Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#554322
Hej, jag hämtade ut min nya XC70 D5 AWD Momentum MY12 förra veckan. På http://www.volvocars.se står i produktbeskrivningen att det ska ingå Dual xenonljus med kurvljusautomatik (ABL) i momentumpaketet. Nu kan jag konstatera att det inte alls är några Dual xenon. Det är Bi-xenon med halogen i helljuset. Detta tycker jag är en allvarlig vilseledning från Volvos sida. Är det bara jag som känner mig lurad? Visst kan jag xenonkonvertera men nu köpte jag momentumpaketet bl a för att jag läste att det ska sitta just Dual xenon. :-(O)
av Mwi
#554333
Jag har samma känsla av att vara lurad eller missförstått. På min-10 med momentum paket ingår också Dual xenon. Men även jag har konstaterat att det sitter halogen på helljuset, vet inte om vi bägge har missuppfattat vad Dual xenon är för någonting.
Användarvisningsbild
av Camel
#554345
Det är egentligen ingen skillnad mellan Bi-xenon och Dual xenon. Det är i båda fallen xenon för halvljuset som vinklas upp vid helljus samtidigt som en extra halogenlampa för helljuset tänds. Här är några länkar i ämnet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=46171
#554411
OK, jag ger mig. Fast lite lite vilseledande är det ändå att byta begrepp från bi-xenon till dual-xenon om det inte är någon enda skillnad alls. Strunt samma, jag smäller på ett par Hella i snudan i stället 8)
av s6025t
#554597
Bi-xenon är ett varumärke som tillhör en viss tillverkare av strålkastare så volvo fick inte använda det eftersom de har annan tillverkare nu förklarade en säljare jag pratade med
av 2444ever
#554616
Intressant info i denna tråden, då verkar det ju som att det är vedertaget att det är nackdel att ha xenon i helljusen p.g.a. att de tänds/släcks oftare, samt att det tar lite längre tid att tända upp dem jämfört med halogen. Annars hade det väl varit enklast för tillverkarna att ha xenon i både halv- o helljus istället för någon reglering av ljusbilden i halvljuset som antagligen krånglar förr eller senare?
Användarvisningsbild
av len
#554639
När xenon-halvljuset "lyfter upp" så får man en bra bred helljusbild. Att ha kvar halvljuset ger onödigt ljus nära bilen. Min komplettering av helljusstrålkastaren till xenon gav kanonljus. Rekommenderas.
av Kluster
#554841
Har för mig att det var Bosch, som "äger" namnet "Bi-Xenon", som Volvo hade som leverantör av xenon/bi-xenon innan Volvo bytte till ett annat märke (Philips?), därav ändringen Bi-Xenon till Dual Xenon.
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]