Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nu kört dryga 200 mil med min nya XC70 D5 AWD Aut Polestar MY11. Några fler observationer.

Fram till dagens utflykt (mer nedan) så visade färddatorn ett snitt på 0,79. Enligt mätning pump (Spritmonitor) har den hittills snittat 0,847. Vi har kört ganska mycket i stan och bilen är ju knappt inkörd, så...

Idag drog familjen på en 15 mils utflykt t.o.r. Någon mil totalt var stadskörning, annars 70-90-110-vägar. Jag kör rätt lugnt och mest farthållare +10 över aktuell gräns. När vi kommit en bit på vägen låg färddatorn på 0,65 och visade att jag kunde köra 1080 km på tanken (se bif bild) och då hade jag väl 65 av 70 liter kvar i tanken. Hade tanken varit full hade jag väl kommit över 1100-strecket, minst. När vi kom hem efter utflykten visade färddatorn 0,66 i snitt. Bra, tycker jag! Största dieseln i Volvos sortiment (225 hk med Polestar) i den tunga XC70 med AWD. 18-tumsdäck också!

Så till automatlådan. Har hört en del gnäll på geartronicen, särskilt äldre varianter. För egen del kan jag bara säga att jag tycker att den växlar som i smör. Helt ryckfria växlingar, enda som märks är att varvräknarnålen hoppar ner och motorljudet sjunker något. Men kanske är MY11 så mycket bättre, vad vet jag?

Bild
Tillägg till inlägget:

1. Vi körde med två vuxna, två små barn, lite packning och som sagt full tank - så det var inte en slimmad körning.

2. Jag nollade alltså färddatorn före dagens utflykt, så de 0,66 i snitt är förstås bara för idag, inte alla de 200 milen jag hittills kört.
Angående automaten

Nu har jag inte en XC70 men en XC60 MY12 med D3 AWD. Min automatlåda växlar inte som i smör. Jag tycker nästan att växlingarna känns tydligare än på min förra XC90 2.5T MY04. Jag är inte direkt missnöjd, men mellan tvåa och trean är det en tydlig "knuff" och mellan trean och fyran känner jag ett tydligt "sug", typ som att accelerationen avstannar en kort stund. Det är klart tydligare när motorn är nystartad.

Så, antingen är din låda bättre än min eller så har vi olika tolerans. Jag har dock inte svårt att förstå varför vissa klagar på lådan. Är man van en Mercedes är detta nåt helt annat. :)

/ j
När vi tog ut vår XC60 MY11 för ett drygt år sedan var det tydligt att lådan var mycket trevligare än i vår MY09. Men jämför jag med den åtta-växlade lådan i min nya BMW så skiljer det mil....
Hej,

Jag har aldrig ägt en Merca eller BMW men däremot var min förra bil en rätt ny Audi (-09) med den avancerade Multitronic-lådan, som ju är steglös.

Hade förväntat mig att XC70:ns geartronic skulle kännas ryckigare och mer primitiv och har verkligen försökt känna efter, men är istället nöjd.

En del folk på forumet har skrivit att just på MY11 gjorde Volvo något med geartronic som lyfte den en hel del. Det är ju också med MY11 som Sportläget kom till, så de kanske jobbade om en del annat också.

Andra människor på forumet har också sagt att Polestaroptimeringen gjort att motorn inte bara blivit starkare utan lirar bättre med automaten (mer passande vrid-kurva?). Polestar har jag ju som sagt.
Åker MY10 D5 aut Polestar. Har funderat lite över ett fenomen vad gäller växellådan.

Ibland, i vissa situationer, kan man uppleva att motorn varvar och lådan "slirar" men att det inte händer så mycket som man kunde önska med fartökningen. Vid andra tillfällen drar bilen iväg så man bara pressas mot ryggstödet. Bäst tryck tycks man få när man inte pressar gaspedalen mot durken utan i stället, t ex från 60 km/h, trycker ned pedalen 2/3. Då far man iväg som en raket. 8)

Beror väl på att motorn hamnar i ett bättre varvtalsområde. Skulle vara intressant att testa en manuell. Det hjälper inte att växla manuellt på geartroniclådan för att få till det där riktiga trycket. Saknar också sportläget i min MY10.

Annars nöjd. Det flesta BMW och Ford Mondeo åker jag ifrån och det känns viktigt. :lol:

Hälsningar

Henry
@Henry:

Känner inte igen slirandet du beskriver. Däremot att man inte nödvändigtvis ska trampa gasen i botten för att få effekt utan snarare 2/3 som du beskriver. Sportläget gör den ännu snabbare.

Sen måste jag säga att jag är imponerad över kombinationen AWD + Geartronic + antispinn vad gäller att få ner 225 hk i asfalten. Har verkligen försökt provocera fram hjulspinn inklusive att gasa fullt från stillastående med och utan Sportläget från rödljus. Inte en millisekunds hjulspinn. Andra på forumet verkar skriva att med enbart framhjulsdrift verkar en D5:a spinna loss lätt. Och det gjorde även min förra bil, en Audi A4 1.8T Aut med framhjulsdrift.
Henry: Anledningen till att det går fortare är att lådan inte behöver växla ner lika långt. Andra tyska tillverkare har en markant "klack" i gaspedalen man måste växla ner genom för att lådan ska växla ner så långt det går. På en Volvo är detta "steg" inte lika markant eller obefintligt.
Maccie skrev:Har nu kört dryga 200 mil med min nya XC70 D5 AWD Aut Polestar MY11. Några fler observationer.

Fram till dagens utflykt (mer nedan) så visade färddatorn ett snitt på 0,79. Enligt mätning pump (Spritmonitor) har den hittills snittat 0,847. Vi har kört ganska mycket i stan och bilen är ju knappt inkörd, så...

Bild
Gott att se att automatbilarna drar sig neråt. Du ligger nära min manuella 2009 nu då:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/461527.html
http://www.spritmonitor.de/en/detail/327526.html

Frågan är hur bra MY12 blir med manuell låda. De ska ju ha 0,53L/mil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]