Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
Från september kommer V70, S80, V60 och S60 D3 aut med start/stopp. Tidigare fanns det bara till manuell. Jag har ännu inte förstått om det är standard eller kostar extra.

"Volvo Car Corporation now makes it possible for customers to combine fuel-cutting start/stop technology with an automatic gearbox.
The new start/stop technology, which initially is available together with the 2.0-litre D3 turbo diesel, cuts CO2 emission with 10 g/km - translated into 0.4 litres less fuel consumption per 100 km.

From early September 2011, the six-speed automatic gearbox with start/stop becomes available in the D3 versions of four Volvo models: S60, V60, V70 and S80."
Användarvisningsbild
av apersson850
Undrar om man själv måste lägga automaten i neutralläge också då, som man måste göra med den manuella? Eller om den stannar bara för att man står stilla och håller på bromsen?
av Lövet
Enligt texten räcker det med att hastigheten är 0. Fast jag vet inte riktigt om jag tror på det där. Hur blir det när man ska fickparkera? Ska bilen stänga av sig varje gång man växlar mellan framåt och bakåt och därmed står still nån sekund?

(S/S är för övrigt enbart ett jävla larv som inte får någon betydelse i verkligheten men det är ju en annan historia. Sänker det CO2 i cykeln - tja då får vi vänja oss vid det)
Användarvisningsbild
av V9097
Kan bara hålla med dig andreas

I somras fastnade jag i en bilkö med en 2012 V70 DRIVe med s/s. Det var svagt nedförslut, så motorn hade teoretiskt kunnat vara avstängd en lång stund. Men det dumma var att när jag släppte bromspedalen och bilen sakta gled iväg i kön så startade bilen motorn när farten kommer upp i några få km/h, trots att ingen växel var i ocg kopplingen uppsläppt. (upplevde något liknande även i en Audi A4)
av Wester1
Har en volkswagen med DSG och S/S och med den räcker det med att hålla inne bromsen och farten är 0 så stängs motorn av. Det funkar bra att fickparkera och liknande men den stänger av för snabbt och det går inte att ändra så när man stannar typ i en rondell och ska snabbt köra iväg så hinner den dö. Riktigt irriterande och det finns inget sätt att stänga av den permanent (man måste trycka på en knapp varje gång). Hoppas volvos lösning är bättre
Användarvisningsbild
av apersson850
Där jag bor spelar start/stopp ingen roll alls. Jag kör när jag kör. Men det finns ju områden i världen där bilkörning till alldeles för stor del går ut på att stå stilla och vänta på att det ska gå att komma fram, och där kan det förstås ha betydelse.
av Lövet
Fast inte ens i Sthlm så är det inte särskilt ofta som trafiken står helt still mer än några sekunder åt gången. Till och med Valhallavägen och andra riktiga proppar rör sig trots allt med 5-10s mellanrum. Jag är tveksam till hur nyttigt det är att slå av och på motorn var 10e sekund under långa perioder.
Användarvisningsbild
av apersson850
Där är jag så sällan, att jag inte har någon vidare koll på hur läget är nuförtiden.
Jag tänkte mer på ställen som jag glädjer med min närvaro något oftare, som Köpenhamn, Frankfurt, London, Boston, Nashville, New York och liknande.
Användarvisningsbild
av apersson850
De brukar inte vara likadana i sådan motorer. Startar inte en del med generatorn istället? Nåt slags kombinerad generator/startmotor, tror jag mig ha läst någonstans.

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]