JohanV70-98 skrev:Bilen är ganska ny, men att betala 3000 - 5000 kronor till Bilia för att de byter oljan och ett par filter känns lite onödigt. Man gör detta på en timme själv och inte är det svårt heller... Jag har diagnosutrustningen. Den är utlånad, men jag provar med den när jag får den tillbaka.
Utöver det du VET att dom gör på servicen så händer det mer saker.. Dom byter inte bara olja och filter. Det som någon annan nämde, programvaruuppdateringar görs och även vissa "kampanjer" på vissa bilar utförs. Angående programvaruuppdateringar så visst fan märks det. Första gången min bil var inne på service så fick bränslevärmarens styrning ny programvara, detta resulterade i att den inte drar ur batteriet som den gjort tidigare.
Man har bytt spännrulle till kamremmen på en service på grund av ett fabrikationsfel.
Har bilen rullat 25000 mil så förstår jag om det känns onödigt. men är den nära på ny så är det extremt dumsnålt att göra det själv, även om du sparar en tusenlapp eller i bästa fall två på att göra servicen själv.. Lovar att den mellanskillnaden med råge äts upp den dagen du säljer bilen..
Har för övrigt betalat 2600:- för mina tre servicear, så kolla runt så slipper du betala 3-5k..
Assumption is the mother of all f ups.