Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Glad midsommar på alla!
Jag har ställt in att bilen ska automatiskt låsa alla dörrar inkl bagageluckan när jag kör iväg.
Då gäller det att dra två gånger i inre handtaget när när man vill öppna dörren invändigt.
MEN det klyddar med det handtaget på förarsidan. Ibland måste jag dra i den 5-6 gånger, ibland måste jag trycka på den långe lås-lås upp knappen som finns vid fönsterknapparna för att låsa upp alla dörrar manuellt och då är det bara att öppna som vanligt...
Och ibland funkar allting som det ska.
Annars fungerat allt perfekt keyless som c-lås och alla andra lås funktioner.

På Bilia visste de inte vad felet var och föreslår att byta hela låset 3000-4000kr!
Alternativet är att programmera bort autolåset, men jag har verkligen behov av det...

Någon som vet vad felet är och hur man kan åtgärda detta utan att byta hela låset?

TACK
Det första jag gjorde var just att stänga av autolåset, då jag ser det enbart som irriterande.

För övrigt har jag tyvärr ingen bra idé. Låter ju som om det är någon givare i låset/handtaget som inte känner att du drar i handtaget.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
apersson850 skrev:Det första jag gjorde var just att stänga av autolåset, då jag ser det enbart som irriterande.

För övrigt har jag tyvärr ingen bra idé. Låter ju som om det är någon givare i låset/handtaget som inte känner att du drar i handtaget.
Jag behöver autolåset då jag kör mycket genom vissa område där jag inte vill att folk ska kunna öppna dörrarna eller bagageluckan utifrån...
Vad jag förstått så är det första draget i handtaget för att låsa upp det och det andra draget är för att öppna. Så det är det första som klyddar. Men det känns som något mekaniskt sker när man drar i det första gången, så jag tror inte att det finns någon elektronisk givare... men jag kan ha fel...
...När jag låser upp dörrarna manuellt, så kan jag öppna dörren utan problem...
mvh
av mikebike
Jag råkade ut för samma sak nyligen, det syntes även att dörrknoppen inte gick upp lika långt som på övriga dörrar. I mitt fall blev det värre med tiden och till slut fick var det även svårt att öppna utifrån eller om man först tryckt på låsöppning.
Bilia bytte hela låskistan på garantin, men det är möjligt att det går att fixa genom justering för att spara pengar.

Jag är jägare och sportskytt, så det känns rätt bra att ha autolåset aktiverat eftersom jag ofta kör omkring med vapen i bilen..
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
mikebike skrev:Jag råkade ut för samma sak nyligen, det syntes även att dörrknoppen inte gick upp lika långt som på övriga dörrar. I mitt fall blev det värre med tiden och till slut fick var det även svårt att öppna utifrån eller om man först tryckt på låsöppning.
Bilia bytte hela låskistan på garantin, men det är möjligt att det går att fixa genom justering för att spara pengar.

Jag är jägare och sportskytt, så det känns rätt bra att ha autolåset aktiverat eftersom jag ofta kör omkring med vapen i bilen..
haha inte konstigt att Bilia bytte hela låskistan på garantin om du kör omkring med vapen i bilen!!!

Någon som vet om det går att fixa problemet på ett enklare o billigare sätt än att byta hela låskistan...???
av 246
Autolås är något jag skulle vilja använda men känner mig lite obekväm i att utnyttja.
Vid en eventuell större krock, kommer då låsen att låsas upp eller förblir de stänga??
Vissa bilmärken har så att de låses upp vid krock

(ursäkta lånet av tråden)
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
246 skrev:Autolås är något jag skulle vilja använda men känner mig lite obekväm i att utnyttja.
Vid en eventuell större krock, kommer då låsen att låsas upp eller förblir de stänga??

BRA FRÅGA!
...även om jag inte har autolås på så brukar jag alltid luta min armbåge mot knappen o då råkar jag låsa förardörren i alla fall...det händer ibland även på andra dörrar...
Bilias killar har typ varnat mig det kan vara farligt vid krock men jag tror ändå att Volvo har tänkt på detta och att verkstadskilllara bara snackar eftersom de inte hittar någon lösning till mitt problem....
NÅGON MED FAKTA?
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
GATUPLAN skrev:
246 skrev:Autolås är något jag skulle vilja använda men känner mig lite obekväm i att utnyttja.

BRA FRÅGA!
...även om jag inte har autolås på så brukar jag alltid luta min armbåge mot knappen o då råkar jag låsa förardörren i alla fall...det händer ibland även på andra dörrar...
Bilias killar har typ varnat mig att det kan vara farligt vid krock men jag tror ändå att Volvo har tänkt på detta och att verkstadskilllara bara snackar eftersom de inte hittar någon lösning på mitt problem....
NÅGON MED FAKTA?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]