Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bal
Hej alla,

nu är det så att jag skall bli pappa till hösten, och behöver bland mycket annat en bilbarnstol till min V70. Eftersom de är mitt första barn har jag ingen som helst erfarenhet av vad man bör ha. Dels undrar jag vilken stol som är bäst, dels vilka lösningar folk använder sig av, baksäte eller framsäte, och så vidare. Jag har sådana isofix-fästen i baksätet. Hur gjorde eller gör ni?

Jag vet att det finns flera äldre trådar om bilbarnstolar redan, men de jag hittat handlar oftast om litet äldre barn. I mitt fall behöver jag som sagt "den första" stolen. All hjälp tages tacksamt emot!
Användarvisningsbild
av Dalmans
Jag har haft min nu tre år gamle son i baksätet i mitten from dag ett. Tycker det känns som den säkraste platsen och när du senare får en stol som sitter i bilen jämt så har du alltid fyra stora platser i bilen

Första stolen fick jag ärva av en bekant. Kändes vettigt att veta vart den kom ifrån så man visste att den ej var krockad med osv. Och att köpa en helt ny stol handlar om ganska mycket pengar för en stol som inte används så länge. Så har du möjlighet att få tag på en som du vet är reko kör på den. Och lägg lite fler slantar på nästa stol Isåfall. Som ska vara med längre och som slits på ett helt annat sätt.
av bal
Dalmans skrev:Första stolen fick jag ärva av en bekant. Kändes vettigt att veta vart den kom ifrån så man visste att den ej var krockad med osv. Och att köpa en helt ny stol handlar om ganska mycket pengar för en stol som inte används så länge. Så har du möjlighet att få tag på en som du vet är reko kör på den. Och lägg lite fler slantar på nästa stol Isåfall. Som ska vara med längre och som slits på ett helt annat sätt.
Tack, det är bra synpunkter. Jag har också funderat på om man skall köpa nytt eller begagnat. Nackdelen med det senare är ju att man inte vet om barnstolen varit inblandad i någon krock. Jag vet heller inte hur illa det är. En cykelhjälm skall ju kastas om den någon gång kommit till användning, till exempel. Men det låter klokt att satsa mer på nästa stol. Den första har man väl maximalt ett år? (Räknar man med att få fler barn kommer den förstås kanske till användning igen...)
av XC60
Den första stolen, eller babyskydd som det heter i butik kostar ca 1500-2300 SEK beroende på modell, sedan tillkommer en s.k. isofix-bas som du fäster i bilens isofixfästen och som du sedan enkelt klickar i babyskyddet. Basen kostar ca 1500-2000 SEK.

Själv har jag köpt Maxi-Cosi Pebble samt deras family-fix bas. Det var de dyrare varianterna och jag valde dem p.g.a. att babyskyddet hade smidigare lösning för bältet till barnet. Så fort man knäpper upp bältet "ställer" sig axelmuffarna upp så man lättare får in barnet under dem och det var även lättare att reglera. Tog även den dyrare basen som signalerar i tre steg med lysdiod och ljud att allt sitter som det ska. 1. Klickat fast i isofixfästet 2. Stödbenet 3. Babyskyddet sitter fast.

Vissa komfortfördelar och enkelheten gjorde att jag tyckte det var värt de extra 1300 kronorna jämfört med det billigare alternativet och jag hoppas kunna använda det till fler barn i framtiden och då är extra kostnaden per barn ännu mindre.

Billigast blir det om du hoppar över isofix-basen och fäster babyskyddet med bilbältet vilket går det med, men är ju inte lika bekvämt.

Lycka till och garttis till den framtida tillökningen!
av kottskrapa
Kolla lite med ditt försäkringsbolag och se om dom hyr ut.

Vi har hyrt från IF och det har fungerat kalas, helt nya stolar och när man använt klart den första så säger man bara till så skickar dom nästa och så retunerar man den gamla i samma låda som nästa kom i, skulle man vara med om en krock eller om det händer något så är det bara att höra av sig till dom och byta igen.

Tror att det kostar 82 kr i månaden eller något sånt och även om babyskyddet var aningen klumpigt så är stol nummer 2 hur bra och stabil som helst.

Vi valde att hyra istället för att köpa mest för att då får man en stol som försäkringsbolaget har godkänt och bekvämligheten man får av att hyra, men smaken är väl som baken.

Tror att folksam har också..
av hub
Till den senaste som kom i januari så köpte vi en Brio Primo med tillhörande bas. Fördelen med bas är att man inte behöver pilla med bälten när man sätter i och tar ur stolen, mycket uppskattat om det tex spöregnar!

