Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Jag har varit aktiv "läsare" ett tag och bidrar nu med mitt första inlägg :D

Jag har haft tjänstebil i ganska många år och provat diverse olika märken (Ford, saab, audi mm) men alltid fallit tillbaka på volvo efter ett tag. Min senaste V70 var en -09 2,5t momentum aut med vilken jag var mycket nöjd... förrutom kanske växellådan :P

Hursomhaver så skall jag nu beställa en ny bil. Att det blir V70 är klart (barnvagn, lastar mycket och kör ca 6000 mil om året).

Jag funderar på följande spec:
V70 T4 aut summum
biarritz blå
elbaklucka
vinge
borttag av rails
lågt sportchassi
18" fortuna
7" skärm
blonde inredning
delbart drag
tonade rutor (tonar i efterhand så det blir helsvart)

Funderingarna som jag har är:
Hur är den blå färgen? Vill gärna "sticka ut" lite, men vill för den delen inte ha en jobbig färg. Min senaste V70 var vit med 18" oddysseus vilket var snyggt! Men vill gärna testa något annat.

Blonde inredning/stolar - vilken färg är detta egentligen? Beige? Grå-beige? har inte sett inredningen "live" nämligen. Klart är iaf att jag inte vill ha en hel-beige inredning (ratt, instrumenpanel mm). Valet står mellan blond och sara*****sy röd (kommer inte ihåg namnet på den).

Originalstolar eller dynamicstolar? Jag är ganska kort (173cm) och frugan likaså. Hade orig stolar i den förra som var bra. Är kanske dynamic snäppet bättre?

Jag hoppas ödmjukast att ni kan hjälpa mig med dessa val... det är ju jakten på den perfeka specen som är det roliga :)

MVH
Ingen annan kan väl hjälpa dig till "din" perfekta spec. OM det där är vad du vill ha, så är det väl perfekt för dig.

Min tanke är ju mer, 6000 mil och inte diesel? Eller är det är mil i tjänsten och arbetsgivaren betalar bränslet? Du skriver ju faktiskt tjänstebil och inte förmånsbil och då spelar det ju eg ingen roll eftersom du inte ska använda den privat mer än, vad är det 100 mil om året.

Får jag rekommendera en grej är det fartberoende servo.
Det är precis som du skriver, mil i tjänst. Annars hade diesel varit självklart. Min främsta fundering är egentligen färgen, om den passar till mörka fälgar. I-landsproblem med andra ord..

Jag ska absolut prova servon du talar om, har inte tänkt på det innan bara. Tack!
Kör man 6000 mil/år så blir det ju till att lämna en T4F på service var 3:e månad en T4 klarar sig ju med service var 6:e månad inte så kul om man åker mycket o vill ha sin egen bil lånebil brukar ju vara sämre än det man har
Jag har sett några nya V70 i den färgen du vill ha, den är riktigt snygg och passar säkert konon till fortuna fälgarna. Specen verkar riktigt bra, frågan är ju bara vad du tycker om motorn? Jag har inte provkört den men på papperet borde den ju vara lite tråkigare än den du har
s6025t skrev:Kör man 6000 mil/år så blir det ju till att lämna en T4F på service var 3:e månad en T4 klarar sig ju med service var 6:e månad inte så kul om man åker mycket o vill ha sin egen bil lånebil brukar ju vara sämre än det man har
Jag resonerar tvärtom - 6000 mil/år - just därför bör man ju verkligen satsa på ett förnybart bränsle. Sedan tycker jag inte extra servicen i en flexifuel är så betungande. Oljebytet tar 10 minuter och undertiden tar man en kopp kaffe. Det behövs knappast en lånebil.

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]