Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av weldersin
#539185
Fick ett reklamblad från Ditec idag. Allting verkar förträffligt enl. reklamen. Behandlingen av en V 70 skulle kosta ca 4 500 kr.Har dock inte fått tag i någon ansvarig på Volvo ännu ang. garantier om man gör en lackkonservering. Har någon använt sig av Ditec eller någon annan firma som lackkonserverar innan garantitiden på bilen gått ut? Resultat, nöjd eller missnöjd?

Weldersin.
Användarvisningsbild
av CarMan
#539187
Volvo utför lackbehendlingar, så vist går det att få det utfört & behålla garantin, men det måste ju vaa godtjänt av volvo
Användarvisningsbild
av OptimusPrime
#539223
Vilken garanti?? Jag lackkonserverade min XC70 med Volvos "Silver Seal" som till skillnad från Ditec "arbetas in i lacken" och inte som ett skyddande lager utanpå. Jag tyckte det kändes meningslöst och efter en månad lämnade jag in den hos Ditec och fick en riktig lackförsegling. Ditec lägger på ett extralager utanpå lacken vilket känns mer äkta och märks vid tvätt. Silver Seal kan enligt mig slängas i Sverker Olofssons soptunna...
Användarvisningsbild
av CarMan
#539228
Det finns massa olika produkter på marknaden, vissa är godtjänd andra inte
den garanti jag tänkte på var nybilsgarantin.

Om du får nått fel på lacken som kan bero på att ett lackskydd lagts på förtidigt eller är av o testat fabrikat så har du svårt att få ersättning.
Användarvisningsbild
av Funk
#539310
OptimusPrime skrev:Vilken garanti?? Jag lackkonserverade min XC70 med Volvos "Silver Seal" som till skillnad från Ditec "arbetas in i lacken" och inte som ett skyddande lager utanpå. Jag tyckte det kändes meningslöst och efter en månad lämnade jag in den hos Ditec och fick en riktig lackförsegling. Ditec lägger på ett extralager utanpå lacken vilket känns mer äkta och märks vid tvätt. Silver Seal kan enligt mig slängas i Sverker Olofssons soptunna...
Silver Seal är inget som Volvo (vad jag vet) stödjer officiellt... Volvo har numera ett avtal med Lahega så deras produkter är det som brukar användas av återförsäljarna. Silver Seal tillverkas av Autosmart och är ett lite äldre skydd med mer begränsad hållbarhet, och DItec är också gamla i gemet, om dom däremot har uppdaterat sina produkter är det ingen som vet eftersom dom inte agerar på en öppen marknad och bara levererar sina produkter inom företaget.

Appliceringen av olika lackskydd sker i stort sett på samma sätt, och inget bildar någon varaktigt bindning vare sig till eller på lacken...det är i stort sett bara marknadsföringssnack och alla lackskydd på marknaden kräver regelbundna återappliceringar.

/Thomas
av Steff 99
#539314
Det finns lackskydd som inte kräver återapplicering, "Permashine" är ett av dessa och de lämnar 5 årsgaranti.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
#539320
Jag hade då inte låtit Bilia utföra sina "nya tjänster" på min bil, enbart baserat på egna erfarenheter. Fick deras steg 3 rekond utförd, värde 3000:-. Hade själv fått ett bättre resultat om jag lagt ner några timmar och jämför man med t.ex mr. cap så är det otrolig skillnad.

Fick bilen omlackad på skärmkant, fick ganska kraftig apelsinhud, visserligen svart men dom vägrade göra om det då dom tyckte det såg ok ut. Märkte redan något år senare att det var dåligt underarbetat då det började "bubbla" lite under och ett år därpå lossnade ett 5kronors stort fragment p.g.a fukt som krupit underifrån. Dom erkände att det var dåligt gjort men vägrade ta på sig det på "goodwill" och visade en lapp där det stod att allt utfört har minsann bara 1 års garanti... Allt detta beror givetvis på vem som utfört arbetet, men i mina ögon ska man lämna in sin bil till firmor som specialiserat sig på områden som lack, rekond m.m. Så de får nöja sig med att serva min bil enbart numera, det tror jag dom är duktiga på iallafall :D
av Soulman
#539338
Alla lackförseglingsföretag lovar mer eller mindre samma sak och kostar till normalpris ungefär lika mycket. Min förra bil var DITEC behandlad samt att jag gjorde återbesök enligt schema. Jag tyckte inte det var nåt speciellt det skyddet gjorde på min bil i alla fall. Asfaltfläckarna krävde sin kallavfettning likförbannat. Blå metallic. Att det sen ska skydda mot UV-strålning och porer och bla bla bla... jag vet inte. Egentligen tror jag en vanlig polering och maskinarbetat vax 1-2 gånger om året ger precis lika fin och hållbar yta. Brukar kosta 1500 spänn om man lämnar bort det.

Nu kör jag med PPS som gjordes på nybil av Bilia för 3000kr. Hittar mycket få fläckar på bilen ännu så länge. Med naturavfettning, Turtels supervask och Sonax microsvamp är de borta utan ansträngning. Vit bil.

Låt plånbok och bemötande avgöra. Och gärna referenser. Hade mitt skydd kostat 4500 kr hade jag avstått.
av Steff 99
#539342
Tror man att man knappast behöver tvätta bilen och att asfalt inte fastnar efter att man lackförseglat skall man nog låta bli, för då blir man bra besviken.
Vad som är fördel är att man slipper att vaxa, glansen finns kvar och lacken blir mer lättvättad.
Men tycker man det är kul att vaxa och polera då är det bara att låta bli att lägga pengar på ett lackskydd, men för oss som inte har så mycket tid över är det ett bra och effektivt sätt att ta hand om sin lack.
av dst02
#539374
Jag fick också hem massa reklam från ditec,mr cap och massa andra olika företag som påstog att just deras behandling var bäst men Jag nappade aldrig på deras erbjudande.
Jag tror inte så mycket på alla deras mirakelmedel så 4-6000,- som deras behandlingar kostar lägger Jag på något annat istället.
Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.