Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svendufva
Efter debacklet med V70 D5:an tar jag nu nya tag i nybilsköpandet. Har offert på en XC70 T6 men får inte ned den mer än 4.5% i rabatt trots renköp utan inbyte. Jag tycker det är lite snålt. Är det ngn som nyligen fått offert på T6:an? Bättre rabatt?
av D2-
Jag blir så trött på alla dessa rabatter hit och dit, antingen köper man en bil, eller så struntar man i att köpa!

Vad jag säger är att jag tycker man ska titta på den bil man vill ha, och har råd med, självklart ska man försöka få rabatt, men jag tycker det är helt fel att köpa en bil beroende på vilka rabatter man får! Rabatten är bara en "bonus"!

Oavsett vad man kanske tror så har faktiskt inte ÅF så högt påslag som man kanske kan tro! dina 4,5% är mer än hälften av ÅF:s påslag från fabrik, låt ÅF få några kronor för det arbete de gör för att hjälpa dig, samt njut av din (kanske) nya XC70 med T6 motor!!

Jag önskar dig i vart fall lycka till i nya bilsökandet!
av kitco
Ok så när man får 8-9% rabatt då är de för att de tycker synd om dig som de ger så höga rabatt satser??
av kitco
svendufva skrev:Efter debacklet med V70 D5:an tar jag nu nya tag i nybilsköpandet. Har offert på en XC70 T6 men får inte ned den mer än 4.5% i rabatt trots renköp utan inbyte. Jag tycker det är lite snålt. Är det ngn som nyligen fått offert på T6:an? Bättre rabatt?
Byt handlare det är dina pengar vill de inte så tack o hej, finns många volvo handlare som vill ha dina pengar.

Kan ta ett exempel som jag själv var med om när jag köpte min bil 1a handlaren gav mig 1,5% o han sa att det går inte mer eftersom det redan var kampanj pris. Handlare #2 jag gick till gav 7% efter förhandlingar. :-)-)
av Steff 99
Om någon tror att ÅF inte har större marginaler än 9% och sedan lämnar 10-12 % i rabatt lever i det blå.
Exv . Bilias bokslut skulle inte visa det resultatet som dom gör om man inte haft större marginaler.
Man kan väl konstatera att rabatterna är höga och lättförhandlade.
Att tycka synd om ÅF känns aningen konstigt ..nä skippa den ÅF som lämnar dålig rabatt och kontakta en annan.
av Tarsiger
D2- skrev:Jag blir så trött på alla dessa rabatter hit och dit, antingen köper man en bil, eller så struntar man i att köpa!

Vad jag säger är att jag tycker man ska titta på den bil man vill ha, och har råd med, självklart ska man försöka få rabatt, men jag tycker det är helt fel att köpa en bil beroende på vilka rabatter man får! Rabatten är bara en "bonus"!
Det synsättet är förståeligt hos den som är trött på allt annat än sin egen bil. Men för den som finner glädje i andra användningar för pengar som blir över genom rabatten, pengar som t ex kan placeras klokt, roligt, spännande eller välgörande - eller generera hög avkastning, för den är det förstås en god idé att försöka få maximal rabatt, oavsett hur väl man har råd med bilen i fråga redan till listpriset. Och vad jag förstår var egentligen inte svendufvas bilköp beroende av rabatten.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Verkar vara en usel rabatt, jag fick 10% när jag beställde min T6:a i juni. Ta och skicka offertförfrågan till lite olika ÅF, det var så jag gjorde, fick mina 10% direkt på en av offerterna, dom andra låg på c:a 8%.
D2- skrev:Jag blir så trött på alla dessa rabatter hit och dit, antingen köper man en bil, eller så struntar man i att köpa!
Du verkar höra till dom som skiter i var dina pengar tar vägen, kan man få 5% ytterligare rabatt på en bil 500 kkr klassen är man ju dum i huvet om man inte försöker få det. Som andra skrivit så ger ÅF givetvis inte 10% eller mer i rabatt om dom inte har högre marginaler än så.
av Enzo
svendufva skrev:Efter debacklet med V70 D5:an tar jag nu nya tag i nybilsköpandet. Har offert på en XC70 T6 men får inte ned den mer än 4.5% i rabatt trots renköp utan inbyte. Jag tycker det är lite snålt. Är det ngn som nyligen fått offert på T6:an? Bättre rabatt?
Varför skulle man få mer rabatt för att det är utan inbyte?
Användarvisningsbild
av na96gen
4,5 är för dåligt. Vet att på bilen har de ca 11% lite osäker om det gäller på alla lösa option eller om de har högre där. Så jag skulle kräva mer på en fullmatade bil än på en ren.
Lycka till och kontakta flera åf.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Tur att alla inte är som du för då skulle ju bilarna vara ännu dyrare än vad de redan är

Skickade iväg cem till odb tuning karlstad. S[…]

Jag tror ändå att dom blir lite dyrare […]

Har 2 st XC 60, en D5 från 2014 och en T6 La[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Läcker membranet så rinner oljan tillb[…]