Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NiiiL
hej.
jag är på gång och ska byta bil, just nu har jag en v70n -06 och är relativt nöjd med den.
valet står mellan v50 och v70 -10.
vad bör jag välja, vilken motor m.m. jag åker max 2000 mil/år mestadels inom stan.
har läst i massa trådar om my08 my10 m.m. Vad menas med det? ??:-/
Användarvisningsbild
av apersson850
Grannen har en V50. Den är LITEN! Jämfört med min 945:a eller XC70 är V50 en plutt.

MY är bara dagens ungdoms oförmåga att skriva på svenska. Årsmodell eller modellår heter det, Model Year kan man förkorta MY...
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Väldigt olika bilar...

V70 är ett rätt stort steg upp i kvalitetskänsla och storlek. V50 är något sportigare och roligare att köra.

På båda modellerna gillar jag D5an. Bra bränsleekonomi och härligt vrid! Dock blir det bara något billigare än bensin på 2k mil/år. På V50 är annars T5 trevlig och på V70 funkar 2.5(F)T bra. De mindre motorerna är inte så roliga.

lycka till

/ j
av Kelimutu
Har V70 T4F MY12. Provkörde V50 då den egentligen räcker i storlek. Dock var den sjukt burkig och mycket bullrigar, vilket gjorde att den går bort för mig som kör mycket bil i jobbet.... V70 däremot är väldigt tyst och väldämpad, en mycket "större" och mognare bil utan att vara så mycket större... Har du möjlighet att välja V70, gör det!! Håller dessutom värdet betydligt bättre än V50.
av NiiiL
tack för tipsen. provkörde en v50 1,8f och en v70 2.5ft. det var som natt o dag. det blir en v70 utan tvekan.
Användarvisningsbild
av Kaikki
Herregud du kan ju inte jämföra en V50 1,8F med en V70 2,5FT. Det är ju klart att det blir som natt och dag! Om du är ute efter en bil med lite klipp och vill jämföra med V70 2,5FT så måste du testa en V50 T5. Där får du en betydligt mer relevant jämförelse.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Gick från v50t5 till v70d5+chip, var jättenöjd med v50-n, men som många skriver så känns v70-n lite bättre på allt.. Storgillar den härliga d5-ans kraft och karaktär i kombination med den behagliga automatlådan. Sätena tycker jag är lite lyxigare men saknar lite "omfamning". Man skvalpar nästan omkring lite som en hal tvål :o
Användarvisningsbild
av SvenB
Om du skall köpa en V70 eller V50, beror på vilket utrymmen du behöver. Att jämföra den motorsvagaste V50 med den motorstarkaste V70 är inte rättvist som påpekats tidigare. Skulle du jämföra en V50 T5 mot en V70 2,0F skulle du också uppleva det som "natt och dag".
av Lövet
V70II är klart större än V70N och om man inte behöver utrymmet känns den klumpig på vägen vilket talar för V50

Och återigen, du kan inte avfärda V50 baserat på 1.8F som är den tråkigaste motor som finns. Hela bilen kommer kännas två storlekar större om du provkör en av de femcylindriga. Mycket tystare, bättre effekt och vridmoment.
Användarvisningsbild
av apersson850
V70 (eller i mitt fall XC70) känns definitivt inte klumpig på vägen. Känns rätt lagom stor, för det mesta. Lite liten ibland, men inte ofta. Det hände igår, men jag får återkomma med släpkärra i det fallet.

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]