Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wildwest
Jag har kört sönder min trofasta Saab 9000 på en elak bit klippa i Härjedalen. Den går kanske att laga men... Har hunnit att åka runt till bilaffärerna i Stockholm, där jag bor. Jag vill ha nånting annat än en vanlig bil, helst nån som man törs köra på nordsvenska skogsvägar med framöver. Kandidaterna så här långt heter BMW X5, Volvo XC90 och Volvo XC70 varvid sistnämnda känns hetast. Stadsjeepar tar så mycket plats. Jag har inte provkört någon XC70 än. Faktum är att jag inte ägt en Volvo sedan 1987.

Två saker bekymrar mej: motoralternativ och väghållning. Jag förutsätter (och har även läst lite i tråden) att den bättre än en vanlig bil klarar snötyngda småvägar, blött gräs o liknande. Hur ligger den på vanlig väg jämfört med en V70? Vad ska jag spana in för motoralternativ? Acceleration är viktigt, automatlåda vill jag ha. D5 känns långsam och lönar sej inte diesel först om jag kör ganska mycket? Vad har 3,2 resp 2,5T för acceleration? Jag hittar inga bra siffror nånstans.

Hoppas ni kan ge mej lite bra input så jag vet vad jag ska titta efter.

wildwest
av Enzo
Köp en ny MY12 D5, snål, stark, hyfsat låg skatt och en förbannat bra bil.

Innan du dömer ut D5 som långsam ska du kanske testa den! ;)
av wildwest
Tack för input så långt.

Jag ska köpa begagnat, under 9000 mil, är det stor skillnad på årsmodellerna, t ex 2006, 2007, 2008? Nyare bil än så blir det nog inte.

Nej, det var ingen buskörning med Saaben. Det var en relativt fin skogsbilväg, jag rullade i max 30 emedan jag spanade efter älg eller björn över myren.

Jag har aldrig haft en dieselbil, förlåt min totala okunskap om detta. Jag har förstått att man betalar en hisklig bilskatt och att det därför krävs ett visst antal mil per år för att det ska gå ihop jämfört med en bensinare. Jag lär inte köra mer än 1500 mil/året. Är det för lite? Behöver som tur är inte jobbpendla.

Tack för tipset om trimning. Det hade jag tänkt fråga senare. Är det en "laglig" trimningsverkstad för Volvobilar, ungefär som Nordic Uhr i Norrköping var för Saab?

Det behöver inte vara en extremt snabb bil, men bara så ni förstår: Saaben var trimmad och gjorde 0-100 på 6,1 sec. Som sommarbil har jag f n en Porsche 996 C4, 0-100 på 5,0. Innan Saaben hade jag en VW VR6, 0-100 7,2, innan dess en Cheva Camaro, 0-100 5,8. Och nu är vi tillbaka till 1993 ungefär. Helst runt 8,0-8,2 skulle jag vilja hamna. Sen är det förstås också viktigt i vilka farter accelerationen finns. Jag har haft en turbodiesel som hyrbil en gång och blev mäkta imponerad av grunddraget.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hiskelighetsgraden på bilskatten för en diesel är kraftigt beroende på utsläppen, och därmed förbrukningen.
Min XC70 D5 AWD 2012 automat har en årsskatt på 4178 kronor. Den uppges pallar sig till 100 km/h på höga åtta. Personligen tycker jag det är rätt påfrestande att dra för fullt från stillastående jämt och ständigt, speciellt med min andra bil, som gör samma sak på låga sju, men är framhjulsdriven och därför gärna saluterar övningen med ett bra rökmoln från drivhjulen.
Däremot uppskattar jag det kraftiga suget mellan 70 och 140 km/h när jag ska göra en omkörning, samt råstyrkan hos dieselmaskinen när husvagnen hänger där bak.

Jag ville framför allt ha en utmärkt dragbil, därför fyrhjulsdrift, diesel och automat. Sen kör jag allt för ofta på ojämnt underlag, vilket ledde till en XC istället för en fyrhjulsdriven V70.

Men lite äldre dieslar har högre skatt, för Volvo har jobbat med att få ner förbrukningen de sista åren. Dessutom var det stor skillnad på "lastbilsvarningen" för samma (nåja) motor i den 2008 som jag provade först. Mycket mer knatter och högre skatt, trots 30 hk lägre effekt.
Jämfört med min 850 Turbo behöver jag inte köra så många hundra mil innan den lägre förbrukningen har betalt skatteskillnaden. Men för en äldre bil skiljer det alltså mer. Sen brukar dieselmodeller vara dyrare att köpa, fast också mer värda när man säljer.

Trimmeri som säljs under namnet Polestar står Volvo bakom. Ev. garantier och sånt gäller fortfarande.
av Herkulez
Utifrån det du skrivit hade jag köpt en XC70 3,2 AWD -08. Nya modellen av XC70 som kom -08 är riktigt snygg samtidigt som den äldre modellen inte är det enligt mitt tycke. Gammla D5:an före -10 har ju också fått kritik för att vara törstiga, ca litern blandat körning mot uppgett 0,8 enl. fabriksdatan. På pappret skiljer det säkert 3dl mellan D5:an och 3,2:an men i verkligheten vete fan om inte skillnaden i slutändan hamnar på 1-2 dl.

D5:an är definitivt rapp och rolig men det är 3,2:an också, speciellt om det är ekonomiskt motiverat. Ut och provkör så det ryker.
Användarvisningsbild
av Momentum
Automatlådan innan MY10 har fått mycket kritik - den fungerar nog som det är tänkt - men det uppskattas inte
MY11 automatlåda har fått HW förändringar och ny SW - som har förbättrat den mycket
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]