Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ystad
Har köpt en xc70 D3 aut -11 som nu har rullat 200 mil.Har funderat på att optimera med polestar 225hk/460Nm.Någon som har erfarenhet av detta,är det stor skillnad och isåfall vad, har hört att den ska gå lite jämnare,hoppas den inte ändrar automaten för jag vill inte att den ska växla senare.Undrar även vad ni har för förbrukning på era bilar det är ju alltid intressant.Min förra bil var en V70 D5 -07 manuell som jag körde fjällsemestern med full packning och takbox på 0,53 verklig förbrukning 3år i rad Ystad-Sälen. Tackar för alla tips!!!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför skulle automaten växla senare med mer hästkrafter och mera vrid? Skulle snarare säga att det blir tvärtom, den kommer att växla något tidigare.

Har du testat att söka på "Polestar" eller på "D3 förbrukning" finns en miljon trådar i ämnena, ungefär, typ, cirka..... :D
av Maccie
Om det är en D3 MY11 (och inte äldre) så kan du mig veterligen inte köpa Polestar till den.

För MY11 har man hittills velat upprätthålla lite skillnad på D3 och D5.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Maccie skrev:Om det är en D3 MY11 (och inte äldre) så kan du mig veterligen inte köpa Polestar till den.

För MY11 har man hittills velat upprätthålla lite skillnad på D3 och D5.
Sagt det förr.... bara megaloosers (inkl mig) köper D5, när man får Volvos bästa mjukvara och och hästkrafter för en bråkdel av priset via Polestar.
ystad skrev:Undrar även vad ni har för förbrukning på era bilar det är ju alltid intressant.Min förra bil var en V70 D5 -07 manuell som jag körde fjällsemestern med full packning och takbox på 0,53 verklig förbrukning 3år i rad Ystad-Sälen.
V70N FWD D5 MAN -07 -> XC70II AWD AUT -11 lär plussa på några deciliter per mil. (När jag har provat blev det ca +2dl/mil extra)
Användarvisningsbild
av andreas 80
Värt att notera att optimeringen endast är till AWD. (dvs 2.4 liters motorn, samma storlek som D5)
Sitter man med den nya 2 liters D3 motorn så finns inget från polestar än. En del andra firmor verkar erbjuda runt 180-190 hk till den dock
av Enzo
VolvoB20 skrev:
ystad skrev:Undrar även vad ni har för förbrukning på era bilar det är ju alltid intressant.Min förra bil var en V70 D5 -07 manuell som jag körde fjällsemestern med full packning och takbox på 0,53 verklig förbrukning 3år i rad Ystad-Sälen.
V70N FWD D5 MAN -07 -> XC70II AWD AUT -11 lär plussa på några deciliter per mil. (När jag har provat blev det ca +2dl/mil extra)
+1 dl ungefär med samma förhållanden. Inte så illa för AWD, högre kaross och automat, samt 20 hk till så klart.

Alltid lika kul när B20 yrar om losers och sedan pratar om D6 och liknande. D5-ägarna får igen en del av merkostnaden när man byter in bilen. Sedan kan han ju stå där och vilja ha betalt för en D6a :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:
+1 dl ungefär med samma förhållanden. Inte så illa för AWD, högre kaross och automat, samt 20 hk till så klart.

Alltid lika kul när B20 yrar om losers och sedan pratar om D6 och liknande. D5-ägarna får igen en del av merkostnaden när man byter in bilen. Sedan kan han ju stå där och vilja ha betalt för en D6a :D
Jag hade då aldrig i helsefyr betalat 25.000 kr extra för att få 205 hk om jag vetat att jag kunnat betala 8900 kr och få 225 hk istället.

Ännu värre är det om man gjort som dig Enzo och betalat både för D5 och polestar på samma gång, då har man ju kastat 25.000 kr rakt i soptunnan utan att få något alls för dessa. Men det drabbar väl ingen fattig.

Ska bli kul om trådskaparen klarar köra sin XC70 D5 AWD AUT på 0,63 med full packning och takbox, jag hade inte grejjat de i alla fall. För mig blev total summan av V70N -> V70II + XC + AWD + AUT närmare 2 än 1 dl.
av D2-
FSandstrom skrev:
kallessida skrev:http://polestar.se/sv-SE/Performance/Pe ... artno=1389
Jaha, då tänker de alltså inte upprätthålla någon skillnad, men då måste det ju helt enkelt vara så att de helt enkelt inte kan skrämma upp 2.4D-10 i mer än 195hk då ... Tänk vad en extra turbo kan göra :-) (jmf D5).

...eller så, kanske den korrekta sanningen är att Volvo har sagt ifrån till Polestar, för efter att de fantastiska grabbarna på Polestar började uppgradera "svenssons" Volvo. Har Torslanda sålt mindre D5:or!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]