Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av weldersin
Ikväll kopplade jag på min EU båttrailer och skulle då kolla belysningens funktion. Satte på park.ljus på bilen och allt funkar normalt på trailer och bil. När jag sätter på tändning/startar bilen så tänds dimbakljuset på båttrailern och då går det inte att tända dimbakljuset på bilen och inte heller släcka dimbakljuset på båttrailern. Nu gjorde jag det väldigt enkelt för mig, tog bort glödlampan till dimbakljuset på båttrailern och då funkar lysena på trailern som de ska. Tror inte att felet sitter i trailern men tänkte höra om någon råkat ut för detta symptom. Draget är originalmonterat när bilen togs ut ny hos Volvo.

/Weldersin.
Användarvisningsbild
av Doffen
Feilen ligger 99% sikkert på hengeren.

Bruker du å rygge den ut i sjøen når du sjøsetter båten ?

Lysene er jo styrt av en styreenhet på bilen, og du skulle jo normalt sett kunne få opp en feilkode om den oppdager feil på lysene ?
På min är det också så att om jag tänder dimbakljuset, när släp är kopplat, då lyser det bara på släpen, inte på bilen. Det ska vara så.

Men släcka med knappen kan jag göra.
Doffen skrev:Feilen ligger 99% sikkert på hengeren.

Bruker du å rygge den ut i sjøen når du sjøsetter båten ?

Lysene er jo styrt av en styreenhet på bilen, og du skulle jo normalt sett kunne få opp en feilkode om den oppdager feil på lysene ?
Är tveksam till fel på trailern men säker är jag inte...
Ja, jag backar ut trailern i sjön, dock aldrig så långt så att hjullager och belysning med dess kablar är i vatten. Trailern är bara några år gammal. Hade inte detta symptom med min tidigare bil, Audi A6.
Någon fel kod har inte noterats.
apersson850 skrev:På min är det också så att om jag tänder dimbakljuset, när släp är kopplat, då lyser det bara på släpen, inte på bilen. Det ska vara så.

Men släcka med knappen kan jag göra.
Det köper jag! Men jag kan inte släcka dimbakljuset på släpen när tändningen är på eller motorn igång.
Användarvisningsbild
av hollan
det är inte så enkelt så du har + matning på bilen om du har 7polig kontakt på bilen får man välja vilken funktion man vill ha när draget monteras antingen dimljus backljus eller plusmatning och är plusmatning inkopplat så lyser dimljuset konstant på släpen
på min egen bil har jag laddat +matning om jag skulle få för mej att köra husvagn nån gång i framtiden men jag har inte kopplat in sladden i boxen (trm) den blå kablen i det gråa 12poliga kontaktstycket just för att om man tex hyr ett nyare släp så lyser dimljuset
hollan skrev:det är inte så enkelt så du har + matning på bilen om du har 7polig kontakt på bilen får man välja vilken funktion man vill ha när draget monteras antingen dimljus backljus eller plusmatning och är plusmatning inkopplat så lyser dimljuset konstant på släpen
på min egen bil har jag laddat +matning om jag skulle få för mej att köra husvagn nån gång i framtiden men jag har inte kopplat in sladden i boxen (trm) den blå kablen i det gråa 12poliga kontaktstycket just för att om man tex hyr ett nyare släp så lyser dimljuset

Det där verkar troligt! Ska åka in till Volvoverkstaden i morgon och höra om de kan göra något åt det. Dock blev jag inte tillfrågad om dessa möjligheterna då draget monterades. Det sitter en sjupolig kontakt på bilen. Jag vill inte själv pilla i det oavsett om jag får betala det eller inte då det är en gällande garanti på bilen. Tackar för tipset och återkommer då problemet är avstyrt.

/Weldersin!
Användarvisningsbild
av hollan
nä det är ju inte många bilförsäljare som kan något om bilar igentligen så det förvånar mej inte de minsta att han inte frågade
Låter troligt att du har plusmatning i uttaget, om det är sjupoligt. Förr valde man funktion genom att stoppa in en sladd i ett av några olika (dimbakljus, backljus eller laddning) uttag i ett kontaktdon i bilen.
Nu programmeras det kanske, om man har sjupoligt uttag på bilen?
Jag har 13-poligt, så då får man allt på en gång, eller så är det adapterns konstruktion som avgör vilken funktion man skickar vidare till det sjupoliga donet.
Användarvisningsbild
av AWWD
Vanligt förekommande, säljer själv släpvagnar till många Volvoägare. Volvo lägger +matning på 54G/sift 2 och många släptillverkare har detta stift kopplat till dimbakljuset.

Trodde att Volvo monterade 13-poligt som standard på de senaste årsmodellerna?

/awwd

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Hej, VOC framfjädrar är ca 38N/mm dvs en[…]

För litiumbatterier gäller Arrhenius ekv[…]