Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kalhygge
Gäller xc70d3 2011:

Jag funderade på att rycka säkringen till strålkastarspolningen.. Trött på att den dränker hela fronten på bilen när jag bara vill putsa rutan.
Har hört att det räcker med att ställa ljusomkopplarn i läge Noll, o visst det funkar ju kanske..

MEN - jag kan inte komma på hur jag gör för att komma åt "grupp C" i motorrummet.
I instr.boken står det så fint att "Grupp C är placerad UNDER grupp A", och inget om hur man får bort Grupp A..

Alltså kan jag inte ENKELT byta säkringar till torkare, spolning, kupefläkt mm..

Är jag helt inkompetent, eller har jag bara missat nått enkelt knep??
av Tartryffel
apersson850 skrev:Man behöver aldrig ha ljusomkopplaren i nåt annat än läge noll. Blir det bara mörkt så gå det att tända helljuset ändå.
Helljuset går väl bara att "ljustuta" med i läge 0?
Användarvisningsbild
av apersson850
Tartryffel skrev:Helljuset går väl bara att "ljustuta" med i läge 0?
Inte i min bil. Dagtid är det bara ljustuta, men när bilen ser att det börjar bli mörkt förvandlas läge noll till samma sak som det manuella läget för hel/halvljus.

Jag har inte provat att lyfta upp sektion A av säkringarna för att komma åt del C. Har inte behövt.
Användarvisningsbild
av kalhygge
apersson850 skrev:
Tartryffel skrev:Helljuset går väl bara att "ljustuta" med i läge 0?
Inte i min bil. Dagtid är det bara ljustuta, men när bilen ser att det börjar bli mörkt förvandlas läge noll till samma sak som det manuella läget för hel/halvljus.

Jag har inte provat att lyfta upp sektion A av säkringarna för att komma åt del C. Har inte behövt.
Kan det där autom.inkoppling av ljus vid skyming vara nått nytt för 2012, jag har inte det på 2011 vad jag vet iaf..

Men kan asså ingen berätta hur man får upp säkringarna i grupp C - ska ja behöva ringa Volvo o fråga ????
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan inte göra något med säkringarna i grupp C, det måste göras av verkstad vilket även finns att läsa i den instruktionsbok som förhoppningsvis finns i bilen.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av apersson850
Vad man "kan" och vad Volvo "vill" att man ska göra behöver inte vara samma sak.
Sist jag kollade hade de inget konstigare än människor som jobbade med bilen på verkstaden heller.
av Tarsiger
apersson850 skrev:Vad man "kan" och vad Volvo "vill" att man ska göra behöver inte vara samma sak.
Sist jag kollade hade de inget konstigare än människor som jobbade med bilen på verkstaden heller.
Precis. Varför vill Volvo inte att bilägaren befattar sig med säkringar i grupp C? Är det, som med mycket annat nuförtiden, för att befrämja efterfrågan på verkstadstjänster? Undrar f ö vad verkstaden tar för att byta en xenonlampa, det vill Volvo inte att man ska göra själv. Men man kan, mycket lätt med lite noggrannhet.

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]