Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Funderar lite på om man ska våga köra på en T6 till en V70 eller "bara" ta en D5 AWD. Tyvärr är ju valet extra svårt pga Volvos otroligt korkade beslut att inte ha en V70 T6 R-design som ju verkar helt idiotiskt (eller?). En Volvosäljare jag pratade med hänvdade bestämt att en Polestaroptimerad D5a verkligen kunde utmana T6an t.ex. på acceleration, kan det verkligen vara möjligt? Och hur väl fungerar den motorstarkaste V70n utan sportchassi osv (förutsatt att R-design chassit nu inte bara är en marknadsföringsprodukt)?

Tar gärna emot kommentarer och åsikter om det valet, så väl gällande prestanda, trevlighet, andrahandsvärde, risk för att bli banlyst från storstadsområdena i framtiden som miljöterrorist osv. Och vi snackar nya MY12 här.
Senast redigerad av 2 improwise, redigerad totalt 0 gång.
av Lövet
improwise skrev: En Volvosäljare jag pratade med hänvdade bestämt att en Polestaroptimerad D5a verkligen kunde utmana T6an t.ex. på acceleration, kan det verkligen vara möjligt?
Nej, det kommer den inte göra. Det ENDA som räknas för acceleration är drivhjulseffekt och där når inte en D5a T6 hur mycket man än Polestar-chippar den.

Segdragning är en annan historia förvisso där D5an kommer vara alldeles utmärkt.
av improwise
andreas_lofgren skrev: Nej, det kommer den inte göra. Det ENDA som räknas för acceleration är drivhjulseffekt och där når inte en D5a T6 hur mycket man än Polestar-chippar den.

Segdragning är en annan historia förvisso där D5an kommer vara alldeles utmärkt.
Innebär det att du själv rekommenderar T6:an överlag, dvs sett till helheten? Är oerhört kluven själv, visst vill reptilhjärnan ha en T6a, vem kan förneka det, men nog känns det som en dinosaurie helt klart. Jag kör dock så få mil per år att förbrukningen i sig inte gör så mkt. Hur är det med skatt och försäkring på en T6a, blir man extra straffad där eller är det "bara" vid bensinpumpen.

Har provkört D5an en del och har lite svårt att vänja mig vid gången, känns som först händer ingenting när man gasar, sen händer det nästan för mkt. Lite osofistikerat på något sätt jämfört med en bensinmotor.

Någon som råkar veta om någon handlare kring Stockholm har en T6 för provkörning?
av tellus
ska du köra bil - t6 om ska åka bil duger nog en d5;a . Provkörning rekommenderas men tänk på att effekten kommer så jämmt över hela registret så den upplevs som mjuk å snäll . Håll ett öga på hastigheten !!
av improwise
Nån som vet om det sälja några T6 fortfarande i Sverige och isf hur många? Finns det några alternativ till en T6a annat än en D5 Polestar? Tycker Volvos motorprogram är något förvirrande och svårt att jämföra, t.ex. T5 är det som en T6-lite, samma känsla osv men lite mindre kraft?
av Lövet
T5 är en fyrcylindrig 2 liters turbomotor så nej, den har inte mycket gemensamt med T6.

Om du är en person som gillar att köra bil, inte kör så många mil per år, och inte behöver vända på varenda krona - köp en T6. Premiumkänslan i en rak sexa är oerhört mycket högre än i en dieselfemma. Du har jämn kraft från 1200 varv till 6500 varv, en knäpptyst tomgång, direkt gasrespons, och ordentlig motorsång på högre varv. Känslomässigt finns ingenting som en D5 matchar T6. Dessutom så är fan inte volvofemmorna så snåla i verkligheten, de flesta verkar ligga runt 0,7 med D3orna och runt 0,85 med D5 AWD bilarna. T6 torde ligga kring 1.1-1.2.

Skatten torde ligga runt 3000-3200kr per år för T6. Har inte kollat exakt.
Användarvisningsbild
av na96gen
Tyvärr så har det i princip inte sålts många T6or efter MY08, men det är inte motorns fel snarare generell dieselhysteri. Var själv inne på en My12 å då en T6 för D5 AWD blev typ 10' billigare max. Men bra mycket roligare att köra. Själv snålade jag ur och sprang sedan på nuvarande D5 AWD till ett pris jag inte kunde motstå.
Provkörning av T6 rekommenderas starkt! Köper jag en fabriksny så tar jag en T6 alla dagar i veckan. Sedan tycker jsg Four-C chassit är bättre än på R-design, bättre komfort än std chassi samt bättre väghållning än R.

Lycka till! Vill också :)
av improwise
na96gen skrev:Tyvärr så har det i princip inte sålts många T6or efter MY08, men det är inte motorns fel snarare generell dieselhysteri. Var själv inne på en My12 å då en T6 för D5 AWD blev typ 10' billigare max. Men bra mycket roligare att köra. Själv snålade jag ur och sprang sedan på nuvarande D5 AWD till ett pris jag inte kunde motstå.
Provkörning av T6 rekommenderas starkt! Köper jag en fabriksny så tar jag en T6 alla dagar i veckan. Sedan tycker jsg Four-C chassit är bättre än på R-design, bättre komfort än std chassi samt bättre väghållning än R.

Lycka till! Vill också :)
Intressant med dina kommentaraer om Four-C framför R-design, för det var tänkte att bli min nästa fråga, iaf nästan. Nämligen, iom att Volvo (i Sverige) inte verkar ha någon R-design till V70, hur väl fungerar det i praktiken med en T6a? Tänker t.ex. på att Dynamicstorlarna fått mkt kritik och då återstår väl bara standardstolar, och då lär det ju inte bli så kul i nästa kurva med fri väg, eller ett gungigt chassi Eller ska man kanske inse att en Volvo med fördel körs snabbt på raka vägar?
Användarvisningsbild
av na96gen
Jag har också läst att några klagar på dynamicstolarna men jag tycker de är ett måste, std har för dåligt sidostöd tycker jag. Har iof inte själv åkt några lånha etapper än men min som längst 30 mil å då håller de måttet men jag håller stolen jag hade i V70N som bättre. Då jag åker övervägande kortare resor så blir dynamic självklar för mig.
Four-C blir definitivt inte gungigt.
Egentligen så skulle man villja ha en four-c bil sänkt för utseendets skull men det tror jag Heico har som man kan eftermontera.
Användarvisningsbild
av Guligan
Din säljare behöver nog läsa på lite mer. Självfallet är T6 snabbare...

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]