Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thebobboy
Hallå!

Då står man precis vid gränsen till att köpa en XC70 Ocean Race D3 FWD MY12 Electric Silver med Momentumpaket, automatlåda, tidur f. tillsatsv. samt fast drag. Listpriset ligger på 402 554 SEK och efter lite rabatter landar det på 353 000. Kände att paketet innehåller det som man behöver och börjar man lägga till HGV-paket med mera så börjar priset dra iväg för min del. Priset är redan högre än vad jag ursprungligen tänkt mig ge för en bil men fick såpass bra erbjudande att det är svårt att motstå.

Vad säger ni, är erbjudandet såpass bra man kan få i dagens läge :?:
Användarvisningsbild
av apersson850
Begrunda Volvo On Call. Tiduret ingår då, så det kostar egentligen bara hälften av vad det ser ut som, när du ändå ska ha tiduret.
Om du exempelvis kör privatbil i jobbet ibland är den inbyggda körjournalen perfekt. Dessutom kan du lätt fjärrstyra tiduret, eller sätta på värmaren direkt, och så kan du kolla om du låste och var bilen befinner sig, oavsett var du själv är. Allt detta manövrerar du från en iPhone eller Android.

Sen finns det mycket annat som jag tycker är praktiskt, men som du säger så ökar priset. Min kostade en halv miljon...

Byt ut electric silver mot en backkamera. Mycket mer nytta med den.
av Thebobboy
Som sagt så blir alla dessa "lite extra" en merkostnad som jag just nu inte behöver :) Som nämndes så ingår Electric Silver i Ocean Race och med tanke på att jag får det paketet gratis till Momentum-paketet så känner jag att det är en bra deal. Men för mig är det ändå mycket pengar så jag vet mycket väl att det är upp till mig om det hela är värt det.

Kollar man begagnade varianter från MY10 med minst momentum så ligger ju alla i princip över 300 000 kr och mer därtill. Jag är egentligen lite allergisk mot att köpa nytt men priset är bra, så mycket vet jag. Sen kan man gå och hoppas att det ramlar in en begagnad som man vill ha inom snar framtid men men....
Användarvisningsbild
av apersson850
Aha, jag hade inte koll på att den färgen ingår i Ocean Race.
Men när jag nu snabbkollade vad som faktiskt ingår är det i princip bara skådebröd. Inget fel i en bil som ser bra ut, men något kostar väl Ocean Race också? Du skriver att du "får det gratis", men då går det kanske att förhandla fram något annat "gratis" också. Om jag hade svårt att finansiera båda delar, hade jag utan vidare hellre lagt pengarna på nåt man har nytta av titt och tätt (som en backkamera), än på styling.
av Thebobboy
Det håller jag helt med dig om att det är mycket styling och lite "användbart". Det som jag ser som plus är att man får skinnsäten, 18 tums däck samt electric silver färgen. Sen alla trösklar etc är för mig meningslöst. Nu var ju det hela så att om man köpte en XC70 med momentum-paket så ingick VOR till samma pris. Så det är inget man lagt pengar på på så sätt. Ocean Race paketet kostar 35 000 på listpriset, jag har svårt att se att om jag istället valde övriga tillval för samma pris att det isf skulle ingå i priset för momentum.

Men om någon annan har en begagnad XC70 2,4D eller D3 FWD från MY10 och framåt till salu för ca 300' så hör av er :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det är nog nån kampanj som Volvo står för, inte handlaren. Så om du försöker förhandla dig till nåt annat för motsvarande pris så lär det nog inte gå då.
OK, då förstår jag bättre. Och nä, tror inte jag vill sälja min XC70 för 300000 än... Får slita lite mer på den först.
av Tarsiger
Thebobboy skrev:Hallå!

Då står man precis vid gränsen till att köpa en XC70 Ocean Race D3 FWD MY12 Electric Silver med Momentumpaket, automatlåda, tidur f. tillsatsv. samt fast drag. Listpriset ligger på 402 554 SEK och efter lite rabatter landar det på 353 000.
Men en totalrabatt om ca 12.3% ser det ut som ett attraktivt erbjudande! Det vore intressant om du kunde skriva något om hur rabatten är sammansatt. T ex om viss utrustning kom med helt gratis. Eller om det var en viss rabattprocent på grundbilen och en annan på Momentum- och Ocean Race-paketen. Var det bara skicklig förhandling du gjorde eller kunde du åberopa något ramavtal (pga arbetsgivare, medlemskap i förening el dyl)? Jämförde du mellan olika återförsäljarkedjor?

Kunder som inte är benägna att "pruta" (sådana finns!) verkar få betala listpris men få golvmattor och lite annat som en gest av generositet. Men för prismedvetna kunder utan ramavtal tycks försäljarna ha ett "diskussionsutrymme" upp till en viss gräns.
av Thebobboy
Bilfirman har ett erbjudande i grunden på en XC70 D3 på 319'. Sen finns ännu ett erbjudande på att om man köper till momentum-paketet för 15' så ingår Ocean Race paketet i kostnaden till ett värde av 35'. Sen kunde man ju lägga till saker och ting som jag har gjort med ex automat etc. Hur rabatten är utformad utav firman kan inte jag svara på tyvärr. Jag kan ju bara tro att priset är svårt att slå utav annan firma som inte kan erbjuda samma rabatt officiellt.

Om Volvo står för kampanjen vette fan, isåfall har de ju valt ut en specifik firma för just det erbjudandet. Låter mer som om firman tar den "smällen" än Volvo. Kanske nån annan erfaren räv som vet mer hur detta fungerar...
Användarvisningsbild
av kave
Du borde absolut ta volvo on call. Du har fått extremt bra rabatt på en helt ny bilmodell, vad väntar du på?
Ocean Race är inget jag själv gillar iofs, fula fälgar som inte passar bilmodellen.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]