Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av felixliter
Svågern hae en 2.0F 2008 där axeln som häller öppningshandtaget för bakluckan börjat rosta. Det är tom så illa så att handtaget inte orka fjädra tillbaka.

Är detta ett känt problem på 2008?

Går det på garanti/Goodwill?

//JJ
Användarvisningsbild
av Variosboy
Aldrig hört talas om här på forumet, och här brukar alla problem komma upp, så vanligt lär det inte vara, än..
Har du monterat isär handtaget så att du vet att det är axeln som är rostig och inte något annat fel?

Har du en bild kanske!?
av atlas04
Läser om detta problem och undrar om inte jag har detta problem,
ibland går det inte att öppna bakluckan utan klämma in handtaget
och släppa det så det fjädrar tillbaka hårt då först greppar handtaget
om låskolven verkar det som...
Har försökt att smörja utan att plocka isär men kanske måste göra det
för att få ett varaktigt resultat....
av qwerty
Har en -09där det är likadant. Man får trycka fram handtaget några millimeter så greppar det, axeln är rostig. Dörrgångjärnen fram övre eller nedre på båda sidor visar på rost. Plåtbalken under kylare likaså.

Rostskyddet på nya volvo är sämre än på föregångaren helt klart.
av ChristerN
Hade samma problem på min XC70 -09. För mig räckte det med att smörja med lite silikonolja. Har hållt i de 5 månader jag ägt bilen.
Användarvisningsbild
av LeifA
Fixade mitt handtag idag .
Tog bort hela och värmde ändarna på den rostiga axeln med en induktionsvärmare någon sekund bara så plasten skulle ge sig bara lite,först ena sidan ,ingen skillnad,sen andra sidan och vips funkar det som det ska.
När jag ändå har det borta så fixade jag skyltbelysningen också som rostat upp,slipade av lite på blecken upp i toppen där skyltglödlampan sitter och lödade dit en kabel på var sida och lödade dit en can-bus diodlampa (spole) och nu har jag ett fungerande handtag och snygg skyltbelysning.
Visa din semesterbil(d)

Är på väg norrut mot Urshult p&ari[…]

mätarhus siffror

hej, när jag håller in trip nollstä[…]

Det är länkarmen till givare för h&[…]

Aha, då måste man alltså ta l&ou[…]