Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Jag hörde nåt om att flertalet nya bilar längs våra vägar är leaseade/tjänstebilar och väldigt få är privatägda
för ett tag sedan, hur har ni det med era bilar?

Själv äger Jag min.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tjänstebil. Med förmånsregler hitills vad gäller miljöbilar så har dessa varit oerhört förmånliga att välja som tjänstebil.

Ex min nuvarande 2,5FT Summum, miljöbil (fram till nästa år). Byter varannat år. Pris 402.000Kr. Månadskost netto (exkl bensin): 4800 kr 20% rabbatt på förmånsvärdet fram till 2012.

Min nästa bil är en 2,5 AFV Summum och ännu mer utrustning. Pris 447.000 Kr. Månadskost netto (exkl drivmedel): 3900 Kr. Detta pga 40% rabatt på förmånsvärdet.

Motsvarande D5 kostar en bit över 5800 Kr!!!!

Som privatperson är skillnaderna mycket mindre då du inte kan få ett rabatterat förmånsvärde (förutom mindre förmåner som vägskatt/parkering)

Men det är ett sätt för vårt land att få ut miljöbilar på marknaden vilket jag tycker är OK för det driver på miljöutvecklingen.

Men ingen tjänstebil är eg billig. Vet många som sagt upp sina avtal och köpt ut dem. I mitt fall vill jag dock ha det såhär. det är bekymmersfritt och man kan välja bilen EXAKT som man vill. Jag har inga maxbelopp att hålla mig till men det är ganska vanligt för tjänstebilar. Men som sagt - Särskilt billigt är det inte jämfört med motsvarande privatköp.....
av dst02
Jag funderade på att ta tjänstebil som volvoanställd men kostnaderna per månad blev nästan de dubbla mot att äga själv så Jag valde att köpa, iof så är det ju bekymmersfritt med tjänstebil, ev bilskatt,service å allt ingår ju å man slipper också värdeminskning å allt. Kanske går de jämt upp i slutändan ändå?
av Steff 99
Idag är det dyrt att ta ut en förmånsbil om man vill utrusta den som jag vill ha den, därför har jag sedan ett antal år tillbaka valt att äga bilarna själv, nackdelen är att man har en ganska stor kapitalbindning , men jag väljer själv vad jag vill köpa och det väger upp....
Användarvisningsbild
av na96gen
Köpt mina privat tre nya och nu en ett år gammal begagnad.
Gäller ju att ha ett jobb där man bil erbjuden med.. :roll:
av Linqid
En av varje. 9-3:an är tjänstebil medan Volvon är privatägd, köptes ny kontant.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Ja plomben är ett mysterium, vi ska gräv[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]