Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Är det någon som har sett en effekt- och vridmomentskurva för D5 i 2012 års utförande? Alltså med 215 hk / 440 Nm?

I broschyren jag har finns det kurvor för allting utom just den motorn. Där är det bara en grå ruta där det står att kurvan inte var fastställd när brocshyren gjordes.
Användarvisningsbild
av apersson850
Där var den ju, tack så mycket. Då kan man lätt se att det är över 2500 r/min som det är någon egentlig skillnad mellan D5 och D3 (2,4 liter). Där D3 ligger kvar på sina 163 hk från 2500 r/min fortsätter D5 att öka till 215 hk vid ca 4000 r/min. Dessutom är D5 i utförandet med automatlåda ca 5% starkare i området 1500 - 2500 r/min.

Där ser man vad lite programvara kan göra.
RICA verkar för övrigt vara mer entusiastiska trimmare än Polestar. Det finns väl en anledning till att garantierna finns kvar efter en Polestartrimmning...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Polestar gör inga programvaror alls, det är Volvo som gör dom och marknadsför dom under namnet Polestar. Därav bibehållna garantier och den moderata effektökning på många motorer..
av Mccartney
Henry_Fågeljazz skrev:Någon som testat D5 AWD 2012 med Polestar?

Funderar på att förse mig med denna kombination.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar

Henry
Jag jag äger en sådan, en helt fantastisk bil...men ska säga att jag har långt ifrån använt mig av alla hk....

Men kraft är där och det blir över också. Min sambo körde för inte så länge sedan ett hästsläp...kändes inte mycket...
av Steff 99
Henry_Fågeljazz skrev:Någon som testat D5 AWD 2012 med Polestar?

Funderar på att förse mig med denna kombination.

Tack på förhand.

Vänliga hälsningar

Henry
Jag märker ingen skillnad mellan min XC60 MY11 och en XC60 MY12 båda med polestar.
Men prestanda siffrorna säger att MY12 skall vara 0,3 sek snabbare till 100kmh...det kanske den är ...jag tycker båda går lika bra när man växlar mellan dom.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Om jag uppdaterar till 2013 så vill jag självklart har Polestar eftersom jag har det nu. Av någon anledning känns det inte rätt om inte den nya är minst lika stark som den nuvarande.

I dag har jag enligt Polestar 225 hp/460 Nm och skulle alltså få 230 hp/470 Nm ingen stor skillnad.
Dock är ju D5 omarbetad och även växellådan lär har utvecklats.

Något byte av bil blir det dock inte innan jag vet vad som väntar i form av exteriör facelift inför 2013.

Hälsningar

Henry
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]