Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Whiskey79
O'hoj!

Har en S80 modellår -10 med en 2,4D automat. Varför sitter det inte en D5:a i den när den är så ny? D5:an är ju nu ganska gammal, i alla fall några år.

Är det bara mjukvaruuppgrdering från 2,4D till D5? När jag öppnar motorhuven står det ju dessutom D5 på motorkåpan.

Finns det något sätt att uppgradera till en D5:a? Polestar är ju en väg att få i stort sett samma antal hästkrafter, men blir det per definition en D5-motor då? Kanske kan det höja 2:a-handsvärdet om man får den till en D5:a!?!?!

Mvh
Whiskey
av Enzo
Whiskey79 skrev:
Spoiler »
Det är en annan motor. 2.4d MY10 är en enkelturbomotor på 175 hk, D5 my 10 är en dubbelturbo på 205 hk.
Visst kan du trimma den också, men inte höjer du nåt andrahandsvärde för den skull.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av Whiskey79
OK, bra svar!

Men varfrör kör man fortfarande med 2,4D? Är inte det en utgående motor? Ska inte D5 ersätta den helt?

Jag menar.. finns det någon anledning till att man just vill ha en 2,4D i ställer för D5?

/
Whiskey
Användarvisningsbild
av Variosboy
Öhhh, va menar du??

Det enda som är utgående är modellbeteckningen.. 2,4D heter numera D3.

Den 2,4D som jag har i min är en äldre konstruktion än den som är i din S80 och både 2,4D och D5 har ändrats ganska mycket dom senaste 5 åren, jämför du en D5 från idag med en 5 år gammal D5 så är väl enda likheten 5 cylindrar i stort sett..
av Steff 99
Vi skall inte glömma att 2,4D i V70 MY10 är en 5cyl 2,4 liters motor, men D3 i V70 MY11-12 är det en 2,0 liters motor på 163 hk.
Så det händer en del med motorerna varje årsmodell.
av Enzo
Whiskey79 skrev:OK, bra svar!

Men varfrör kör man fortfarande med 2,4D? Är inte det en utgående motor? Ska inte D5 ersätta den helt?

Jag menar.. finns det någon anledning till att man just vill ha en 2,4D i ställer för D5?

/
Whiskey
Öh, den var väl billigare ...
Användarvisningsbild
av Gurra82
Whiskey79 skrev: Jag menar.. finns det någon anledning till att man just vill ha en 2,4D i ställer för D5?/
Whiskey
När 2,4d fanns och när jag köpte bil (blev som sagt en 2,4d) och med alla kampanjer som fanns då gjorde det att hade jag köpt en D5 hade jag idiotförklarat mig själv efteråt. Det var helt enkelt för mycket pengar till för inte så mycket mer så att säga. Så för min del handlade det om pengar.
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: klammer hade försvunnit
av Whiskey79
Ok, då är jag nog med....

Trodde inte motorerna ändrades så mycket. Såg bara inte varför man skulle tillverka D5 och 2,4D sammtidigt. Det finns ju ingen praktisk anledning att ha en 2,4D i stället för D5 om inte produktionskostnaden är väldigt olika.

Jag är hur som helst nöjd med motorn, relativt tyst för att vara en diesel och väldigt tyst i högre hastigheter. Dock är den kanske lite törstig...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför inte det? Dom är ju inte lika starka och kostar därför olika mycket att köpa. Vad produktionskostnaden blir om man jämför dem är ju mindre relevant, förmodligen tjänar Volvo mer pengar på att sälja en D5, men alla som vill köpa en 2.4D kanske inte vill/kan lägga till 15000 för att få en D5 istället. Många som har leasingbil tex har en viss summa att hålla sig inom, och då kanske de prioriterar vissa andra tillbehör istället för en starkare motor!?
Användarvisningsbild
av crumpets
Skillnaden är som sagt i pris.

En 2,4d är en motor som man kan sälja några tiotusingar billigare. Plötsligt når samma bilmodell en mycket större köparmarknad.
Det är den enda skillnaden.

2,4D samt D5, och D3 samt D5 är bara namn. Själva motorn förändras under årens lopp, så ingen är direkt utgående. 2,4D är lilla dieseln och D5 är stora. De ersätter aldrig varandra, för de är riktade mot olika köpstarka kunder.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]