Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
#548660
För ett par månader sedan hämtade jag ut min fabriksnya XC70 D5 AWD Aut Summum MY11. Jag har också sedan ett par år varit medlem på detta eminenta forum med eller utan Volvo och har sett en del diskussioner av typen "Vad Volvo är bra på eller inte" och "Volvo är mindre/mer premium än bilmärke X" etc. Jag skulle gärna vilja dela med mig av varför jag valde den bilen jag gjorde och vad som var viktigt för mig. Hoppas på reaktioner och kommentarer!

Jag har nämligen valalternativ. Bilen är privatköpt och jag har numera ekonomi för att köpa en bil i prisklassen 400'-600'. Jag är inte Volvofanatiker i grunden, utan var under min uppväxt (är 70-talist, med fru och 2 små barn) snarare SAAB- än Volvomänniska som numera provat lite olika. Bilarna jag (vi) haft i familjen har i tidsordning varit Peugeot 307 MY01 (privat förstabil), Volvo V50 1.8F MY05 (fruns tjänstebil, inga barn), Volvo V70II 2.0F MY08 (fruns tjänstebil, 1 barn), och senast en Audi A4 Avant 1.8TFSI Aut MY09, dvs nyaste modellen (privatköpt, 1 barn och 1 på gång). Nu kom vi fram till att det var bilbytesdags. Några saker som till slut kom att spela in var lastutrymme, fyrhjulsdrift, SUV-aktighet, premiumkänsla och personligt tycke.

Vi var mycket nöjda med Audi A4:an som bil avseende kvalitet, köregenskaper, bränsleförbrukning och rymlighet relativt yttermåtten mm. Men vi ansåg att den hade blivit för liten med snart 2 små barn med tillhörande dubbelvagn, mycket packning mm. Vi gillar att göra bilsemestrar och -utflykter och då hör det till mycket grejor. Liksom när man ska köra grejor till och från en villa som ständigt fixas med, ibland med släp. Så första kriteriet blev en större storlek på familjekombin. Jag noterar då att det officiella måttet på bagagets storlek, VDA, inte säger hela sanningen. Det mäter nämligen bara till insynsskyddet, och som alla barnfamiljer och många andra vet, så lastar man gärna ända till taket ibland och då stämmer inte VDA, utan bilens form mm påverkar också. Enligt VDA rymmer V70II och Audi A6 Avant av den utgående generationen 555 resp 565 liter, men tar man som Teknikens Värld läskbackar och mäter hela utrymmet så går 42 läskbackar in i Volvon mot 35 i Audin, en rejäl skillnad! I min A4 var VDA-måttet 490 liter, men skillnaden är ännu större i praktisk last. V70II-karossen är en känd vinnare här. Den skulle också vara rymligare i kupén än Audi A4:an, inte minst med 2vuxna och 2 bilbarnstolar (3 vuxna om en vän eller svärmor ska med, även på långresa). Jag är 190 cm lång och bred, så den skulle vara skön att köra länge också i förarstolen.

Ett annat obligatoriskt kriterium var fyrhjulsdrift/AWD. Vår Audi A4 var framhjulsdriven, och vi bor i ett så backigt villaområde att vi flera vintrar på raken faktiskt kört fast på vår egen villagata (särskilt som den är ganska liten och inte plogas först av alla gator i kommunen...) och till och med på vår egen garageuppfart några gånger! Aldrig mer, sa jag i våras! AWD obligatoriskt, och kanske kombinerat med en helt eller delvis förhöjd bil av SUV-typ. Dels för att man trots AWD kan få problem med snövallar med en låg bil, dels för att jag är ute i skogen ibland och jagar eller gör annat friluftsaktigt, och vill bekymra mig mindre om terrängen. Jag ville också att det skulle vara en hyggligt kompetent fyrhjulsdrift, inte den allra enklaste varianten, eftersom det kan betyda skillnad med tunga släp eller i den värsta snön.

Sedan funderade jag en del över kvalitet/premiumkänsla/märkesimage. Mycket handlar det om att få upplevd och faktisk kvalitet i bilen (Peugeoten förskräckte, medan faktiskt våra V50 och V70II samt Audin varit rätt felfria) men jag erkänner att jag inte är helt befriad från en viss "premiumfåfänga". Inte helt fixerad som vissa, men inte helt befriad. Så jag skulle kunna betala en viss slant extra för ett varumärke som känns "finare" men jag har min gräns. Och framförallt får det inte bli FÖR dyrt i förhållande till varumärkets styrka.

Några andra saker som fanns med i bilden var att automatlåda var obligatoriskt, att det skulle vara en säker bil, att den skulle kännas lite mer åt det tysk-svenska ordningssamma hållet (gillar ej bilar som ser dataspelsaktiga ut inuti som tex vissa franska och japanska bilar). Jag ville ha en starkare motor än genomsnittet; jag är ingen fartdåre men vill ha snabba omkörningar och att motorn inte storknar vid tunga dragvikter etc. Troligen en stark dieselmotor. Hyggligt snål. Gillar ej sportchassi (=stötighet), många svenska vägar är dåliga och det funkar ej i terräng.

