Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Som bekant förekommer det en hel del diskussioner om V70 vs BMWs 5-serie vilka av naturliga skäl ibland går lite i stå, antagligen beroende på att det är relativt jämt mellan bilarna. Några kommentarer som ofta förekommer från de som förordar BMW:n är i stil med "en mycket fin bil men den förtjänar en bättre motor" och liknande. Det är dock lättare sagt än gjort, då priset som bekant springer iväg en hel del med större motorer, så min fråga är...om man ska jämföra en V70 D5 mot en BMW 520d som ligger någorlunda lika prismässigt, vad är då att föredra och varför? Inser att det inte finns några absoluta sanningar här, och att det säker är upp till vem man frågar, men det jag är ute efter är att få en jämförelse mellan just 520d och V70 D5, vilket är de alternativ som jag tror att många fler än mig jämför med varandra.

Så bidra gärna med era åsikter och kommentarer, och jag ber er om möjligt vara tydliga med vad som är åsikter och vad som är fakta, och att respektera att alla inte tycker lika, för att få en bra och produktiv diskussion. Själv har jag otroligt svårt att bestämma mig vad jag ska köpa, känns lite som dött lopp, därav min fråga.

(Finns så klart andra Volvos än just V70 som har D5 motorn, men V70n känns mest jämförbar med 5-serien)
av improwise
För att underlätta jämförelsen något, låt oss anta att totalpriset får hamna på säg 500 000 kr totalt sett, vilket borde ge Volvo lite pluspoäng iom att man väl får lite mer för pengarna där (ni får själva avgöra om det är en åsikt eller fakta :D)
Senast redigerad av 1 improwise, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Nu är väl inte detta rätt bilar att jämföra,
Skall man ha en 5-serie touring så får man lägga på lite utrustning, skinn, comfortpaket, värmare, automat, 18" alt 19" fälg +vinterdäck 17" (bara V-hjul kostar ca 25K) blåtand och lite annat smått o gott räkna med 150.000 extra totalt ca 500k brutto, då har du en lagom snikutrustad BMW, och en bil som motsvarar en V70 D5 aut momentum + skinn, brutto 400k
Prisskillnaden är ganska stor brutto, men det beror på vilken rabatt du får.
av improwise
Steff 99 skrev:Nu är väl inte detta rätt bilar att jämföra,
Skall man ha en 5-serie touring så får man lägga på lite utrustning, skinn, comfortpaket, värmare, automat, 18" alt 19" fälg +vinterdäck 17" (bara V-hjul kostar ca 25K) blåtand och lite annat smått o gott räkna med 150.000 extra totalt ca 500k brutto, då har du en lagom snikutrustad BMW, och en bil som motsvarar en V70 D5 aut momentum + skinn, brutto 400k
Prisskillnaden är ganska stor brutto, men det beror på vilken rabatt du får.
Och just därför ska man jämföra bilarna med ung. samma budget tycker jag, för annat är det liksom ingen idé. Jag tror att många spekulanter tänker precis som jag, utgår från vad får det kosta, och sen jämför man de olika alternativen som motsvarar detta med varandra.

Eller var det du menade att du anser att man får en bättre Volvo V70 D5 än en BWM 520d för 500 000 kr?
av Steff 99
Vad jag skriver är att skillnaden brutto mellan en snikutrustad BMW och en V70 momentum+ skinn är ca 100K
Sedan beror det på vilken rabatt som lämnas.
Att du får en V70 med mer utrustning är självklart, eftersom Volvon är mycket billigare bil..V70 inropspris ca 270K och Bmw 5-serien 360K.
Personligen skulle jag aldrig köpa en 520d eftersom jag kommer att hamna på nära 600K brutto med den utrustningen bilen bör ha, samt att bilen kräver en större motor minimum är 525d, men tyvärr kommer den som 4cyl till MY12 så då blir det 530d som gäller, då hamnar man nära 700k brutto.
av viktore
Nu har jag inte riktigt koll på BMWs konfigurator och deras utrustningspkt, men vad gäller Volvo så får du en nästintill fullmatad V70 D5 med AWD för 500 loppor.
BMWns starka sidor lär vara att den har lite mer påkostad interiör och generellt känns "nyare". Nu är ju V70 precis faceliftad men i grund och botten skiljer är V70 ändå cirka 3 år äldre än nya 5serie. Funderar man på automatlåda så är BMWn även här bättre.
I gengäld får man med 520d en klart tristare motor än D5. Lägg därtill möjligheten att Polestaroptimera D5an så blir skillnaden ännu större.

Så avslutningsvis kan man nog summera matchen 520d mot V70 D5 med interiörkvalitet vs motor. 8)
av improwise
Tack för svaren så här långt.

Även om frågan så klart är svårbesvarad, är 520d en tristare motor än D5, eller är det bara så att den är en tristare motor än BMWs övriga? På vilket sätt är isf D5 bättre än 520d? Det vore väl rimligt om Volvos bästa motor var bättre än BMWs "sämsta", men iaf 0-100 siffrorna är rätt lika liksom förbrukning etc. Sen finns det så klart fler parametrar att ta ställning till, har dock inte gjort någon djupare analys av skillnaderna, men om någon kunde kort sammanfatta det vore jag tacksam.
av kitco
Steff 99 skrev:Vad jag skriver är att skillnaden brutto mellan en snikutrustad BMW och en V70 momentum+ skinn är ca 100K
Sedan beror det på vilken rabatt som lämnas.
Att du får en V70 med mer utrustning är självklart, eftersom Volvon är mycket billigare bil..V70 inropspris ca 270K och Bmw 5-serien 360K.

Kan verkligen BMW rabattera bort mellanskillnaden på 100k, va har de för prutmån på sina bilar?
av Arese
Är du intresserad av 520d och V70 D5 finns dessa två testade mot varandra i både automotor&sport och Teknikens värld senaste året. Kan säkert ge dig en del input. BMW vann i bägge. Ekonomiskt var utfallet i princip detsamma mellan bilarna i bägge testerna.

Om din budget är ca 500 kkr brutto så är mitt tips enligt följande: Jag tycker inte att någon av motorerna platsar i en bil för en halvmille, så det måste först och främst till en annan motor. Efterom jag haft både V70II (3st) och nya femman så kan jag bara konstatera att femman är otroligt mycket bättre på allt från drivlina (med rätt motor) och köregeskaper till komfort och känsla av en speciell bil. Men som sagt, bilen är värd en riktig motor. För 500k skulle min spec sett ut som följer:

530i (sugsexa, 272 hk - underbar)
Comfort (pdc, xenon, bluetooth mm), metallic, 18", skinn, sportstol, Nav Prof, Hifi Prof

En V70 tycker jag är ett mycket bra köp i 300k klassen men den håller inte för en halv miljon. Om nån ändå skulle bryta min arm skulle jag valt en T6:a med R-Design, Nav, PS, metallic osv. Mer välutrustad än BMW:n visst, men om det bara är utrustning som är intressant så kunde man ju nöjt sig med en korean.... :D

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Grymt bra svar Arese....

Har man 300.000 köper man Volvon har man 500.000 köper man BMWn, precis så tänker jag.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5