Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag funderar på att skaffa mig en XC70II från 08 eller 09 med 3.2 motorn som rullar mellan 4 och 8 tusen mil. Vad tror ni om förbrukningen på en sådan, framförallt vid motorvägskörning. Automat eller manuell får det nog bli det som blir, jag har inga preferenser på det, det är annat som får styra bilvalet.

Hur är 3.2 motorn annars, jag tycker man läst väldigt lite om den? Finns det några speciella servicear som är dyrare än andra?

Några speciella kampanjer som man bör se till att bilen fått årgärdade eller vanliga fel?

Alla tips är mycket välkomna!

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
av Funk
Till att börja med så finns den bara med automat. Jag kör en XC70 3.2 i tjänsten ganska regelbundet så det har blivit några mil nu.. Rekordförbrukning i stan, utan direkt idiotkörning bara lite bråttom och korta sträckor ca. 1,5 ,bästa landsvägsförbrukning till och från Sälenfjällen 0,85. Motorväg i hyfsad fart ligger den på runt litern. Alla exempel är med mycket lätt last.

Vad tycker jag då om den motorn i den bilen ? Tja jag har flera gånger sågat den rejält och är fortfarande av uppfattningen att det inte är någon höjdare.. den är lika törstig som vår XC60 T6 men går inget vidare.. Den låter trevligt men kräver att det varvas alldeles för mycket för att det skall hända något. Den går dock mycket mjukt och ganska tyst.

Hur den är servicemässigt har jag ingen aning, vi lämnar bara in när det är dags. Dock har det aldrig varit någon trassel med bilen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MartinS
Tack för svaren!

Jag är lite kluven vad nästa bil skall vara, när du säger att du kör en XC60 T6 på runt litern blir den ett eventuellt alternativ också. Hur uppfattar du den?

Någon annan som har något att säga om XC70 3.2? Eventuellt D5 men diesel har aldrig lockat mig riktigt.

/MArtin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag hade aldrig köpt 3,2 awd.

Jag körde S80 V8 awd Executive innan. Har kört rätt mycket XC70 3,2 också, och den ligger högre i förbrukning än V8 awd i S80! Detta trots att S80in är flera sekunder snabbare till 100!

3,2 går mjukt och skönt, men har inte rätt karaktär för att sitta i en XC70. Det är ju ingen bil man vill sitta och tokvarva. En sån bil ska ha bottenvridet istället tycker jag. Det har du i D5 awd (med dubbelturbo) och T6 awd.
av Lövet
Vet inte hur ni kör egentligen men några 1.5 liter/mil når jag inte hur jag än kör. Saknar förvisso fyrhjulsdriften men den lägger inte på mer än nån deciliter. Jag snittar för närvarande 1.1 liter/mil och då kör jag i stort sett enbart i och omkring Stockholm. Ingen landsvägskörning alls. Det är enbart stadstrafik eller motorväg. Vid motorvägskörning drar den under litern och ligger på bara 2000rpm vid 110 km/h.

Motorn är en komfortmotor, helt vibrationsfri och närmast ljudlös under 3000rpm. Den är ingen raket men är till för personer som vill ha sexans karaktär utan att nödvändigtvis söka yttersta prestanda som i T6. Behöver absolut inte tokvarvas under rör på sig utmärkt ändå - det är inga bilar man hetsar runt i ändå. Men vill man gasa på så funkar det utmärkt och då låter motorn trevligt också.

Servicekostnader verkar än så länge hålla sig på en fin nivå. Dyraste servicen jag haft var vid 12000 mil och kostade då 6500kr. Skatt runt 3000/år. Vet faktiskt inte om den har kamrem eller kamkedja. Är det kamrem antar jag att det finns en dyrare service vid 18000 mil eller nåt.

Dieselhysterin i Sverige kan jag inte förstå. Tittar man på en XC70D5 (185hk) så har den en årsskatt på runt 6000kr. Det är dubbelt mot 3.2an och förbrukningsskillnaden ligger runt 3dl per mil. Någon besparing i kronor är det inte att tala om ju och då får man åka runt i en bil som väcker grannarna när man startar den på morgonen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tar du en MY09 XC70 3,2 awd så ligger den enligt Volvo på 16,4l/100km i stadskörning. Jag körde inte jättelångt med den, men säg 30-40 mil. Enligt datorn låg den på över 1,8. och då vet vi att man får plussa på lite....

Givetvis har den kedja!
av Lövet
Min färddator står just nu på 1.02.
Den brukar stämma inom 3-4cl/mil

Lägsta snitt 0.86
Högsta snitt 1.32
Användarvisningsbild
av Variosboy
Förbrukning är alltid lika intressant att höra diskussioner om.
tänk på att förhållandena skiljer sig kraftigt mellan olika personers förutsättningar.
Det som jag kallar stadskörning skulle ni från Stockholm och andra stora städer kalla för parkeringshuskörning! :-)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]