Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en V70 II 3,2 2008 igår. Körde den i en hel dag innan jag för någon timma sedan skulle starta den efter att ha varit och lirat squash. Hoppar in i bilen, lampan i taket + panelen tänds. Sätter i nyckeln och trycker på startknappen. Bilen STENDÖR! All ström försvinner och nyckeln sitter fast.

Öppnar huven och kollar kablar till batteriet. De sitter på plats och inget ser konstigt ut. Efter fem minuter kommer strömmen tillbaka och jag provar starta bilen igen. Samma sak händer, strömmen försvinner och bilen är stendöd.
Fem minuter senare är strömmen tillbaka och jag försöker åtminstone få ur nyckeln så jag inte behöver lämna bilen över natten med nyckel i på en offentlig parkeringsplats. Den vägrar ge min nyckeln! På skärmen står det att jag måste lägga i P för att kunna ta ut nyckeln. Bara det att bilen redan är i P.

Upprepar ovanstående och försöker starta med samma resultat. När strömmen åter kommer tillbaka efter ca. fem minuter får jag helt plötsligt ur nyckeln. Provar stoppa i den igen och bilen startar direkt.

Nu känns det inte som jag vågar lita på min bil och jag ångrar redan att jag köpte (min första) Volvo.

Någon som har koll på vad det här kan vara för fel? Programvara? Startspärr? Databox?
hade samma fel på en 08, tog av batterikabeln i 5 min, sedan dessa har felet aldrig återkommit. Fick i min display "nyckelfel".... detta var sommaren 09, kört 10.000mil sedan dess.... bilia haga norra hade givetvis aldrig varit med om detta, min bil var unik....
Har en XC70 2008 som också var stendöd och nyckeln fastnade för ett par veckor sedan. Fick bärgare kom dit och mixtra med kablar och laddade batteriet och då gick den igång. Ikväll hände samma sak! När min sambo använde en batteriladdare stod där att batteriet var laddat till 75%. Fick igång bilen men sedan var det samma sak igen. Vi är helt förbryllade över orsaken för det verkar ju inte vara batteriet!
skulle chansa på att stoppa i nytt batteri i alla fall, det är ju en billig åtgärd.

Är batteriet kass händer mycket skumt i elektroniken, och även laddaren kan visa helt fel när den säger 75% då det bara funkar bra att mäta laddningsgrad på bra batterier.
Om man läser inläggen om nyare Volvo på det här forumet får man intrycket att Volvo av senare modell är riktiga batteridödare. Antingen petas det i batterier av tvivelaktig kvalitet på bandet, eller så har Volvo överarbetat laddningsproceduren genom att låta ngn dator övervaka den och återigen klantat till det och lämnat över problemen till ägarna.
I anslutning då jag köpte min V70 så fick jag helt plötsligt trycka två gånger för att starta den, alt. hålla in knappen tills startmotorn gick igång. På verkstan så hade dom ingen aning vad som var fel, men efter ett tag så löste sig problemet utan åtgärd. Misstänker även i det fallet att batteriet var trött efter att ha stått dåligt laddat i bilhallen. Fungerar perfekt nu, peppar peppar...

Finns att läsa i fler trådar att det varit tjall med startnyckeln i olika modeller och även där verkar batteriet varit boven.
Kan ju vara värt att prova testa ett annat batteri.
Vojje skrev:Om man läser inläggen om nyare Volvo på det här forumet får man intrycket att Volvo av senare modell är riktiga batteridödare. Antingen petas det i batterier av tvivelaktig kvalitet på bandet, eller så har Volvo överarbetat laddningsproceduren genom att låta ngn dator övervaka den och återigen klantat till det och lämnat över problemen till ägarna.

Alla moderna bilar med mycket elektronik och olika funktioner är batteridödare, sen är nog kvaliteten på batterier sämre idag. Inget unikt för Volvo..
Variosboy skrev:
Vojje skrev:Om man läser inläggen om nyare Volvo på det här forumet får man intrycket att Volvo av senare modell är riktiga batteridödare. Antingen petas det i batterier av tvivelaktig kvalitet på bandet, eller så har Volvo överarbetat laddningsproceduren genom att låta ngn dator övervaka den och återigen klantat till det och lämnat över problemen till ägarna.

Alla moderna bilar med mycket elektronik och olika funktioner är batteridödare, sen är nog kvaliteten på batterier sämre idag. Inget unikt för Volvo..
Det är nog säkrast att ha ett reservbatteri i bagaget, i stället för garaget, nuförtiden :shock: .
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]