- tor 25 aug 2011, 15:09
Jag har kört sönder min trofasta Saab 9000 på en elak bit klippa i Härjedalen. Den går kanske att laga men... Har hunnit att åka runt till bilaffärerna i Stockholm, där jag bor. Jag vill ha nånting annat än en vanlig bil, helst nån som man törs köra på nordsvenska skogsvägar med framöver. Kandidaterna så här långt heter BMW X5, Volvo XC90 och Volvo XC70 varvid sistnämnda känns hetast. Stadsjeepar tar så mycket plats. Jag har inte provkört någon XC70 än. Faktum är att jag inte ägt en Volvo sedan 1987.
Två saker bekymrar mej: motoralternativ och väghållning. Jag förutsätter (och har även läst lite i tråden) att den bättre än en vanlig bil klarar snötyngda småvägar, blött gräs o liknande. Hur ligger den på vanlig väg jämfört med en V70? Vad ska jag spana in för motoralternativ? Acceleration är viktigt, automatlåda vill jag ha. D5 känns långsam och lönar sej inte diesel först om jag kör ganska mycket? Vad har 3,2 resp 2,5T för acceleration? Jag hittar inga bra siffror nånstans.
Hoppas ni kan ge mej lite bra input så jag vet vad jag ska titta efter.
wildwest
Två saker bekymrar mej: motoralternativ och väghållning. Jag förutsätter (och har även läst lite i tråden) att den bättre än en vanlig bil klarar snötyngda småvägar, blött gräs o liknande. Hur ligger den på vanlig väg jämfört med en V70? Vad ska jag spana in för motoralternativ? Acceleration är viktigt, automatlåda vill jag ha. D5 känns långsam och lönar sej inte diesel först om jag kör ganska mycket? Vad har 3,2 resp 2,5T för acceleration? Jag hittar inga bra siffror nånstans.
Hoppas ni kan ge mej lite bra input så jag vet vad jag ska titta efter.
wildwest