylare 2,0 D

Vill bara tillägga att priset du nämner […]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]