Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RilleS
Hej,
Jag kom just på att jag inte har någon V70N längre, och nu sitter ju batteriet där fram på igen.
Är det någon som vet om det finns något bra ställe att gå på i skuffen när man behöver ansluta en förbrukare som tar ca 25A?
Tänkte koppla in en kabel och säkra av med 30A. Jag har original 12V uttag bak, men vad jag kan se så är det avsäkrat med 15A, så det lär ju inte räcka så långt.

/Rille
Senast redigerad av 1 RilleS, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Cigguttaget bak är avsäkrat 15A och har klent kablage relativt lång sträcka så det blir ganska högt spänningsfall vid högre strömuttag. Kommer inte att fungera för ditt behov.
Huvudmatningen till elcentralen i lastutrymmet (innanför luckan i vänster sidopanel) är avsäkrad via säkring F3 på 60A i elcentralen i motorrummet. En mellangrov röd-grön kabel är huvudmatningen. Observera att denna delar upp sig innan elcentralen i lastutrymmet. Förbrukare i elcentralen i lastutrymmet är bl.a. parkeringsbromsen, elbakrutan, elektrisk baklucka och släpvagnsuttag. Dessa kan ta mycket ström. Beroende på utrustningsnivå kan det bli problem att konstant dra 25A samtidigt som de andra förbrukarna är aktiva. Någon annan matning kraftig nog för ditt behöv finns inte i bakre delen av bilen. Jag skulle därför råda dig till att dra en egen kabel på minst 4 mm2, helst 6mm2, fram till batteriet där du sätter en säkring på 30A. Jordningen bör du göra i en ledig jordpunkt på insidan av bakstammen med avsedda jordskruvar. Använd inte en redan upptagen jordunkt. Din bil har väl nybilsgaranti (MY11) så för att inte få problem med garantier är mitt råd att höra med verkstaden för detta eljobb.
Får man fråga vad det är för förbrukare som du tänker koppla in?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Är väl inga problem att dra en kraftig kabel från batteriet å bak till en plint!

Så har ju (vi) bilstereonördar gjort i alla tider!
Användarvisningsbild
av RilleS
Tack för utförlig beskrivning.
Det får bli att dra en 6 mm2 från säkringsdosan vid batteriet hela vägen bak, precis som förr... Även om jag inte kommer använda 12v uttaget och inte heller ha husvagnen efter samtidigt, så vill jag inte riskera att få spänningsfall i någon modul under körningen.
Hade tänkt slippa riva ner paneler mm och eventuellt orsaka skrammel och knäppande i bilen. Har ju övergått från bilstereonörd till skrammelfri-bil-nörd.

Förbrukaren är en 230v växelriktare som ska användas till att driva en värmeplatta som värmer dialysvätska till 37 grader. Frugan måste byta dialysvätska var 4-5:e timme, och detta kan göras i bilen om man bara har med lite grejer och varm vätska. På så vis kan man göra lite utflykter och inte sitta fjättrad vid husvagnen hela semestern.

/Rille
Användarvisningsbild
av Camel
Ja det var en viktig förbrukare!
Ett tips: Om du ska dra en kabel till batteriet fundera på om du kan dra den under bilen. Har gjort så förut på andra bilar, dock inte på V70II. I lastutrymmet finns gummigenomföringar i golvet på reserhjulsbaljan för bl.a. kabel till släpvagnsuttag. I motorrummet går det att komma in underifrån med kabeln. Förutsättningen är dock att det går att fästa kabeln skyddat och så att den inte lossnar på undersidan av bilen samt att tillräckligt avstånd till heta detaljer finns. Fördelen är att du slipper rota i inredningen och hitta genomföring i torpedväggen. Men givetvis blir kabeln mer skyddad om du drar den inne i bilen.
av ntense
Drog precis en matning till bagaget från batteriet. Det fanns bra genomförning (gummiplugg) direkt från "batterilådan" som sedan kommer in ovanför bromspedalen. Sedan gick det snabbt att dra det längs med sidan och in i bagaget.

Aha okej tack! Ska köpa nya spridare. Fick up[…]

Liten vårstädning, i alla fall på[…]

https://www.digasoft.se/instrumentpanel/ Backa.

Problem med Carplay Senus

Framförallt telefonerna kan ha stor påv[…]