Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hansandreasson
#558811
Jag funderar på Volvos gasbil. Någon av er som valt den och fått 2012? Är det irriterande mycket som försvinner i bagarutrymmet? Hur blir det när man fäller sätena?

Någonting annat bra eller dåligt som jag vill veta om just gasbilen?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#558849
Nu gissar jag friskt, men jag har för mig att jag läst någonstans här att om man väljer AFV så går möjligheten till baslådan bort då gasutrustningen tar den platsen i anspråk.. Kanske ett icke-problem för dig, men i alla fall.... :wink:
Användarvisningsbild
av hansandreasson
#558862
Jo, den nackdelen kände jag till. Men väljer man det största ljudet så hoppas jag att jag inte ska sakna SUB-en så mycket. Idag har jag mellanstereon med SUB.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#558868
Har läst en del svidande kritik mot Premium Sound sen Volvo slutade använda sig av Dynaudio, men jag har inte lyssnat själv. så det kan ju vara värt att lyssna på det innan du bestämmer dig!?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#558905
Om du går in på bygg din bil så ser du exakt hur den ser ut bak. Riktigt snyggt jämfört med tidigare då det såg ut som ett hemmabygge och var 18 cm höjt. Titta på interiör och sedan bagagevyn. Nu är det bara 9 cm förhöjning

Jag har beställt en sådan med premuim sound och skall få den i början av september. Jag har haft Bi-fuel för några år sedan och tycker det fungerar riktigt bra för mig som bor på västkusten. Kan ge en kort rapport om du inte nunnit beställa dvs :)
Användarvisningsbild
av Snacksalig
#558975
En liten fråga bara:
Har de minskat den reguljära bensintanken också, eller har man både 70 liter bensin och några kubik gas i bilen? Blir det inte en väldigt bra räckvidd, om man så att säga "tankar fullt"?
Användarvisningsbild
av hansandreasson
#558977
De har inte minskat på bensintanken. Den rymmer som vanligt 70 liter. Gasen ökar räckvidden med ca. 25 mil.
Användarvisningsbild
av Guligan
#559156
Snacksalig skrev:En liten fråga bara:
Har de minskat den reguljära bensintanken också, eller har man både 70 liter bensin och några kubik gas i bilen? Blir det inte en väldigt bra räckvidd, om man så att säga "tankar fullt"?
Yes, det blir räckvidd motsvarande dieselbilarna kan man säga.
Kan man stå ut med lite mindre bagageutrymme så är det naturligtvis en kanonbil och blir riktigt billig som förmånsbil.
Dyr att köpa dock, gaskonverteringen kostar 60 Tkr, kan bilköparen eller dennes arbetsgivare acceptera det så är det ett trevligt sätt att införskaffa miljöbil på.
av MattiasD
#559178
Är det någon som räknat på Bi-fuel vs T4F i ägarkostnad som förmånsbil/tjänstebil? Bi-fuel har viserligen reducerat förmånsvärde med 40% men det finns ju en övre gräns på beloppet (halft basbelopp?). Bi-fuel är också betydligt dyrare i inköp. Frågan är ju om det verkligen blir billigare? Gas och etanol är bara energibärare och miljöprestandan varierar kraftigt beroende på råvara och process. Men samtidigt drar 2.5FT motorn mer energi än T4F motorrn att det kanske i slutändan går jämt upp om T4F tankas med bra etanol.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#559204
Om jag går in och specar en T4F summum men för övrigt "naken" så hamnar den på 3135 per månad med nettolöneavdrag, byte efter 2 år

Om jag specar 2,5 T Bi-Fuel summum på samma sätt så hamnar jag på 2860 kr/månad.

Gasen har alltid kostat MINST 1,5 kr mindre än motsvarande liter bensin. Nu kostar den motsvarande 11,80 om man jämför med en liter bensin. 13,88 kostar bensinen. det är 2 kr skillnad och strax under 20% skillnad. Eftersom T4F drar lite mindre gissar jag att de blir ganska jämnbördiga här.

Dock är det räknat med att du fortfarande har20% reducering på T4F så om jag väljer en vanlig T4 Summum på samma sätt som ovan så blir månadskostnaden netto 3920 kr, dvs mycket högre.

Gasbilen kommer alltså att vara rejält billigare som tjänstebil. Till detta skall man lägga förmåner som ex gratis parkering etc som finns i de flesta kommuner om man kör gasbil.

Jag beställde min nya gasbil (MY12) just för att jag haft en för några år sedan som jag trivdes bra med och det var ändå 140-hästaren. Nackdelarna är att det är tätt mellan tankningarna. Tillgängligheten beror på var man bor och hur mycket tankställen det finns. Så det finns nackdelar men i mit fall överväger månadskosten och att det fortfarande är den femcylindriga turbomotorn som jag är förtjust i.

edit: På västkusten finns dessutom grön gas överenskommelsen vilket gör den överlägsen ur miljösynpunkt. För varje Nm gas jag tankar (till största delen naturgas) så fyller de på gasnätet med Biogas. Läs det korta texten i länken nedan. Lysande idé tycker jag.

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Om_gas/GronGas.aspx

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]