- tor 21 jul 2011, 12:00
#548660
För ett par månader sedan hämtade jag ut min fabriksnya XC70 D5 AWD Aut Summum MY11. Jag har också sedan ett par år varit medlem på detta eminenta forum med eller utan Volvo och har sett en del diskussioner av typen "Vad Volvo är bra på eller inte" och "Volvo är mindre/mer premium än bilmärke X" etc. Jag skulle gärna vilja dela med mig av varför jag valde den bilen jag gjorde och vad som var viktigt för mig. Hoppas på reaktioner och kommentarer!
Jag har nämligen valalternativ. Bilen är privatköpt och jag har numera ekonomi för att köpa en bil i prisklassen 400'-600'. Jag är inte Volvofanatiker i grunden, utan var under min uppväxt (är 70-talist, med fru och 2 små barn) snarare SAAB- än Volvomänniska som numera provat lite olika. Bilarna jag (vi) haft i familjen har i tidsordning varit Peugeot 307 MY01 (privat förstabil), Volvo V50 1.8F MY05 (fruns tjänstebil, inga barn), Volvo V70II 2.0F MY08 (fruns tjänstebil, 1 barn), och senast en Audi A4 Avant 1.8TFSI Aut MY09, dvs nyaste modellen (privatköpt, 1 barn och 1 på gång). Nu kom vi fram till att det var bilbytesdags. Några saker som till slut kom att spela in var lastutrymme, fyrhjulsdrift, SUV-aktighet, premiumkänsla och personligt tycke.
Vi var mycket nöjda med Audi A4:an som bil avseende kvalitet, köregenskaper, bränsleförbrukning och rymlighet relativt yttermåtten mm. Men vi ansåg att den hade blivit för liten med snart 2 små barn med tillhörande dubbelvagn, mycket packning mm. Vi gillar att göra bilsemestrar och -utflykter och då hör det till mycket grejor. Liksom när man ska köra grejor till och från en villa som ständigt fixas med, ibland med släp. Så första kriteriet blev en större storlek på familjekombin. Jag noterar då att det officiella måttet på bagagets storlek, VDA, inte säger hela sanningen. Det mäter nämligen bara till insynsskyddet, och som alla barnfamiljer och många andra vet, så lastar man gärna ända till taket ibland och då stämmer inte VDA, utan bilens form mm påverkar också. Enligt VDA rymmer V70II och Audi A6 Avant av den utgående generationen 555 resp 565 liter, men tar man som Teknikens Värld läskbackar och mäter hela utrymmet så går 42 läskbackar in i Volvon mot 35 i Audin, en rejäl skillnad! I min A4 var VDA-måttet 490 liter, men skillnaden är ännu större i praktisk last. V70II-karossen är en känd vinnare här. Den skulle också vara rymligare i kupén än Audi A4:an, inte minst med 2vuxna och 2 bilbarnstolar (3 vuxna om en vän eller svärmor ska med, även på långresa). Jag är 190 cm lång och bred, så den skulle vara skön att köra länge också i förarstolen.
Ett annat obligatoriskt kriterium var fyrhjulsdrift/AWD. Vår Audi A4 var framhjulsdriven, och vi bor i ett så backigt villaområde att vi flera vintrar på raken faktiskt kört fast på vår egen villagata (särskilt som den är ganska liten och inte plogas först av alla gator i kommunen...) och till och med på vår egen garageuppfart några gånger! Aldrig mer, sa jag i våras! AWD obligatoriskt, och kanske kombinerat med en helt eller delvis förhöjd bil av SUV-typ. Dels för att man trots AWD kan få problem med snövallar med en låg bil, dels för att jag är ute i skogen ibland och jagar eller gör annat friluftsaktigt, och vill bekymra mig mindre om terrängen. Jag ville också att det skulle vara en hyggligt kompetent fyrhjulsdrift, inte den allra enklaste varianten, eftersom det kan betyda skillnad med tunga släp eller i den värsta snön.
Sedan funderade jag en del över kvalitet/premiumkänsla/märkesimage. Mycket handlar det om att få upplevd och faktisk kvalitet i bilen (Peugeoten förskräckte, medan faktiskt våra V50 och V70II samt Audin varit rätt felfria) men jag erkänner att jag inte är helt befriad från en viss "premiumfåfänga". Inte helt fixerad som vissa, men inte helt befriad. Så jag skulle kunna betala en viss slant extra för ett varumärke som känns "finare" men jag har min gräns. Och framförallt får det inte bli FÖR dyrt i förhållande till varumärkets styrka.
