Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hub
Hej.

Jag var och tittade på en V70 II 2,0F 08 Flexifuel Kinetic och blev lite intresserad. Mycket trevlig bil nya V70!
Säljaren sade att service intervallet var 10000 km eller 12 månader på etanolbilarna, stämmer verkligen det?
Och varannan service var endast oljebyten?

Denna bil hade gått ca 5600 men hade bara 3 ifyllda service tillfällen i boken, borde inte detta tyda på missade "servicear" ?

Är det något särskilt man ska hålla utkik för på dessa bilar?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
av StefanN
hub skrev: Är det något särskilt man ska hålla utkik för på dessa bilar?

Tacksam för svar!
Man ska ju verkligen inte ha bråttom i alla fall, den är ju ingen raket om man så säger. Sen varvar den ganska mycket i motorvägsfart, om det är nåt som stör?
Sen har jag för mig att en del har haft problem med ryckig gång?
av nicke37
Hej, jag har en 2.0 F momentum 08.

Den varvar lite vid motorvägsfart, men själva ljudvolymen tycker jag ej är hög alls.

Helt ok för omkörningar, tycker den är hyfsat pigg över 100 km/h.

Annars har den ju allt en V70II ska ha, och för en vanlig inte speciellt
bilgalen vuxen människa funkar den hur bra som helst.
av nicke37
Det kanske blev otydligt... bilgalen...menade att den funkar utmärkt om man inte
är ute efter en racingbil utan snarare en stabil familjebil. Det är min åsikt i alla fall.
av Cox
Den är väl som vilken annan V70 som helst, den man skall tänka på är att den passar bäst i stan ej på långkörningar. Detta grundar jag på den klena motorn. om körningar blir väldigt spännande iaf med den spisen om man inte gillar att planera dessa hela tiden. Hade en Mondeo med samma motor i vart helt less på den den var så trött och slö. Men visst om man trivs med en sådan motor är det bara att slå till smaken är ju som sagt olika.
av hub
Tack för alla svar.

Jo, jag har förstått att många tycker att den motorn är lite väl klen, men jag upplevde den inte alls så slö när jag provkörde. Varken i stan eller på E4.
Men då jämför jag med min nuvarande V70 -99 med 165 häst, och 08:an känns piggare och mera trevlig att köra.

Givetvis skulle det vara roligare med en 2,5FT, men budgeten säger tyvärr nej.

Jag gillar mer och mer V70 II (och frugan med) så det lär nog bli en sådan.
av offsider
Om bilen känns bra så är det bara att slå till.

140 kusar, slöa eller inte, räcker gott och väl till om man planerar sin körning bara lite, lite grann. Kör själv omkring i en bil som hade 136 kusar för 13 år sedan, några har nog sprungit bort under åren. Men det gick alldeles utmärkt att genomföra en 200-mila bilsemester med den oxå. Trots att den varvar dryga 3 000 varv i motorvägsfart.
av hub
Börjar hamna lite OT nu, men hur när ska man byta kamrem på den?
Kan det vara kedja på den utan att säljaren har påpekat det?
Användarvisningsbild
av hollan
där e kjedja på 2,0f men därimot skall ventilspel kontrolleras/justeras på 12000mils servicen + stift och luftfilter så den kan vara lite halvdyr

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]