- mån 11 jul 2011, 23:05
#546364
Har nu kört dryga 200 mil med min nya XC70 D5 AWD Aut Polestar MY11. Några fler observationer.
Fram till dagens utflykt (mer nedan) så visade färddatorn ett snitt på 0,79. Enligt mätning pump (Spritmonitor) har den hittills snittat 0,847. Vi har kört ganska mycket i stan och bilen är ju knappt inkörd, så...
Idag drog familjen på en 15 mils utflykt t.o.r. Någon mil totalt var stadskörning, annars 70-90-110-vägar. Jag kör rätt lugnt och mest farthållare +10 över aktuell gräns. När vi kommit en bit på vägen låg färddatorn på 0,65 och visade att jag kunde köra 1080 km på tanken (se bif bild) och då hade jag väl 65 av 70 liter kvar i tanken. Hade tanken varit full hade jag väl kommit över 1100-strecket, minst. När vi kom hem efter utflykten visade färddatorn 0,66 i snitt. Bra, tycker jag! Största dieseln i Volvos sortiment (225 hk med Polestar) i den tunga XC70 med AWD. 18-tumsdäck också!
Så till automatlådan. Har hört en del gnäll på geartronicen, särskilt äldre varianter. För egen del kan jag bara säga att jag tycker att den växlar som i smör. Helt ryckfria växlingar, enda som märks är att varvräknarnålen hoppar ner och motorljudet sjunker något. Men kanske är MY11 så mycket bättre, vad vet jag?

Fram till dagens utflykt (mer nedan) så visade färddatorn ett snitt på 0,79. Enligt mätning pump (Spritmonitor) har den hittills snittat 0,847. Vi har kört ganska mycket i stan och bilen är ju knappt inkörd, så...
Idag drog familjen på en 15 mils utflykt t.o.r. Någon mil totalt var stadskörning, annars 70-90-110-vägar. Jag kör rätt lugnt och mest farthållare +10 över aktuell gräns. När vi kommit en bit på vägen låg färddatorn på 0,65 och visade att jag kunde köra 1080 km på tanken (se bif bild) och då hade jag väl 65 av 70 liter kvar i tanken. Hade tanken varit full hade jag väl kommit över 1100-strecket, minst. När vi kom hem efter utflykten visade färddatorn 0,66 i snitt. Bra, tycker jag! Största dieseln i Volvos sortiment (225 hk med Polestar) i den tunga XC70 med AWD. 18-tumsdäck också!
Så till automatlådan. Har hört en del gnäll på geartronicen, särskilt äldre varianter. För egen del kan jag bara säga att jag tycker att den växlar som i smör. Helt ryckfria växlingar, enda som märks är att varvräknarnålen hoppar ner och motorljudet sjunker något. Men kanske är MY11 så mycket bättre, vad vet jag?

-------------------
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)
XC70 II D5 AWD Summum Aut -11
V70 II 2.0F Momentum -08 (såld)
V50 1.8F Momentum -05 (såld)