Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#545413
Jag brukar mest köra häst/bil/båt-släp efter bilen men nu har jag även dragit en stor Kabe boogie husvagn semesterpackad, efter min XC70 D5 AWD.

Blev grymt förvånade efter långkörningen, det hade gått åt 0.97 l/m, Jag hade gissat på att jag skulle landa på 1.2 - 1.4 l/m.

Jag såg dock till att försöka hålla mig under 90 km/h, vilket kanske spelat en stor roll.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#545416
Första sommaren vi hade den här bilen körde vi 160 mil med husvagn (Förvisso en liten vagn), men i landsvägsfart och på hyfsat platt underlag så är det nog som så att luftmotståndet är den värsta förbrukningfienden.

Vi åkte från Kristinehamn till Helsingborg, och då gick det undan.. Men resten av milena åkte vi under 90km/h, landade på 0,99 på pumpen på hela sträckan. Riktigt bra tycker jag..
Användarvisningsbild
av smygaren
#545424
Jag kör med en 1600kg Hobbyvagn med vår V70 MY08 2,5T och brukar ligga kring 1,2l/mil om jag ligger mellan 95-100 annars så får jag ligga i 5:an i ca 80 för att få samma förbrukning.
av perhall
#545429
Det blir ju ändå nästan 100% plus.
Båda era bilar b20+variousboy kan väl tänkas dra kring 0,55 i 90 jämn fart utan vagn, eller kanske tom 0,5.
Och en 2,5T kring 0,7
PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
#545449
Om jag snålkör utan släp så kommer jag ner i typ 0,58 (på pumpen), och snålkör jag med husvagn så landar det nog runt 0,9 (lägre med vanligt släp), så det blir väl ungefär 50% upp..
av Jöns
#545453
Det är väl inte så konstigt om förbrukningen faktiskt skulle gå upp till det dubbla om man dubblar vikten, antal hjul (om boggie) och frontarean på ekipaget blir väl också runt det det dubbla...
Användarvisningsbild
av apersson850
#545458
Kommer att köra med husvagn för första gången med min XC70 D5 nästa vecka. Har nu tankat och nollställt, så jag återkommer i ärendet.

Helgen före midsommar drog jag samma vagn, i ihärdig motvind, till Helsingborg med min 854 Turbo. 1,7 liter milen. :x
Men på väg hem gick det lättare, så då höll den sig på 1,45 l/mil.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av semmelman
#545461
Luftmotståndet är ju det mesta det handlar om att övervinna ifråga om bränsleförbrukning. En gissning från höften kanske uppåt ca 90%?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#545480
Min 2,5FT borde vara en mardröm och jag hade förväntat mig upp mot 2 liter då den drar 1,2 L E85 i normal körning.

Jag blev också mäkta förvånad då vi drar en 1600 kilos Hobbyvagn fullbredd och 7 meter lång. På E6 har den dragit runt 1,6 liter per mil men då har det blåst rejält. Senast körde vi upp i Dalsland och den resan på 45 mil tur och retur slutade på runt 1,4. Kan tillägga att vi kör "städat" och håller strax över 80km/h på femman. Sexan är ingen idé mer än i nedförsbackar men att den orkar på femman är ändå starkt. Utväxlingen är sådan att om vi ligger i 85 km/h på mätaren så ligger varvet strax över 1500 rpm vilket är precis där turbon börjar ge märkbart med kräm. Förmodligen därför som förbrukningen blir så moderat. Riktigt nöjd är jag iaf trots att det är en bensinturbo :)
av pm922
#545664
Sommarens förbrukning blev:

30 mil med 2,5FT aut= 1,36 första 10 milen på BF95, 20 mil med E85= 2.02

110 mil med t6 AWD aut, snittförbrukning 1,58, men sackade inte en mm från inställda 90 på farthållaren :lol:

Vagn: Polar 680 BK 2010, fullbredd totalvikt 1900 kg.

Körde sista milen utan farthållare med t6:an och det gör ju en brutal skillnad på förbrukningen, men vad spelar några cl soppa per mil, bästa dragbil jag haft. Drog med farsans XC60 D5 i våras och med den 1,12 med min vagn bakom det är bra, också skön dragbil men ack så tråkig till vardags.
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]