Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Hej, har nyligen beställt en ny XC70 (D5AWD, aut, momentum, spoiler, drag etc.). Sen kom jag på att radion i förra Volvon faktiskt var rätt kass, samma med hyrbilen jag har nu (V60). Det som är kass är att det ofta brusar och att kanalfrekvenserna ställer om sig själv. Exempel;

-- P4 RadioMalmöhus ställer ofta om sig till P4 Kristianstad (verkar som att Kristianstadsändaren är starkare och att den tycker att P4 är ju P4...)
-- Ofta brusar det och då får man söka en annan frekvens för samma radiokanal. Nästa gång har radio-eländet ställt om sig själv...

Så jag beställde en DAB-Radio för 5000 :???: Har ni några erfarenheter av detta tillbehör? Blev det bättre ljud, stabilare kanalsökning etc?
av jh8001
Att radion byter frekvens själv är en funktion som går att stänga av i menyn. Det är för att man ska slippa byta själv när man kör genom landet. Det går även att ställa in radion att inte byta automatiskt om det är ett "lokalt" program igång, som det till exempel ofta är på P4. Då får man byta själv om man tappar kontakten med sändaren. De flesta bilradioapparater har de här funktionerna. De kallas AF och REG.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
OptimusPrime skrev:-- P4 RadioMalmöhus ställer ofta om sig till P4 Kristianstad (verkar som att Kristianstadsändaren är starkare och att den tycker att P4 är ju P4...)
-- Ofta brusar det och då får man söka en annan frekvens för samma radiokanal. Nästa gång har radio-eländet ställt om sig själv...
Man har ju hållit på att bygga ut DAB i över 30 år nu och det har inte nåt utanför storstäderna Sth,Gbg,Malmö ännu :-O) :-O) :-O)

Jag såg den första DABen på Älvsjömässan för 30 år sedan

Om 30 år till så..... titta på täckninskartan.

http://www.teracom.se/Documents/Kartor/ ... g_2011.pdf

Så kör du vid P4 Kristianstad så är det kört ändå, jag skulle lagt 5000 på något annat

Sirius som man har i USA för digitalradio är ju suveränt, upp med en sattelit så täckte man hela USA på en gång.
av Roysand
Hej, för att göra det enkelt med dab+ mottagning kräves detta:: En aktiv takantenn väl jordad i taket och en dab+ mottagare. Under 3 kv. i år lyses nya dab+ tillstånd ut i 34 områden och delas ut i 4 kv. Då klart att sända över hela landet. Magnetantenn kan gå fastsatt på biltaket och en converter från dab+ bandet till FM bandet, finns för ca 500:- med antenn och frakt inom Norden. Alla nya bilar kommer att ha am fm dab+ som standard i bilen inom kort. http://www.starwaves.se DAB+ kan avlyssnas i Stockholm, Uppsala och Gävle och via Danmark Retro-Radio i Helsingborg_Landskrona området.
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
Ok, tack f inputs. Annullerade Dab-radio och la på Hgvpkt2 istället. Får bilen om 1 1/2 vecka...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]