Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Har nu kört 500 mil med min nya D3 automat MY11. En underbart komfortabel bil som jag är fullt nöjd med utom på en liten punkt. Upplever ibland att den är helt orkeslös då man till exempel saktat ner inför en rondell eller utfart och sedan ska ge gas igen. Känns som att bilen inte växlar ner tillräckligt utan stannar kvar i 2:an eller 3:an. Är det någon där ute som upplever samma sak? Går detta fenomen att justera bort via mjukvaran?
Användarvisningsbild
av Honke
Jag tror oxå du trampar lite väl försiktigt på gasen. Tog ett tag att lära sig köra men nu går det riktigt bra.
av nilsotto
Ni har nog delvis rätt i att jag varit lite väl "lättfotad" :) , men jag tycker likväl det är synd att inte växellådan växlar ner innan man trycker till på gasen. Om jag trycker plattan i mattan så visst växlar den då efter någon sekund ned, men då far ju bilen iväg som en guttaperkaboll och ska man då t ex svänga höger direkt vid utfarten så tenderar framdäcken att kränga så att bilen nästan tar ett skutt. Borde gå att justera till !???
Användarvisningsbild
av apersson850
Den kan ju inte veta att du tänker accelerera förrän du faktiskt gasar. Innan dess kan du lika gärna vara på väg att stanna.

Lite lätt gasning innan du ska iväg på riktigt, kanske?
Eller läge S (sport)? Det har en förmåga att köra på onödigt låg växel titt som tätt.
av s6025t
apersson850 skrev:Den kan ju inte veta att du tänker accelerera förrän du faktiskt gasar. Innan dess kan du lika gärna vara på väg att stanna.

Lite lätt gasning innan du ska iväg på riktigt, kanske?
Eller läge S (sport)? Det har en förmåga att köra på onödigt låg växel titt som tätt.

Sportläge finns inte på D3 bara D5 o T6
Användarvisningsbild
av apersson850
Ursäkta, tänkte inte på det.
Då är det väl inte meningen man ska ha så bråttom med en D3, då.
Användarvisningsbild
av Honke
nilsotto skrev:Ni har nog delvis rätt i att jag varit lite väl "lättfotad" :) , men jag tycker likväl det är synd att inte växellådan växlar ner innan man trycker till på gasen. Om jag trycker plattan i mattan så visst växlar den då efter någon sekund ned, men då far ju bilen iväg som en guttaperkaboll och ska man då t ex svänga höger direkt vid utfarten så tenderar framdäcken att kränga så att bilen nästan tar ett skutt. Borde gå att justera till !???
nä inte plattan i mattan utan ett lite snabbt tryck o sen tillbaka, prova dig fram för jag har nog inte pedagigiken för att förklara exakt men du kommer säkert förstå vad jag menar efter lite provande.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det blir som för yrkesförarna, som nu ska springa på kurs för att lära sig det som de hållit på med i decennier. :)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]