Både jag och frugan har stolen fram om vi åker själva då vi känner att vi inte har koll på barnet om hon skulle stå själv i baksätet. Svårt att ge napp, trösta, torka spya osv i baksätet, annars så var den bak.

Vad jag rekommenderar är att åka och lyfta och känna hur dom känns att bära, ni kommer förmodligen att släpa runt på stolen med tillhörande "blyvikt" inuti! ;) Det blir faktiskt j*vligt tungt när barnet börjar väga lite.

Dom flesta babyskydd är likvärdiga i säkerhet, och man använder det första i ca 6-12 månader om man inte köper en stor stol från början. Jag har hört har folk ångrat sig lite just när bäbisen är så liten då det är lite besvärligt att behöva lyfta i och ur stolen jämfört med att ta med stolen!
av Noodles
Vi har en ny Britax BabySafe plus II (helt ny/oanvänd alltså) med bältad bas (basen använd) liggande om det kan vara av intresse. :)

Instämmer i kören som förespråkar bas, när vi fick första grabben hade vi bältat babyskydd, och de kunde vara lite småfrusterande att stå och pyssla med om man hade lite bråttom, det regnade eller snöade.
När det var dags för nummer 2 valde vi en bas, och ångrar oss inte. :)
Användarvisningsbild
av Gurra82
Hämtade ut min babystol och isofixbas från Volvo igår, det känns bra, har oxå köpt till isofix skenan så man kan montera basen i framsätet. Jag hade gärna monterat mitt barn i mitten bak, problemet är att skall man ha barnet där så gäller det att föräldern är dvärg, men när man är som jag 190cm är detta uteslutet
av MrV4
Kolla på if.se, hyrde mina stolar där super bra. Kan välja till isofix om du vill.
finns hela packetet från stol 1 till dom inte behöver stol längre helt ok priser.
Användarvisningsbild
av Brainy
Noodles skrev:Vi har en ny Britax BabySafe plus II (helt ny/oanvänd alltså) med bältad bas (basen använd) liggande om det kan vara av intresse. :)

Instämmer i kören som förespråkar bas, när vi fick första grabben hade vi bältat babyskydd, och de kunde vara lite småfrusterande att stå och pyssla med om man hade lite bråttom, det regnade eller snöade.
När det var dags för nummer 2 valde vi en bas, och ångrar oss inte. :)
Jag köpte den nya Britax BabySafe Plus II med D-sip. http://www.britax.se
Vad jag kunde få fram genom de tester jag hittade för ett par månader sedan så var det den säkraste stolen på marknaden.

Jag skulle länge ha brios variant bara för att deras bas hade både isofix-fäste och bältesfäste i samma, men sen läste jag råd & röns test där den var riktigt katastrofal om man använde bältesfästet, riktigt bra var den bara med isofix. Anledningen till att jag ville ha både isofix och bälte var för att enkelt kunna flytta över till en annan bil som inte har isofix, tex. svärföräldrnas.

Så nu blev det faktiskt en bältesbas till Britaxen då dessa skulle vara lika säkra oberoende av bältesbas eller isofix och jag då kan flytta mellan bilar.

Tror jag gav 2800kr, ptjaaa det är det viktigaste jag har som ska åka i den så även om den bara kommer användas 6 till 9 månader så är det värt varenda krona.

Briostolen är dock riktigt billig, en dryg 1000ing billigare så kan man tänka sig att bara använda isofix-fäste så är det en riktigt bra stol.

Nackdelen med Britaxen som jag antar att man har med samtliga stolar är att den pga baksätets lutning lutar bakåt när den enligt instruktionerna ska stå plant för att barnets huvud inte ska falla frammåt.
Bild

Jag har löst detta genom att skära av och vika till ett liggunderlag så basen får mer stöd i bakkant, en lösning som de på affären sa var fullt bruklig och även godkänt efter att jag gjort det och åkte dit och ville få ett ok på att stolen satt bra. Helt plant är det dock inte.

Jag har även skurit till ett längre liggunderlag som täcker hela sittdynan och en bit upp på ryggen för att inte stolen ska skada sätet.

Med den lutning på framsätet som är på fotot så kan jag ha framsätet i bakersta läget utan att det tar i babyskyddet! :D
Har jag babyskyddet i framsätet så kan jag ha framsätet i främsta läget utan att babyskyddet tar i instrumentbrädan. Glad att jag valde en V70 till sist.

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]