Det första valet blev att välja väg mellan "fullstor" SUV och familjekombi med AWD / "SUV light". Jag var rätt sugen ett tag på något riktigt rejält som en Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery eller XC90. XC90:n föll bort tidigt då den kändes omodern. Q7:an var jag mest sugen på. Till slut föll hela kategorin bort. De kändes allt för stora och tunga. Kan vara besvärligt som det är att köra i parkeringshus eller fickparkera med en "vanlig storkombi" och man betalar en massa extra i pris och vikt (=bränsle) för ytterligare en sätesrad och utrymme som sällan används.

Då var spåret en AWD-kombi/"SUV light". De här bilarna funderade jag i någon omgång på, kortare eller längre tid, utan någon särskild ordning. Audi A6 Quattro, Audi A6 Allroad, Audi Q5, BMW 5-serie X-drive, BMW X3 (nya), Mercedes ML, Subaru Outback, Subaru Forester, Lexus RH450, Honda CR-V, Huyundai Santa Fe, Volkswagen Touareg (nya), Volvo XC60, Volvo XC70. Några korta ord om varför jag valde bort de andra. Deras GODA egenskaper nämner jag oftast inte, men det har de ju förstås också på olika sätt.

Huyundai - ingen premiumkänsla alls, nya dieseln/automaten fått mycket kritik, känns primitiv.

Honda CR-V - riktigt bra familjebil. Lite för opremium för mig, klen motor. Inte tillräckligt kompetent AWD, den är ännu sämre än en Haldex.

Subaru - ingen premiumkänsla. Känns plastig inuti. Diesel finns ej med automat. Forestern för liten i storlek (Outbacken däremot OK).

Mercedes - för gubbig för mig. Omotiverat dyr.

Lexus - dataspelskänsla inuti. Ingen riktig fyrhjulsdrift. För dyr som privatköpare, och är inte så snål i verkligheten.

BMW - har en bra premiumkänsla men känns "fel" för mig. Körs av de som vill känna sig mer sportiga och det är inte jag. Och jag gillar INTE inredningen med en växelspak som ser ut som en TV-spelsjoystick från 80-talet. Nya 5-serien är snygg och jag kunde tänka mig den, men faller på att den är låg och inte lämpar sig för terrängen, X-drive eller ej. X3:an, även nya, är för liten. Sedan tar BMW hutlöst betalt för tillbehör, ska man fullutrusta som jag vill blir det för mycket pengar.

Volkswagen Touareg (nya) - var jag sugen på mycket länge. Hade allt jag sökte efter, utom möjligen att bagaget är förvånansvärt litet för en så stor bil. Till slut tyckte jag också att den blev allt för dyr med rätt utrustning för att ha VW i nosen.

Volvo XC60 - för liten i bagaget. Föredrog till slut också XC70:ns utseende mot XC60:ns.

Audi var kvar längst i matchen, och så var det nog i huvudet lite från början. Rent generellt är Audi lite för dyra i förhållande till vad man faktiskt får jämfört med tex en VW eller en Volvo, men kvalitet, design och varumärke är svårslagbara. Q5:an är för liten inuti, särskilt bagaget. Vanlig A6 Quattro ligger lågt på backen, ej för terräng/snövallar. Återstår alltså A6 Allroad - vilken på många sätt ju anses vara en naturlig konkurrent till XC70. På många sätt gillade jag den bättre: modernare inredning, starkare och mer sofistikerad motor (V6 3.0TDI), mer premium, snyggare. Men den är inte i grundläget förhöjd, man kliver ner i den (vilket min rygg och mina bilbarnstolar inte gillar...), sedan får man skicka upp den med luftfjädring i terrängen men når ändå inte lika högt som en XC70 (18,5 mot 21 cm). Den är som sagt lite mindre i verkligt bagage. Den är i realiteten 2-sitsig där bak och inte 3-sitsig. Och att för någorlunda motsvarande motor och utrustning betala 100' mer, minst, kändes inte motiverat.

Summa summarum, till slut vann en välutrustad XC70 med största motorn. Ingen bil är perfekt, men den kändes som den bästa kombinationen av terrängförmåga, utrymme, premiumkänsla, praktiskhet och allmän känsla, till ett pris som knappast är lågt, men som kändes motiverat för vad man fick. Har haft den i 2 månader / 200 mil och känns bra så långt!
#548683
Maccie skrev:För ett par månader sedan hämtade jag ut min fabriksnya XC70 D5 AWD Aut Summum MY11. [... Lång berättelse...]
Jag hade kunna göra samma inlägg. Du resonerar som jag själv skulle gjort. Jag väntar bara på dagen då jag har de ekonomiska förutsättningarna att lägga 400-600k privat på en bil. :)
Användarvisningsbild
av kave
#548688
Ja, trevligt att höra. Själv har jag haft min bil i tre år nu och har lust att byta. Dock känns det lite skumt att köpa en likadan igen, möjligen med mer utrustning, men ändå.
BMW Femman med Xdrive lockar, men det blir 150.000 mer för en bil som i vissa fall är sämre och andra bättre.
av Tarsiger
#548689
Maccie:s läsvärda inledande inlägg är ett föredömligt exempel på hur utbyte av erfarenheter och tankegångar genom ett nätforum kan bli till nytta för många läsare.

