Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ejma
Funderar lite smått på vilka dimensioner vinterhjulen till V70 R design bör ha. Bor i utkanten av Stockholm och kör ofta på oplogade (upp till 15 cm nysnö) vägar. Erfarenheten av 18 tums fälgarna är att de lätt slår i trottoarer. Medelvägen vore att gå på 17 tums fälgar med 225/50, men så finns ju även standardfälgar 16 tums med 205/16.

16 tummarna borde ge bäst framkomlighet i snö, men 17 tummarna ser snyggare ut.

Troligtvis blir det dubbat då backen utanför huset ibland är oplogad och med sommardäck har det var helstopp att ta sig fram. Misstänker att friktionsdäck får det svårt...

Vilka är era erfarenheter av vinterhjul och V70?
av Enzo
Ju smalare med dubb desto bättre, i synnerhet om du ska köra på oplogade vägar.

16-tums Hakka 7.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har Nokian Hakkapelitta 215/65 16 till min XC70. Odubbade. Fast jag har inte hunnit använda dem än.
Sommardäcken är 235/55 17.
av 2444ever
Skulle gjort som enzo skrev om jag var du, har alltid prioriterat grepp framför utseende, speciellt i vinterväglag. Ett fulare utseende är ju inte hela världen om du ångrar lite, dåligt grepp är ju lite trist o behöva ångra. Mindre oväsen med 16 också, eller?
av Linqid
Personligen tycker jag att 16" ser löjligt ut med R-Design. Helt ok till vintern om man ej har R-D dock.

Att 16" med smalare däck ger bättre framkomlighet går ju dock inte att komma ifrån, men om du inte har rena "mördarbacken" har jag svårt att se att du inte skulle ta dig upp med dubbade 17".
av Enzo
Utseende kan man diskutera hur mkt man vill, bäst framkomlighet i 15 cm djup snö får man med smalare däck. 16 eller 17 tum spelar ju eg ingen större roll, men redan 205 är eg för brett för att ge bra grepp i modd.
Användarvisningsbild
av hollan
jag kör med 17" canicula och 225/50-17 goodyear dubb och har oxå en rejäl backe utan för huset som inte plogas särskilt ofta och klara mej kanon denna vintern visst 16" är bättre men ser ut som stryk på en R-design 17" ser helt ok ut
Användarvisningsbild
av opA
Vintern 09 -> 10 körde jag med 16" 205/xx dubb och jag slirade lite titt som tätt och hade väl problem med modd hit och dit.

Vintern 10 -> 11 hade jag istället införskaffat mig 17" 225/50 dubb och inte en enda gång denna vintern körde jag fast, slirade, fick problem med modd etc. etc.

Och jag bor på landet där jag åker på smala grusvägar med snö som är hög titt som tätt gör bilen till en plog d.v.s mer än 15cm snö... oplogade asfaltsvägar är även detta ett vardagligt moment då man inte direkt bor i storstan så de är inte alltid plogat när man åker iväg vid 05 på morgonen.

Nä.. jag säger kör på 17". Du får inga problem med 225 däck.. jag säger och tycker du får bättre grepp med 225 än 205;or eller mindre ! ;)
av Enzo
sätt pulkor under bilen, om det nu är så att mer bredd ger mer grepp.

Ursäkta, men det stämmer faktiskt inte. Snyggheten får man som sagt avgöra själv, men man kan med arslet och en kritbit hur det där hänger ihop.

Det är liksom ingen slump att man sjunker ned mindre i snö med skidor än utan.

Det är ju för fan vinterdäck vi pratar om, för mig är det rätt sjukt att prioritera utseende framför säkerhet. Jag själv tycker att stora fälgar på vintern ser patetiskt ut, så jag skulle välja 16 enbart pga utseendet. Om inte annat blir det billigare så kan du skaffa fetare prylar till sommaren. Neonljusrör under bilen matchar ju R-design rätt bra ;)

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]