OptimusPrime skrev:Vilken garanti?? Jag lackkonserverade min XC70 med Volvos "Silver Seal" som till skillnad från Ditec "arbetas in i lacken" och inte som ett skyddande lager utanpå. Jag tyckte det kändes meningslöst och efter en månad lämnade jag in den hos Ditec och fick en riktig lackförsegling. Ditec lägger på ett extralager utanpå lacken vilket känns mer äkta och märks vid tvätt. Silver Seal kan enligt mig slängas i Sverker Olofssons soptunna...
Silver Seal är inget som Volvo (vad jag vet) stödjer officiellt... Volvo har numera ett avtal med Lahega så deras produkter är det som brukar användas av återförsäljarna. Silver Seal tillverkas av Autosmart och är ett lite äldre skydd med mer begränsad hållbarhet, och DItec är också gamla i gemet, om dom däremot har uppdaterat sina produkter är det ingen som vet eftersom dom inte agerar på en öppen marknad och bara levererar sina produkter inom företaget.
Appliceringen av olika lackskydd sker i stort sett på samma sätt, och inget bildar någon varaktigt bindning vare sig till eller på lacken...det är i stort sett bara marknadsföringssnack och alla lackskydd på marknaden kräver regelbundna återappliceringar.
/Thomas