Några andra saker som fanns med i bilden var att automatlåda var obligatoriskt, att det skulle vara en säker bil, att den skulle kännas lite mer åt det tysk-svenska ordningssamma hållet (gillar ej bilar som ser dataspelsaktiga ut inuti som tex vissa franska och japanska bilar). Jag ville ha en starkare motor än genomsnittet; jag är ingen fartdåre men vill ha snabba omkörningar och att motorn inte storknar vid tunga dragvikter etc. Troligen en stark dieselmotor. Hyggligt snål. Gillar ej sportchassi (=stötighet), många svenska vägar är dåliga och det funkar ej i terräng.
Det första valet blev att välja väg mellan "fullstor" SUV och familjekombi med AWD / "SUV light". Jag var rätt sugen ett tag på något riktigt rejält som en Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery eller XC90. XC90:n föll bort tidigt då den kändes omodern. Q7:an var jag mest sugen på. Till slut föll hela kategorin bort. De kändes allt för stora och tunga. Kan vara besvärligt som det är att köra i parkeringshus eller fickparkera med en "vanlig storkombi" och man betalar en massa extra i pris och vikt (=bränsle) för ytterligare en sätesrad och utrymme som sällan används.
Då var spåret en AWD-kombi/"SUV light". De här bilarna funderade jag i någon omgång på, kortare eller längre tid, utan någon särskild ordning. Audi A6 Quattro, Audi A6 Allroad, Audi Q5, BMW 5-serie X-drive, BMW X3 (nya), Mercedes ML, Subaru Outback, Subaru Forester, Lexus RH450, Honda CR-V, Huyundai Santa Fe, Volkswagen Touareg (nya), Volvo XC60, Volvo XC70. Några korta ord om varför jag valde bort de andra. Deras GODA egenskaper nämner jag oftast inte, men det har de ju förstås också på olika sätt.
Huyundai - ingen premiumkänsla alls, nya dieseln/automaten fått mycket kritik, känns primitiv.
Honda CR-V - riktigt bra familjebil. Lite för opremium för mig, klen motor. Inte tillräckligt kompetent AWD, den är ännu sämre än en Haldex.
Subaru - ingen premiumkänsla. Känns plastig inuti. Diesel finns ej med automat. Forestern för liten i storlek (Outbacken däremot OK).
Mercedes - för gubbig för mig. Omotiverat dyr.
Lexus - dataspelskänsla inuti. Ingen riktig fyrhjulsdrift. För dyr som privatköpare, och är inte så snål i verkligheten.
BMW - har en bra premiumkänsla men känns "fel" för mig. Körs av de som vill känna sig mer sportiga och det är inte jag. Och jag gillar INTE inredningen med en växelspak som ser ut som en TV-spelsjoystick från 80-talet. Nya 5-serien är snygg och jag kunde tänka mig den, men faller på att den är låg och inte lämpar sig för terrängen, X-drive eller ej. X3:an, även nya, är för liten. Sedan tar BMW hutlöst betalt för tillbehör, ska man fullutrusta som jag vill blir det för mycket pengar.
Volkswagen Touareg (nya) - var jag sugen på mycket länge. Hade allt jag sökte efter, utom möjligen att bagaget är förvånansvärt litet för en så stor bil. Till slut tyckte jag också att den blev allt för dyr med rätt utrustning för att ha VW i nosen.
Volvo XC60 - för liten i bagaget. Föredrog till slut också XC70:ns utseende mot XC60:ns.
Audi var kvar längst i matchen, och så var det nog i huvudet lite från början. Rent generellt är Audi lite för dyra i förhållande till vad man faktiskt får jämfört med tex en VW eller en Volvo, men kvalitet, design och varumärke är svårslagbara. Q5:an är för liten inuti, särskilt bagaget. Vanlig A6 Quattro ligger lågt på backen, ej för terräng/snövallar. Återstår alltså A6 Allroad - vilken på många sätt ju anses vara en naturlig konkurrent till XC70. På många sätt gillade jag den bättre: modernare inredning, starkare och mer sofistikerad motor (V6 3.0TDI), mer premium, snyggare. Men den är inte i grundläget förhöjd, man kliver ner i den (vilket min rygg och mina bilbarnstolar inte gillar...), sedan får man skicka upp den med luftfjädring i terrängen men når ändå inte lika högt som en XC70 (18,5 mot 21 cm). Den är som sagt lite mindre i verkligt bagage. Den är i realiteten 2-sitsig där bak och inte 3-sitsig. Och att för någorlunda motsvarande motor och utrustning betala 100' mer, minst, kändes inte motiverat.
