Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vedboden
Hejsan!

Nu har vi beslutats oss för att köpa en nyare bil och har väl mer eller mindre bestämt att det ska bli en V70 II och att det ska vara diesel, men vi har märkt att det finns flera olika motoralternativ och tänkte kolla med er som har mer erfarenhet om ni kunde hjälpa oss välja.

Budgeten är 200.000kr
Max mätarställning: 11000 mil gärna betydligt mindre.
Utrustning: Gärna momentum med xenon, drag osv

Helst av allt skulle vi nog vilja ha en eDrive som är en miljöbil och därmed väldigt billig i drift och att äga (skattebefriad osv) men tyvärr blir det väldigt svårt att få ta på en sån med våran budget.

Så vi har kommit fram till att det får bli en V70 II mellan årsmodell 08-09 och där finns dessa motoralternativ i diesel har vi förstått:

D5 185 HK, Årskatt ca 4100:-
2.4D 163 HK, Årskatt ca 4100:-
2.0D 136 HK, Årsskatt ca 3100:-

Självklart vill vi ha en bil med så bra drag i som möjligt men å andra sidan vill vi också ha bränsle snål bil.

Hur mycket skiljer det i drag?
Hur mycket skiljer det i bränsleförbrukning?
Går det att chippa eller liknande för att få mer drag i bilen och kan Volvo göra det åt en så man har kvar garantier osv? Kostnad på detta?

Det kommer säkert mer frågor innan bilköp men vi börjar här och ser.

Jag är verkligen jättetacksam för svar.

Snart volvoägare igen / Andreas
av Lövet
Det är kamrem i alla. 2.0D har dessutom ett partikelfilter som måste underhållas (påfyllning additiv) och även bytas ut. Dyrt. Driftskostnaden på en 2.0D blir nästan samma som 2.4D och D5 när man räknar med detta.

2.4D och D5 är fram till årsmodell 2010 samma motor. Det innebär att du kan trimma bilen hos Polestar och få samma effekt. Alla garantier kvarstår då Polestar har officiellt samarbete med Volvo.

Om du är intresserad av drag överhuvudtaget kan du bortse från DRIVe. Den är besvärande slö, dessutom bullrar det från motorn även i konstant fart något som inte förekommer på de femcylindriga.

Hur många mil kör du per år? Om du inte kör så många kan det fortfarande vara bättre med en bensinbil trots den dieselhysteri som råder för tillfället.
av vedboden
Jag kör så pass mycket att jag ska ha diesel iaf, men sen gillar jag diesel extra mycket för jag drar en del husvagn och andra tunga släp och diesel funkar riktigt bra där.

Nej eDrive är helt ute ur bilden iaf pga av priset.

Vad kostar en polestar trimning på en 2,4D resp D5 och vad får man ut av det ungefär?

Är det värt att ta ett lite större lån för att kanske ta en 2010, är det bättre motorer då? Är det isåfall D5 som gäller vid 2010?

Tack så hemskt mycket för ditt svar
av Lövet
Polestar kostar 8900kr och ger 205hk både på D5 och 2.4D fram till 2010. Efter 2010 är 2.4D och D5 olika motorer.

Köp en manuell är mitt tips. Volvos automatlåda drar upp förbrukningen rejält mycket och skatten drar iväg då. Men den är skön dock.
av vedboden
Manuell är ett krav, jag gillar inte automat och det drar mer bränsle.
8900kr lär det ju vara värt varenda dag i veckan för 205hk, hur funkar polestar? Drar den mer bränsle eller något sådant?
Vart fixar man polestar?

Kraven är:

V70 II
Diesel
Drag
Manuell
Max 11000 mil

Sen gärna momentum, backsensor, xenon osv
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4