Om jag går in och specar en T4F summum men för övrigt "naken" så hamnar den på 3135 per månad med nettolöneavdrag, byte efter 2 år
Om jag specar 2,5 T Bi-Fuel summum på samma sätt så hamnar jag på 2860 kr/månad.
Gasen har alltid kostat MINST 1,5 kr mindre än motsvarande liter bensin. Nu kostar den motsvarande 11,80 om man jämför med en liter bensin. 13,88 kostar bensinen. det är 2 kr skillnad och strax under 20% skillnad. Eftersom T4F drar lite mindre gissar jag att de blir ganska jämnbördiga här.
Dock är det räknat med att du fortfarande har20% reducering på T4F så om jag väljer en vanlig T4 Summum på samma sätt som ovan så blir månadskostnaden netto 3920 kr, dvs mycket högre.
Gasbilen kommer alltså att vara rejält billigare som tjänstebil. Till detta skall man lägga förmåner som ex gratis parkering etc som finns i de flesta kommuner om man kör gasbil.
Jag beställde min nya gasbil (MY12) just för att jag haft en för några år sedan som jag trivdes bra med och det var ändå 140-hästaren. Nackdelarna är att det är tätt mellan tankningarna. Tillgängligheten beror på var man bor och hur mycket tankställen det finns. Så det finns nackdelar men i mit fall överväger månadskosten och att det fortfarande är den femcylindriga turbomotorn som jag är förtjust i.
edit: På västkusten finns dessutom grön gas överenskommelsen vilket gör den överlägsen ur miljösynpunkt. För varje Nm gas jag tankar (till största delen naturgas) så fyller de på gasnätet med Biogas. Läs det korta texten i länken nedan. Lysande idé tycker jag.
http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas/GronGas.aspx
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson