Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#554413
Tjo!

Har en 2,4D automat med tillhörande dieselvärmare.

Tänkte bara höra när man bör köra igång motorvärmaren. Vad jag menar är klart man dels vill ha varmt i cupén på vintern, men själva motorn kanske mår bra av att bli uppvärmd tidigare på året än när man själv tycker det är kallt. Man kanske sparar på motorn och utsläpp om man kör igång värmaren? man kanske alltid skulle ha den på utom på varma sommardagar?

Finns något bra svar på detta?


/
Whiskey
#554432
Min står inställd på Auto året runt, men att "tvinga" igång den gör jag bara vintertid när rutorna behöver isas av..

Visst släpper inte motorn ut lika mycke dynga när den är varm, men att värma den med något så orenat som en dieselvärmare, nja, det tror inte jag på i alla fall,
vad det gäller slitaget på motorn, så visst mår den bättre av att vara varm, men det är nog knappast något man märker som ägare vid miltal upp till säg 30k, sen märks det kanske om motorn är i bättre skick..
#554584
Whiskey79 skrev:lMan kanske sparar på motorn och utsläpp om man kör igång värmaren? man kanske alltid skulle ha den på utom på varma sommardagar?
Finns något bra svar på detta?
Hittade tester på Webastos hemsida, och inte ens dessa hävdade att man sparade något bränsle oavsett utetemperatur på att köra värmaren på en Diesel, kanske det skulle kunna vara så på en bensinare som ju drar mycket i kallstarten, det är alltså en ren komfortfunktion på en dieselbil.

Dessutom har ju motorn avgasrening, partikelfiler, egr och flervägskatalysator som renar avgaserna medans värmaren spyr ut avgsaerna 100% orenade så miljön spara man inte heller.

Volvo själva hävdar ju också att kallstartslitaget idag är försumbart då dagens material och syntetoljor smörjer bra ned till -50 grader, man har ju till och med gått så långt från Volvos sida att man plockat bort tempmätaren från instrumenten då den informationen bedöms som helt ointressant och irrelevant på en modern Volvo.
#554614
Anses det inte som dåligt för motorn med korta körsträckor på vintern p.g.a. kondens i oljan som inte hinner förångas (eller hur man nu uttrycker det)? Kan det inte i det perspektivet vara bra att köra med värmaren?

Tempmätare bort? Är ju bra för att t.ex. se om termostaten är kass. Samt vid kökörning vid varm temp. o t.ex. extraljus som täcker grillen en del (var med tips att hålla ett öga på tempen vid dessa förhållanden i monteringssatsen för mina extraljus).
#554661
Variosboy skrev:Min står inställd på Auto året runt, men att "tvinga" igång den gör jag bara vintertid när rutorna behöver isas av..

Visst släpper inte motorn ut lika mycke dynga när den är varm, men att värma den med något så orenat som en dieselvärmare, nja, det tror inte jag på i alla fall,
vad det gäller slitaget på motorn, så visst mår den bättre av att vara varm, men det är nog knappast något man märker som ägare vid miltal upp till säg 30k, sen märks det kanske om motorn är i bättre skick..

Autoläget ärväl för att tillsattsvärmaren ska värma upp kupén när deär så kallt att klimatanläggningen inte på egen hand kan värma upp kupén till inställd temperatur? En dieselmotor sägs inte avge lika mycket överskottsvärme till värmeanläggningen i kupén som en bensinmotor gör därav sitter de en tillsatsvärmare i våra dieselåk.
#554766
På grund av funktionsprincipen har en diesel svårare att komma igång när det är riktigt kallt. Nu finns det ju förvärmning i de här motorerna, så jag vet inte om det är relevant i det här fallet.
Det ska kanske vara elektrisk motorvärmare om det ska leda till någon besparing av bränsle och miljö. Åtminstone miljön där värmaren används.

Däremot är det förstås en klar komfortförbättring att sätta sig i en bil som inte är svinkall. Kan kanske vara en nationalekonomisk fördel, då det förmodligen leder till mindre slitage och behov av service av föraren, i det långa loppet.
#554802
dst02 skrev:
Variosboy skrev:Min står inställd på Auto året runt, men att "tvinga" igång den gör jag bara vintertid när rutorna behöver isas av..

Visst släpper inte motorn ut lika mycke dynga när den är varm, men att värma den med något så orenat som en dieselvärmare, nja, det tror inte jag på i alla fall,
vad det gäller slitaget på motorn, så visst mår den bättre av att vara varm, men det är nog knappast något man märker som ägare vid miltal upp till säg 30k, sen märks det kanske om motorn är i bättre skick..

Autoläget ärväl för att tillsattsvärmaren ska värma upp kupén när deär så kallt att klimatanläggningen inte på egen hand kan värma upp kupén till inställd temperatur? En dieselmotor sägs inte avge lika mycket överskottsvärme till värmeanläggningen i kupén som en bensinmotor gör därav sitter de en tillsatsvärmare i våra dieselåk.
Inte primärt för kupén skull, utan för att motorn ska komma upp i temperatur, sen är det ju givetvis så att kommer inte motorn upp i temp så kommer det inte bli jättevarmt i kupén heller.
En dieselmotor inte bara sägs avge mindre överskottsvärme, den gör det, och det gör den av den dels av den enkla anleddningen att den går på luftöverskott, värmen tar alltså vägen genom avgasröret och ut..

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]