Det skulle vara intressant att få del av fler erfarenheter. Skribenten verkar saklig och distanserad till bilalternativen, så jag tror att även negativa synpunkter på XC70II kan framkomma med sin rätta tyngd.

Exempel på frågor som jag och säkert många andra spekulanter på XC70II gärna skulle vilja få belysta av Maccie är t ex

- Hur värderade du förbättringar kontra prisskillnad i 2012 jämfört med 2011 när du valde 2011?
- Gick det att få någon ytterligare rabatt eller gratis utrustning även på kampanjpriset som funnits på 2011-modellen?
- Valde du förutom Summum även något Teknikpaket eller Herrgårdsvagnspaket?
av Maccie
#548697
@Tarsiger:

Hej,

Jag svarar gärna på dina frågor, och kan dela med mig av ev svagheter hos XC70II som jag uppfattar dem (fast nu såg jag ingen sådan fråga).

Angående dina nuvarande frågor:

Jag pratade runt en hel del innan köp och uppfattar det som att jag lyckades hyggligt i mina prutförsök. Sökandet genomfördes i maj 2011, så jag kunde i alla fall i teorin välja mellan en (lagerbil) 2011 och en ny 2012. För mig var det viktigt att med 100% säkerhet få bilen i början-mitten av juni innan bilsemestrarna skulle börja. Det kanske var möjligt men inte säkert med en 2012. Jag var också lite tveksam till att köpa en av de allra först tillverkade bilarna av 2012 års modell med helt nya system (Sensus, modifierad motor mm) mht ev barnsjukdomar. Detta var inte avgörande men ingick i funderingarna.

- Hur värderade du förbättringar kontra prisskillnad i 2012 jämfört med 2011 när du valde 2011?

Efter prutande mm skulle skillnaden mellan jämförbara bilar (ganska fullutrustade) bli 25-30 tkr. Kändes som att förändringarna (+ev risk för barnsjukdomar!) inte var värt det.

- Gick det att få någon ytterligare rabatt eller gratis utrustning även på kampanjpriset som funnits på 2011-modellen?

Jag lyckades pruta ytterligare något. Fick på hela paketet (bil + saker som dragkrok, vinterhjul mm) ca 13% rabatt på listpriset.

- Valde du förutom Summum även något Teknikpaket eller Herrgårdsvagnspaket?

Det var en lagerbil, men man kan ju välja sin lagerbil. Förutom Summum har den Teknikpaket High Performance och Hgv-paket 2. Samt 18-tumsfälgar, metalliclack, dieselvärmare med tidur och avstängningsbar passagerarairbag. Sedan valde jag till fjärrkontroll till dieselvärmare, avtagbar dragkrok, vinterhjul, gummimattor för vintern överallt samt isofixfästen fram.
Senast redigerad av 1 Maccie, redigerad totalt 0 gånger.
#548703
Maccie!

Intressant genomgång. Stämmer väl med mina egna synpunkter.

XC70 är mångsidig och jag är nöjd.

Kommer inte att byta förrän nuvarande modell får sin efterträdare när det nu blir.

Kanske blir det då hybrid eller liknande.

Hälsningar

Henry
#548738
Jag kom i exakt samma situation, dvs att skillnaden mellan ny (2012) och begagnad (2011) bara var några tiotusen, och då var det inte mycket att diskutera. När jag tittade på bil var det för sent att köpa nya 2011, åtminstone om det då inte skulle bli en bil som redan stod någonstans, men den hade ju då rimligen kostat ännu mer än en begagnad, så att välja en 2012 var rätt självklart, när jag väl kommit dit.

Däremot tittade jag på en lite äldre, 2008 med 10000 mil på mätaren. Också en D5, men jämfört med samma motortyp några år senare föll 2008 bort rätt kvickt. Dessutom var den 2008:an helbeige inuti. Såg för gräslig ut. Dottern jämförde den med ett amerikanskt horhus, men jag har fortfarande inte fått något svar på i vilken grad, och i så fall varför, hon är insatt i hur de ser ut?
av Maccie
#548742
@apersson850:

För mig vägde alltså 30.000 i prisskillnad över åt andra hållet.

Men mer än så ville jag alltså (i) inte riskera att få bilen efter sommaren och (ii) inte chansa på att få nya grejor som inte var intrimmade med risk för barnsjukdomar. Tycker också att skillnaden mellan Sensus och gamla displayen är mer utseende och inte så mycket i funktion. 2011:an jag nu köpte har det jag vill ha: Bluetooth och iPod-integration. Navigation var inte aktuellt. Nya VOC med iPhone-app hade däremot varit spännande, men nu blev det inte så.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]