Summa summarum, till slut vann en välutrustad XC70 med största motorn. Ingen bil är perfekt, men den kändes som den bästa kombinationen av terrängförmåga, utrymme, premiumkänsla, praktiskhet och allmän känsla, till ett pris som knappast är lågt, men som kändes motiverat för vad man fick. Har haft den i 2 månader / 200 mil och känns bra så långt!
Jag har nämligen valalternativ. Bilen är privatköpt och jag har numera ekonomi för att köpa en bil i prisklassen 400'-600'. Jag är inte Volvofanatiker i grunden, utan var under min uppväxt (är 70-talist, med fru och 2 små barn) snarare SAAB- än Volvomänniska som numera provat lite olika. Bilarna jag (vi) haft i familjen har i tidsordning varit Peugeot 307 MY01 (privat förstabil), Volvo V50 1.8F MY05 (fruns tjänstebil, inga barn), Volvo V70II 2.0F MY08 (fruns tjänstebil, 1 barn), och senast en Audi A4 Avant 1.8TFSI Aut MY09, dvs nyaste modellen (privatköpt, 1 barn och 1 på gång). Nu kom vi fram till att det var bilbytesdags. Några saker som till slut kom att spela in var lastutrymme, fyrhjulsdrift, SUV-aktighet, premiumkänsla och personligt tycke.
Vi var mycket nöjda med Audi A4:an som bil avseende kvalitet, köregenskaper, bränsleförbrukning och rymlighet relativt yttermåtten mm. Men vi ansåg att den hade blivit för liten med snart 2 små barn med tillhörande dubbelvagn, mycket packning mm. Vi gillar att göra bilsemestrar och -utflykter och då hör det till mycket grejor. Liksom när man ska köra grejor till och från en villa som ständigt fixas med, ibland med släp. Så första kriteriet blev en större storlek på familjekombin. Jag noterar då att det officiella måttet på bagagets storlek, VDA, inte säger hela sanningen. Det mäter nämligen bara till insynsskyddet, och som alla barnfamiljer och många andra vet, så lastar man gärna ända till taket ibland och då stämmer inte VDA, utan bilens form mm påverkar också. Enligt VDA rymmer V70II och Audi A6 Avant av den utgående generationen 555 resp 565 liter, men tar man som Teknikens Värld läskbackar och mäter hela utrymmet så går 42 läskbackar in i Volvon mot 35 i Audin, en rejäl skillnad! I min A4 var VDA-måttet 490 liter, men skillnaden är ännu större i praktisk last. V70II-karossen är en känd vinnare här. Den skulle också vara rymligare i kupén än Audi A4:an, inte minst med 2vuxna och 2 bilbarnstolar (3 vuxna om en vän eller svärmor ska med, även på långresa). Jag är 190 cm lång och bred, så den skulle vara skön att köra länge också i förarstolen.
Ett annat obligatoriskt kriterium var fyrhjulsdrift/AWD. Vår Audi A4 var framhjulsdriven, och vi bor i ett så backigt villaområde att vi flera vintrar på raken faktiskt kört fast på vår egen villagata (särskilt som den är ganska liten och inte plogas först av alla gator i kommunen...) och till och med på vår egen garageuppfart några gånger! Aldrig mer, sa jag i våras! AWD obligatoriskt, och kanske kombinerat med en helt eller delvis förhöjd bil av SUV-typ. Dels för att man trots AWD kan få problem med snövallar med en låg bil, dels för att jag är ute i skogen ibland och jagar eller gör annat friluftsaktigt, och vill bekymra mig mindre om terrängen. Jag ville också att det skulle vara en hyggligt kompetent fyrhjulsdrift, inte den allra enklaste varianten, eftersom det kan betyda skillnad med tunga släp eller i den värsta snön.
Sedan funderade jag en del över kvalitet/premiumkänsla/märkesimage. Mycket handlar det om att få upplevd och faktisk kvalitet i bilen (Peugeoten förskräckte, medan faktiskt våra V50 och V70II samt Audin varit rätt felfria) men jag erkänner att jag inte är helt befriad från en viss "premiumfåfänga". Inte helt fixerad som vissa, men inte helt befriad. Så jag skulle kunna betala en viss slant extra för ett varumärke som känns "finare" men jag har min gräns. Och framförallt får det inte bli FÖR dyrt i förhållande till varumärkets styrka.
Några andra saker som fanns med i bilden var att automatlåda var obligatoriskt, att det skulle vara en säker bil, att den skulle kännas lite mer åt det tysk-svenska ordningssamma hållet (gillar ej bilar som ser dataspelsaktiga ut inuti som tex vissa franska och japanska bilar). Jag ville ha en starkare motor än genomsnittet; jag är ingen fartdåre men vill ha snabba omkörningar och att motorn inte storknar vid tunga dragvikter etc. Troligen en stark dieselmotor. Hyggligt snål. Gillar ej sportchassi (=stötighet), många svenska vägar är dåliga och det funkar ej i terräng.
