Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanV70-98
Någon som vet hur man släcker "tid för service" på en V70 II 2008? Ingen av metoderna som finn på "jagrullar" fungerar.
Användarvisningsbild
av Funk
Den vanliga metoden med tändningslägen fungerar alldeles utmärkt, dock är det fippligt på grund av knappstarten.

/Thomas
av Moody
Eller den allra vanligaste metoden är att man låter volvo-verkstan utföra service och nollställa servicelampan.

Det är ju trots allt fortfarande en ganska ny bil och servicehistoriken är inte oviktig vid en försäljning.
av JohanV70-98
Bilen är ganska ny, men att betala 3000 - 5000 kronor till Bilia för att de byter oljan och ett par filter känns lite onödigt. Man gör detta på en timme själv och inte är det svårt heller... Jag har diagnosutrustningen. Den är utlånad, men jag provar med den när jag får den tillbaka.
av JohanV70-98
Det där med programuppdateringar är lite knivig fråga. Man vet ju inte vilka uppdateringar man får - inte heller om man har någon nytta av dem heller. Jag tror att de flesta Volvoägare inte ens upptäcker dessa uppdateringar.
av Thebobboy
Eller så frågar man helt enkelt Volvoverkstaden om det är någon mjukvaruuppdatering som ska in i den specifika bilen så får man nog svar direkt. Om nej så håller jag med om att verkstaden många gånger tar rejält betalt för olje- och filterbyte.

Viktigaste är dock att servicen blir gjord....
av Steff 99
Allt kostar, även service, vissa har fått betala dyrt när man inte gjort service som är dokumenterad.
Det har varit tydligt när det gäller "Goodwill" från fabrikanterna.
Mercedes är ett lysande exempel där flera inte fått sina 350 motorer åtgärdade och åkt på kostnader över 50K
Användarvisningsbild
av Variosboy
JohanV70-98 skrev:Bilen är ganska ny, men att betala 3000 - 5000 kronor till Bilia för att de byter oljan och ett par filter känns lite onödigt. Man gör detta på en timme själv och inte är det svårt heller... Jag har diagnosutrustningen. Den är utlånad, men jag provar med den när jag får den tillbaka.
Utöver det du VET att dom gör på servicen så händer det mer saker.. Dom byter inte bara olja och filter. Det som någon annan nämde, programvaruuppdateringar görs och även vissa "kampanjer" på vissa bilar utförs. Angående programvaruuppdateringar så visst fan märks det. Första gången min bil var inne på service så fick bränslevärmarens styrning ny programvara, detta resulterade i att den inte drar ur batteriet som den gjort tidigare.
Man har bytt spännrulle till kamremmen på en service på grund av ett fabrikationsfel.

Har bilen rullat 25000 mil så förstår jag om det känns onödigt. men är den nära på ny så är det extremt dumsnålt att göra det själv, även om du sparar en tusenlapp eller i bästa fall två på att göra servicen själv.. Lovar att den mellanskillnaden med råge äts upp den dagen du säljer bilen..

Har för övrigt betalat 2600:- för mina tre servicear, så kolla runt så slipper du betala 3-5k..

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]