Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har precis beställt en ny volvo V70 R-design och jag ska köpa en ny barnstol nu till den bilen.
Min dotter är 3,5 år och väger ca 16 kg och hon ska väl ha en bakåtvänd stol.
Jag vore tacksam om jag kunde få lite tips och råd på lite olika stolar som ni tycker funka. den stolen vi har nu är en IZI KId och den ska jag inte ha kvar för att den lämnade sådana märken i sätet som inte försvann och vill inte förstöra den nya bilen.
Jag har tittat lite på stolar som man kan ha både bak och framåtvända typ Britax two way.
Skulle också vara tacksam på synpunkter om man kanske kunde annvända en framåtvänd stol redan nu.

mvh Fredrik
Riktlinjen är att man ska vara bakåtvänd tills man minst är fyra år. Innan dess klarar inte kroppen och framförallt huvud/nacke av belastningen. Det absolut säkraste är att sitta bakåtvänt så länge man kan eg även vi vuxna.
Men det blir lite svårt för de flesta bakåtvända är bara godkända till typ 18 samt att man inte få ha "ögonbrynen över kanten". Så det är inte så lätt om din dotter dessutom är lång.
Jag har haft two way och den har fungerat bra, men den har inget stöd ben så den måste luta mot ett säte. Den fungar ju även att vända. Så har jag nu till min dryga fyra åring som jag varit tvunget å vänt. Han vägrar sitta bakåt när syrran sitter framåt. Vi sa dumt nog att man ska sitta bakåt tills man är fyra men nu vet han ju att han är fyra så..
Det går inte att lägga något under IZI Kiden så du kan övervintra i ett år och sedan köpa en riktig bältesstol?
På dagis ser jag att många vänt dem redan när de fyllt tre så du lär isf knappast bli ensam. Men är hon för lång för IZIn då får hon inte sitta i den.
Svårt val, håller med..
Jag har bara hört 4år enligt rekommendationer från återförsäljare.
Viktgrejen kan ju bli lite galet, vi har en 10månaders som väger 11kg nu, jag tror inte han är redo för framåtvänd om säg ett halvår ;)
Försökte själv få de till att vi kunde köpa en framåtvänd till äldsta grabben som blev 3år i mars när vi skulle ha en till stol till bil nr 2, men icke sa sambon.

Vi har 2st Britax HiWay (varav en HiWay II) som båda har stödben, en fram och en bak. Funkar bra.
Svaret är enkelt, du ska ha ditt barn bakåtvänt så länge det bara går. Strunta i alla rekommendationer på 4 år (det finns ingen vetenskaplig riktlinje kopplad till vikt, det är ett påhitt av bekväma föräldrar) håll barnet bakvänt tills att det är minst 6 år om det ryms i stolen.

Att vända på en treåring är inte ansvarsfullt som förälder tycker jag. Risken att allvarligt skadas eller dödas är dubbelt så stor framåtvänd för barn under 6-7 år. Det är förhållandet mellan huvudets vikt och kroppens vikt som är den avgörande faktorn och det är först i 12-13 års ålder det förhållandet närmar sig en vuxens, men även vuxna skulle åka säkrare baklänges, ca 50%.

Så mitt tips angående stol är att köpa en som klarar 25kg och är rymlig. Stolarna som är vändbara, tex britax multitec, blir för tunga som framåtvända (trycker barnet mot bältet). Framåtvända stolar ska helst ha isofix-fästen eftersom de då hålls kvar bättre i stolen och inte pressar barnet mot bältet.

Jag vet, det kan vara problematiskt att ha stora barn bakåtvända. Men vad spelar det för roll när olykan händer? Risken är liten men den finns där och är definitivt inte obetydlig. Jag tycker det är enkelt, det är inte värt risken.
MItt tips vore o betälla bilen med integrerade kuddar... Shit va bekvämt det skulle vara. Rekommendation eller ej, jag har för mig att det hela handlar om längden på barnet också. Alla barn ser ju inte likadana ut. hjässan, ska inte hamna ovanför stolen, barnet ska sitta bakåtvänd tills det i princip blir omöjligt att sitta så. punkt!

Vi hade folksam stolen, akta graco tror jag, babyskydd + stol i ett. En väldigt klumpig sak, fick bara plats i en v70... Men det funkade tills min dotter inte kunde sitta med knäna vid hakan (överdrift...), det blev ganska besvärligt för henne o sitta så då hennes ben utrymme i princip försvann helt. Då köpte vi en framåtvänd med skydd för huvud o så.. Ser ut som en sportstol.. :)))

en riktig förbannad djungel det här... Köp det du känner dig mest trygg med, framåtvänd eller bakåtvänd, det ska kännas bra både för dig, och för barnet...

Lycka till :)
bjornw skrev:Svaret är enkelt, du ska ha ditt barn bakåtvänt så länge det bara går. Strunta i alla rekommendationer på 4 år (det finns ingen vetenskaplig riktlinje kopplad till vikt, det är ett påhitt av bekväma föräldrar) håll barnet bakvänt tills att det är minst 6 år om det ryms i stolen.

Att vända på en treåring är inte ansvarsfullt som förälder tycker jag. Risken att allvarligt skadas eller dödas är dubbelt så stor framåtvänd för barn under 6-7 år. Det är förhållandet mellan huvudets vikt och kroppens vikt som är den avgörande faktorn och det är först i 12-13 års ålder det förhållandet närmar sig en vuxens, men även vuxna skulle åka säkrare baklänges, ca 50%.

Så mitt tips angående stol är att köpa en som klarar 25kg och är rymlig. Stolarna som är vändbara, tex britax multitec, blir för tunga som framåtvända (trycker barnet mot bältet). Framåtvända stolar ska helst ha isofix-fästen eftersom de då hålls kvar bättre i stolen och inte pressar barnet mot bältet.

Jag vet, det kan vara problematiskt att ha stora barn bakåtvända. Men vad spelar det för roll när olykan händer? Risken är liten men den finns där och är definitivt inte obetydlig. Jag tycker det är enkelt, det är inte värt risken.
/Sign
Om du tänker ha stolen (vilken det nu blir) bakåtvänd i framsätet:
Se upp för repor och slitage på panelerna! Vi har Volvos barnstol som lutas mot panelen, baksidan repar panelen riktigt duktigt.
bjornw skrev:... Stolarna som är vändbara, tex britax multitec, blir för tunga som framåtvända (trycker barnet mot bältet). Framåtvända stolar ska helst ha isofix-fästen eftersom de då hålls kvar bättre i stolen och inte pressar barnet mot bältet.
Är inte det där en myt. Stolen fästs j med det vanliga bilbältet, och barnet sitter fast med stolens integrerade bälte. Det finnns inget som säger att det skulle trycka på barnet på något sätt.
Min uplevelse är däremot är det en stor fördel att stolen har stödben och kan användas utan att lutas mot panelen, i bakåtvänt läge, och att den senare kan användas framåtvänd, och mycket säkert, i och med att den har höjbart nackstöd. Den enda kritik som just Britax Multitech har fått är att den har en dålig manual visavi montering i bilen - något som jag inte håller med om. Vidare så är stolen ganska stor, vilket gör den svårmonterad bakåtvänd i baksätet.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]