Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Keffo
Hej

Är det någon här på forumet som har inhandlat en v70 drive my12 som kan dela med sig av lite erfarenheter? Hur känns motorn är den för slö eller räcker den till? Mina egna erfarenheter ifrån kortare provkörningar är att man måste vara mer aktiv med växelspaken, speciellt vid omkörningar än vad jag är van vid. Kan vara för att jag inte är van med 6 växlar. I övrigt känns den helt ok. Frågan är bara hur den känns efter att man kört den under en längre tid.

Jag är väldigt nära att slå till på en vit med summumpaket, hgv paket, tidur och fast drag. Är det något som jag missat att kryssa för i tillvalslistan? Funderar även på high tech paketet med RTI, taklucka mm men är lite kluven kostnaden rinner iväg...
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har kört en S40 med D2 och manuell låda. Den var fullständigt hemsk, när man som jag är van vid antingen flexibel turbobensinare eller D5 med automat.
Ketchupeffekt i kubik och väldigt kort dragregister, innan det var dags att växla igen.
av stenmannen
Hej!

Jag har nu kört ca 350 mil med DRIVe -12 summum, blond, herrgårdspaket 2, fast drag, electric silver, vinge, m-värmare. Skillnaden mot andra dieselar välkomnar jag svar om. Den här funkar bra, kraften räcker. Farten i uppförsbackarna är vad man gör den till, jag har inte pressat den. Senaste resan,fullpackad,enligt hastighet eller + 10, Karlstad-Böda sand Öland-Karlstad + lite småkörning gjordes på en tank 136 mil. Bilen går tyst, fin komfort och har lågt dieselknatter. Har aldrig kört diesel tidigare men får ha lite varv vid start tex för att undvika stopp och ligga i "drag" varvet för snabbare acc. Vanliga omkörningar är inga problem på 5an. Det som var ytterligare nyhet är båtupptagning med antispinn. Man får gå in i menyn och stänga av då det griper in väldigt snabbt och "kväver" bilen, den knappen borde ligga med på panelen. Den drog ca 0,7 med styrpulpet på trailer, men fick då växla ner på fyran i kraftigare backar annars gick det även att köra på sexan då det gick lätt. Har dåligt att jämföra då bytet är 24 årsmodeller, får se om de här håller lika länge?. Bra bil med ok ljudanläggning och bra radio som det klagats på tidigare. Nya skärmen, bluetooth tel, iPod mm funkar kanon. Sollucka vet jag inte vad man ska ha till med ljus skinnklädsel.
Användarvisningsbild
av apersson850
Förr satt knappen för antispinn på panelen, men det är länge sedan den försvann in i menyerna. Behöver man den ofta skulle man kanske övervägt fyrhjulsdrift?
av Lövet
Den enda riktigt stora anmärkning jag hittade på V70 DRIVe (men den är desto större) är att den brummar i konstant fart även i så låga hastigheter som 70-80 km/h. Sånt duger inte för mig i alla fall i en modern bil. Annars tyckte jag att kraften räckte okay, man får ta den för vad den är. När Volkswagen Passat kom med 110hk dieseln i slutet av 90-talet så tyckte folk att den var en raket...
av Linqid
andreas_lofgren skrev:Den enda riktigt stora anmärkning jag hittade på V70 DRIVe (men den är desto större) är att den brummar i konstant fart även i så låga hastigheter som 70-80 km/h. Sånt duger inte för mig i alla fall i en modern bil. Annars tyckte jag att kraften räckte okay, man får ta den för vad den är. När Volkswagen Passat kom med 110hk dieseln i slutet av 90-talet så tyckte folk att den var en raket...
Gäller det även för MY12 tro? Vad jag läst i tester upplevs den uppdaterade motorn som tystare och behagligare i gången.
av Lövet
Jag provkörde bilen för cirka 2 månader sedan hos Bilia i Haninge. En vit Summum var det. Osäker exakt vilken variant av motorn det var. Ville mest bara kolla hur den stod sig i jämförelse med D3 som jag var där för att provköra.
av hanss
D2an är lite tystare.. Men inte som en 5a.. Jag stör mig dock inte.. Åker nästan aldrig bil utan radion på och då hör man iaf inte brummandet..
av perhall
Verkar vara så att MY12 med EURO5 är törstigare än tidigare EURO4 DRIVe. I senaste ty ams testade de V60 DRIVe och imponerades av bl a riktigt bra byggkvalitet, men den hade 0,78 i testförbrukning, inte alls bra. Och inte långt från D3. Hoppas att det är en tillfällighet men har även hört D2-ägare klaga över en högre förbrukning än de tidigare DRIVe med EURO4.
PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är i så fall likadant som det är med lastbilsdieslarna. Uppgraderade avgasklassningar ger ofta sämre, eller i bästa fall likvärdig bränsleekonomi, trots att tillverkarna arbetar för att sänka förbrukningen. Men det äts upp på det andra altaret.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]