Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För första gången på 10 år körde jag en sväng med bara dimljusen nu ikväll. Vilket skämt! Så här dåliga var de inte på 90-talet - då hade t ex 740/760 och BMW e36 (3-serien 91-98) utmärkta dimljus. Inte för att det spelar så stor roll men man undrar ju vart de 2*55 watten tar vägen... det lyser verkligen inte mycket någonstans och har man halvljus på så ser man nästan inte att man tänder dimljusen.

Undrar om de är lika dåliga på alla Merca, VW och Skoda som envisas med att tända ena kurvljuset/dimljuset när man svänger. På Volvon skulle det inte märkas...

PH
2x55w har du inte på en v70II utan 2x35w en av anledningarna till att jag xenon konverterade mina dimljus
Det är ju rätt bra att dom inte lyser så kraftigt! Så slipper man bländning av alla puckon som åker med både halvljus och dilmjus, :wink: även om det -som tur är- verkar vara lite av en övergående trend att åka så. (Ser det mer och mer sällan som tur är)
Variosboy skrev:Det är ju rätt bra att dom inte lyser så kraftigt! Så slipper man bländning av alla puckon som åker med både halvljus och dilmjus, :wink: även om det -som tur är- verkar vara lite av en övergående trend att åka så. (Ser det mer och mer sällan som tur är)
Håller fullständigt med dig, fattar inte varför dessa personer tycker det är så häftigt att åka med dimljusen på....
Dagens Xenonljus bländar betydligt mer än något dimljus någonsin har gjort, så jag ser inte förbättringen där?

Ja, det skulle vara gentemot ett dimljus som haft kontakt med en snövall och pekar för högt, förstås, men ska man räkna felinställda lyktor bländar ju allt.
Varför har volvo monterat dyngan överhuvudtaget ?:-/ ?:-/ ?:-/ ?:-/

På tidigare bilar jag haft har man kunnat slå av halvljuset och köra på dimljuset när det har varit ríktig tät dimma som mjölk och det har faktiskt fungerat, dimljuset har lyst bra under dimman, och varit bra avskärmat, man har sett bättre än med halvljuset i riktigt tät dimma.

Ljusen på V70II därmeot lyser ju nada, zero, inte ett skit, ingentig, var hittade man dem i för soptunna och varför ens bry sig om att sälja dem ?:-/
Ja, det är samma krav på ljusinställning för dimljus. Fast med de här ljusen är ju frågan om de är starka nog för att synas på inställningstavlan? :???:

På min gamla 850 har jag byggt om så att om jag tänder dimljusen när jag har halvljuset i automatiskt läge, då släcks halvljuset. Men om jag har halvljuset tänt, tänds inte dimstrålkastarna förrän heljuset slås på. Då kommer de med som extraljus.
Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]

Eftersom du har selekt så är det inte s[…]

Ja, det är väl dags för mig att sv[…]

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har br&[…]