Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick tillbaka bilen från Ditec-center för någa dagar sedan och nu ser den hemsk ut.

1. Man har lackkonserverat hela bilen och medlet har runnit ned över XCn alla svarta paneler. Detta syntes inte vid uthämtning då man lagt på svart vinylglans efteråt så hel bilen var svart och fin...... till första regnskuren......då for all svart vinylglans av då den knappast fäster på lackkonserveringsytan. Det räckte med att man råkade gå imot bilen så blev man sotsvart. Nu är all plast grå och full med rinnigar och ser ut som en volvo 850 som solblekts sedan 1999.

2. Märken på takrelingarna efter islag av polermaskin-

3. Tveksam tvätt innan , en del insekter var ju borttvättade i fronten innan bilen konserverades, så nu är de "inkonserverade" i fronten.

Vafan gör man nu ?:-/

Edit:

Ok, så här såg den ut innan Ditecbehandlingen, Jag valde just svart bil för att få samma färg på lack som paneler, och det var det ju när jag tog denna bilden.

Bild

Och så här ser den ut efter (svårt att fota då vädret är kass, i solljus ser det mycket värre ut)

Bild
Bild
Bild
Bild

Plastpanelerna matchar ju numera en gråmetallic volvolack :-(O) :-(O) :-(O)
Senast redigerad av 4 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
A fy fan, sånt här gör mig förbannad. Fruktansvärt dåligt när man tror man lämnar bilen till "proffs" när det sen visar sig var några amatörmässiga stolpskott! Om man jobbar med bilrekond och ändå lyckas dra in polermaskinen i railsen och inte ta bort alla insekter så har man nog fel arbetsplats.

Hoppas dom inte försöker slingra sig när du konfronterar dom.
Hej, tycker du ska berätta att du har tagit upp detta på nätforum och att du är upprörd. Och att du har tagit bilder. Är bilen svart el svart metallic (har för mig att din bil är svart)? Idén med DITEC tror jag är bra men det implementeras alltmer slarvigt, det är min erfarenhet av alla lackbehandlingar och f ö även andra metoder. De borde verkligen vara riktigt måna om sitt rykte för ingen människa i världen behöver ju eg. Ditec. (rörmokare överlever ju på att det springer läck titt som tätt, även om de skulle vara mediokra).

Eftersom Ditec inte förbättrar andrahandsvärdet särskilt mycket tycker jag att du ska trycka på att bilen har blivit "flammig" på plasten och att den ser för taskig ut.

Det blir allt färre bilpedanter i samhället och de som är kvar borde de vara mycket måna om!

PH
perhall skrev:Hej, tycker du ska berätta att du har tagit upp detta på nätforum och att du är upprörd.
PH
Jag tror inte att det skapar de bästa förutsättningarna för en smidig lösning. Du sätter omgående kniven mot strupen och relationen kommer vara fientlig från start. Chansen att nå en uppgörelse minskar rejält om du hänger ut dem innan ens ha tilltalat dem om problemet.
Ejma skrev:
perhall skrev:Hej, tycker du ska berätta att du har tagit upp detta på nätforum och att du är upprörd.
PH
Jag tror inte att det skapar de bästa förutsättningarna för en smidig lösning. Du sätter omgående kniven mot strupen och relationen kommer vara fientlig från start. Chansen att nå en uppgörelse minskar rejält om du hänger ut dem innan ens ha tilltalat dem om problemet.

Jag tror vi här i sverige är lite mjäkiga när det gäller dessa saker... Lite temp skadar faktiskt inte. Jag hade åkt dit på en gång, påtalat problemet och visat att blev skit av det hela, du ska absolut inte acceptera att de åtgärdar det de har skadat, begär kompensation också. Jag hade även oavsett utgång anmält dom till typ Ditec centralt eller vad de heter, det måste ju finnas en huvudkontor som kränger medlen o dyl. de vill nog inte förknippas med bullshit jobb. Om de fortfarande sätter sig på tvären är det ju ARN som gäller. Om inget annat får du ju dom svartlistade. Bara det skulle få mig o må bättre.

Ibland händer det att folk missa saker o ting, det är ju det mänskliga som kryper fram.. Men som du beskriver så försöker de rent av lura dig. Beter man sig på det sättet får man ta konsekvenserna.. Handen på bordet bara! ;)
perhall skrev:Hej, tycker du ska berätta att du har tagit upp detta på nätforum och att du är upprörd. Och att du har tagit bilder. Är bilen svart el svart metallic (har för mig att din bil är svart)?
Bilen är svartmetallic men det är inga problem. Det är ju det att halva XC70 bilen är svart knottrig plast nedtill och det är den som Vaxet/Konserveringsmedlet runnit ned över så det är numera är grått i strimmor.

Jag tänker inte hänga ut någon innan de har fått titta på bilen. De bör får en chans att rätta till det tycker jag definitvt.

Man jag undrar, hur sjutton kan man ta bort lackförsegling från den skrovliga plasten, om den håller vad den lpvar så ska den väl "hålla" i 5 år ?:-/
Bitez skrev: Jag tror vi här i Sverige är lite mjäkiga när det gäller dessa saker... Lite temp skadar faktiskt inte.
Nja, mjäkiga kanske svenskar är, men att börja reklamationen med att smälla en spade i skallen på säljaren fungerar inte i de länder jag jobbat i.

Däremot är det bra att ventilera sitt missnöje för att förbättra oddsen för en bra kompensation. Lite skådespel...
Plasten ska ju inte lackbehandlas sålänge det inte är lackat.
Plasten måste givetvis maskeras innan dom börjar med poleringen så att polermedel och wax inte kommer på plasten. Det är svårt att få rent.

Har hört att man kan köra med värmepistol på plasten för att få tillbaka den svarta glansen.. Men jag skulle vara väldigt försiktig med att prova själv :shock:

Som sagt. Åk tillbaka och visa upp bilen. Är dom oresonliga så är det bara nämna att du tar det med huvudkontoret:

Telefon: 040-680 07 40
Fax: 040-18 18 70
Epost: [email protected]

Svenska Ditec AB
Cypressvägen 29
213 63 Malmö

Hoppas det löser sig smidigt!!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5