Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#559454
Jag har en helt ny V70 D3 MY11. Jag köpte en lagerbil med Business Active paket och då ingår ju BT handsfree vilket ju är bra. Mitt problem är att högtalarvolymen vid uppringning inte är synkad med samtalsvolymen. Varje gång jag skall ringa någon får jag genast sänka volymen pga att tonen som idikerar ringsignal är för hög. När väl samtalet kopplats upp måste jag höja igen eftersom jag inte hör vad folk säger. Jag antar att det är bilen som spelar upp denna ton eftersom det är så stor skillnad men hittar inget sätt att justera volymen.

Tips någon? Telefonen är en iPhone 4.
#559476
Jag har upplevt samma sak, men tror inte att det finns någon lösning. Tonen spelas upp av telefonnätet och varken av telefonen eller bilen, så volymen på tonen kan man inte justera själv.
Det enda skulle ju vara om volvo's BT-leverantör i all sin klokhet designar om BT så att den sänker volymen för kopplingstonen, men sedan höjer den för samtalet - men sådan automatisering är krånglig och dyra att utveckla.
Min tankat har vandrat iväg till varför tonen upplevs som så hög i jämförelse med samtalet (särskilt tilll 118118), då man ibland inte kan höja tillräckligt.
Har kopplingstonen lättare att upplevas som "stark" (hög volym), därför att den är en simplare ljudkurva (sinuskurva, ton A) - medan samtalet har en mycket komplex uppbyggnad och sålunda lättare slås ut av störning i mottagning eller sändning?
#559490
En limmiter som håller volymen på en viss nivå är vare sig dyr eller komplicerad.. Kan göras både med programvara eller analogt direkt på signalen..
Att det inte finns i det här fallet är väl för att ingen uppmärksammat problemet ännu..
Har du en androidtelefon så finns det kanske en app som kan göra jobbet!?!?
#559520
Nu spekulerar jag:
@Snacksalig snack om sinuskurva etc. skulle väl kunna förklara en del även om jag inte är insatt i det tekniska. Kan tänka mig att det kan bero en del på kvalitén för BT på både sändare (Iphone) och mottagare (bilen), vissa toner kan säkert bli "gällare" vid sämre kvalité. Ett enkelt test är ju att koppla in annat BT-headset till Iphonen och se om det fortfarande är likadant, för att jämföra bilens BT mot annat. Dessutom kan man testa ett annat märke av telefon mot bilen för att jämföra telefonens BT mot andra.
Har för mig att vissa ljud blir gällare även när förbindelsen är dålig, som t.ex. vid långt avstånd mellan enheterna.

Så hade jag testat om jag upplevt det som störande, för att ha något att utgå från.
#559603
En limiter eller någon form av komression skulle ju inte vara fel att ha inbyggd i bilens bluetooth. Detta så att samtliga ljud sänks till att upplevas som lika volymiösa, oavsett faktisk styrka.

Gällande jämförelse med anna BT-enhet, så har jag aldrig upplevt samma sak i mitt lösa BT-headset - dvs att kopplingstonen är JÄTTEHÖG, och att man sen knappt hör den man ska prata med. Det verkar vara en unik feature hos volvos inbyggda BT.
#560447
Ta ett snack med volvo det kan ju vara så att det är lättfixat och du har ju garanti så...
#560501
Har inte upplevt det du beskriver i någon Volvobil jag haft. I dom jag testat har jag använt flera olika Androidlurar
men inte reagerat på att kopplingstonen är högre än samtalsljudet.

Har inte heller hört något om att det skulle finnas en lösning på det via Volvo

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]