Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjellström
Hejsan. Har efter några mercor börjat titta på en xc 70 -12. Då min lokala handlare inte kunnat ge mej svar så vänder jag mej till detta forum för svar. Vi drar ganska mkt både släp & husvagn är sugen på four-c men frågan är om de funkar trots fullastad bil 2vuxna 2barn med tillbehör. blir ju mkt kilo på kulan. Eller funkar std fjädring med nivåreglering bättre om man drar mkt?
Användarvisningsbild
av Doffen
Broderen handlet seg nylig en XC70 08 med four c, Og det fungerer ypperlig med fullastet bil og vogn. Han kjører den på advanced når han trekker vogn :)
Användarvisningsbild
av Codiac
Hej!
När jag beställde min MY-11 gick det ej att kombinera dessa två och då jag drar husvagn mycket prioriterade jag aut nivåreglering. Jag har haft det på mina tidigare bilar och tycker att det funkar ypperligt!
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tänkte mig också min XC70 främst som en så bra dragbil som möjligt, så det blev automatisk nivåreglering hellre än ställbar stötdämpning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag tycker nivåreglering är grymt bra, saknar det något enormt då jag hade det på förra Volvon men inte på denna.

Men nu får ni nog förklara det där med att dra släp- Jag drar båtsläp, bilsläp, häststlåp och husvagn och flera av dessa väger runt 2 ton.

Men inte belastar det bilen, man lastar ju släpet så kultrycket är 50 kg även om släpet väger 2 ton, varför behöver ni nivå-reg då?

Däremot, kläm in två fullvuxna karlar i baksätet och några resväskor på väg till flyget, eller köp lite öl i Bordershop på väg hem från tyskland, eller nägra säckar på lantmännen/granngården. Då blir det ju lätt några hundra kilo och bilen lägger sig ju platt på underredet och ser ut som en skadeskjuten anka och blir helt okörbar i väghällningen, Då är nivåreg guld värt-
Användarvisningsbild
av Doffen
Om man drar campingvogn er det gjerne på feire, og fullastet bil. Er ikke pga. av selve vognen man trenger nivåregulering.
Og enkelte har jo en fryktelig tendens til å feillaste både bil og vogn
av Fjellström
VolvoB20 skrev:Jag tycker nivåreglering är grymt bra, saknar det något enormt då jag hade det på förra Volvon men inte på denna.

Men nu får ni nog förklara det där med att dra släp- Jag drar båtsläp, bilsläp, häststlåp och husvagn och flera av dessa väger runt 2 ton.

Men inte belastar det bilen, man lastar ju släpet så kultrycket är 50 kg även om släpet väger 2 ton, varför behöver ni nivå-reg då?

Däremot, kläm in två fullvuxna karlar i baksätet och några resväskor på väg till flyget, eller köp lite öl i Bordershop på väg hem från tyskland, eller nägra säckar på lantmännen/granngården. Då blir det ju lätt några hundra kilo och bilen lägger sig ju platt på underredet och ser ut som en skadeskjuten anka och blir helt okörbar i väghällningen, Då är nivåreg guld värt-
För min egen del så blir kultrycket betydligt mer än 50kg pga alla camping prylar som ska med. Det är förtält,förtältsmattor, 2 barnvagnar, gasolgrill ja listan kan göras lång så därför packas ju varje utrymme fullt även gasol kofferten så klart. För att vi har 2 små barn som behöver rastas o äta helt plötsligt så vill jag inte lasta massa prylar i vagnen som jag då blir tvungen att packa ur vid stoppen. Har en mätare på stödbenet den brukar visa +100kg. Men annars vid släpvagns körning blir de ju inte lika extremt på kulan då försöker man ju fördela tyngden över axeln/axlarna. Men en xc70 borde ju kunna lastas en hel del utan att bli helt nersäckad är ju ändå en familje bil.
Användarvisningsbild
av apersson850
Högsta tillåtna kultryck för min XC70 är 90 kg. Men det är last som ligger väldigt långt bak, från bakre axelcentrum (faktiskt utanför själva bilen), så det tynger mycket baktill.
Dessutom kan man sällan lasta husvagnen med allt man skulle vilja, då många av dem har rätt dålig lastvikt. En del av bagaget får då hitta in i bilen.
Själv använder jag ibland de egenskaper som XC70 har när det gäller att ta sig fram på sämre underlag än vanlig väg. En bil med hög markfrigång är då att föredra, men den komprometteras av om bilen sjunker när den är lastad.

Jag ska ta en bild av ekipaget nästa gång vi arrangerar en orienteringstävling, så blir det lättare att förstå vad jag menar. Med bilen fylld (inklusive nedfällt bakre ryggstöd) med datorer, skrivare, nätverkskablage, papper, kamerautrustning, kläder etc., och så med släpkärra med spett, slägga, verktygslådor, stege, skruvdragare, kabelvindor, kraftkablar, elverk och allt vad det nu kan vara, och så ut i backarna på knottriga vägar och fält - då är det bra att nivåregleringen hjälper till att hålla bilen på rätt höjd, även med last.

Tidigare har jag ofta fått koppla ifrån och låta kusin med KingCab dra ut släpfordonen, men nu har jag tänkt att det ska gå smidigare i och med att jag kan göra det själv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag tycker min XC70 är supermjuk och säckar totalt om man lastar i bagaget.

Om man som ni har 100 kg kultryck och dessutom fyller skuffen, ja då ser jag nivå-reg som i princip livsnödvändigt.

Jag överlever ju utan nivå-reg genom att ha lågt kultryck och dessutom ha minimalt med last i skuffen utan lägger lasten i släpet över axeln så den inte tynger ned bilen alls.

Så mitt definitiva råd är, välj nivå-reg om ni planerar åka med lite last i bagaget eller har släp som inte går att lasta vettigt, Hade nivå-reg på förra Volvo och det var superbra.
Användarvisningsbild
av AWWD
Kan också instämma i föregående talare - om du lastar och drar mycket/tungt ska du ha nivåreglering. Eller för att använda mina barns språkbruk, nivåreglering äger... :D

Hade själv samma fundering inför bytet i fjol höst och fick diverse flytande svar om Four-C's nivåreglerande effekt från olika Volvohandlare. Min slutsats blev att är det "nivåreglering" jag behöver är det det jag ska ha. Four-C's funktion är ju inte primärt "nivåreglering" utan en förändring av fjädringsegenskaperna beroende på om jag vill ha komfort eller hård fjädring vid hård körning. Dessutom dyrare och mer som kan krångla.
/awwd

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]