Det första valet blev att välja väg mellan "fullstor" SUV och familjekombi med AWD / "SUV light". Jag var rätt sugen ett tag på något riktigt rejält som en Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery eller XC90. XC90:n föll bort tidigt då den kändes omodern. Q7:an var jag mest sugen på. Till slut föll hela kategorin bort. De kändes allt för stora och tunga. Kan vara besvärligt som det är att köra i parkeringshus eller fickparkera med en "vanlig storkombi" och man betalar en massa extra i pris och vikt (=bränsle) för ytterligare en sätesrad och utrymme som sällan används.
Då var spåret en AWD-kombi/"SUV light". De här bilarna funderade jag i någon omgång på, kortare eller längre tid, utan någon särskild ordning. Audi A6 Quattro, Audi A6 Allroad, Audi Q5, BMW 5-serie X-drive, BMW X3 (nya), Mercedes ML, Subaru Outback, Subaru Forester, Lexus RH450, Honda CR-V, Huyundai Santa Fe, Volkswagen Touareg (nya), Volvo XC60, Volvo XC70. Några korta ord om varför jag valde bort de andra. Deras GODA egenskaper nämner jag oftast inte, men det har de ju förstås också på olika sätt.
Huyundai - ingen premiumkänsla alls, nya dieseln/automaten fått mycket kritik, känns primitiv.
Honda CR-V - riktigt bra familjebil. Lite för opremium för mig, klen motor. Inte tillräckligt kompetent AWD, den är ännu sämre än en Haldex.
Subaru - ingen premiumkänsla. Känns plastig inuti. Diesel finns ej med automat. Forestern för liten i storlek (Outbacken däremot OK).
Mercedes - för gubbig för mig. Omotiverat dyr.
Lexus - dataspelskänsla inuti. Ingen riktig fyrhjulsdrift. För dyr som privatköpare, och är inte så snål i verkligheten.
BMW - har en bra premiumkänsla men känns "fel" för mig. Körs av de som vill känna sig mer sportiga och det är inte jag. Och jag gillar INTE inredningen med en växelspak som ser ut som en TV-spelsjoystick från 80-talet. Nya 5-serien är snygg och jag kunde tänka mig den, men faller på att den är låg och inte lämpar sig för terrängen, X-drive eller ej. X3:an, även nya, är för liten. Sedan tar BMW hutlöst betalt för tillbehör, ska man fullutrusta som jag vill blir det för mycket pengar.
Volkswagen Touareg (nya) - var jag sugen på mycket länge. Hade allt jag sökte efter, utom möjligen att bagaget är förvånansvärt litet för en så stor bil. Till slut tyckte jag också att den blev allt för dyr med rätt utrustning för att ha VW i nosen.
Volvo XC60 - för liten i bagaget. Föredrog till slut också XC70:ns utseende mot XC60:ns.
Audi var kvar längst i matchen, och så var det nog i huvudet lite från början. Rent generellt är Audi lite för dyra i förhållande till vad man faktiskt får jämfört med tex en VW eller en Volvo, men kvalitet, design och varumärke är svårslagbara. Q5:an är för liten inuti, särskilt bagaget. Vanlig A6 Quattro ligger lågt på backen, ej för terräng/snövallar. Återstår alltså A6 Allroad - vilken på många sätt ju anses vara en naturlig konkurrent till XC70. På många sätt gillade jag den bättre: modernare inredning, starkare och mer sofistikerad motor (V6 3.0TDI), mer premium, snyggare. Men den är inte i grundläget förhöjd, man kliver ner i den (vilket min rygg och mina bilbarnstolar inte gillar...), sedan får man skicka upp den med luftfjädring i terrängen men når ändå inte lika högt som en XC70 (18,5 mot 21 cm). Den är som sagt lite mindre i verkligt bagage. Den är i realiteten 2-sitsig där bak och inte 3-sitsig. Och att för någorlunda motsvarande motor och utrustning betala 100' mer, minst, kändes inte motiverat.
Summa summarum, till slut vann en välutrustad XC70 med största motorn. Ingen bil är perfekt, men den kändes som den bästa kombinationen av terrängförmåga, utrymme, premiumkänsla, praktiskhet och allmän känsla, till ett pris som knappast är lågt, men som kändes motiverat för vad man fick. Har haft den i 2 månader / 200 mil och känns bra så långt!
-------------------
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)