- sön 24 jul 2011, 23:10
Högsta tillåtna kultryck för min XC70 är 90 kg. Men det är last som ligger väldigt långt bak, från bakre axelcentrum (faktiskt utanför själva bilen), så det tynger mycket baktill.
Dessutom kan man sällan lasta husvagnen med allt man skulle vilja, då många av dem har rätt dålig lastvikt. En del av bagaget får då hitta in i bilen.
Själv använder jag ibland de egenskaper som XC70 har när det gäller att ta sig fram på sämre underlag än vanlig väg. En bil med hög markfrigång är då att föredra, men den komprometteras av om bilen sjunker när den är lastad.
Jag ska ta en bild av ekipaget nästa gång vi arrangerar en orienteringstävling, så blir det lättare att förstå vad jag menar. Med bilen fylld (inklusive nedfällt bakre ryggstöd) med datorer, skrivare, nätverkskablage, papper, kamerautrustning, kläder etc., och så med släpkärra med spett, slägga, verktygslådor, stege, skruvdragare, kabelvindor, kraftkablar, elverk och allt vad det nu kan vara, och så ut i backarna på knottriga vägar och fält - då är det bra att nivåregleringen hjälper till att hålla bilen på rätt höjd, även med last.
Tidigare har jag ofta fått koppla ifrån och låta kusin med KingCab dra ut släpfordonen, men nu har jag tänkt att det ska gå smidigare i och med att jag kan göra det själv.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.