Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
I dag vart det slag i saken, och vilken skillnad det vart. Bilen är klart piggare bättre körbarhet
Till och med tjejen märkte att det var något med bilen som inte stämde när gasen trampades ner och bilen hoppade iväg som aldrig för. Kan verkligen rekommendera denna optimering. Har inte hunnit gasa på så mycket ännu men återkommer med mer info.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Grattis till den extra kraften men ett litet råd:
Ta det lugnt! Tänk på säkerheten.

Själv kör jag bara fort någon gång ibland om jag råkar få en BMW eller en Ford efter mig, eller vid sidan om vid ett trafikljus. Då är det härligt att ha lite extra kraft i maskinrummet. Att man aldrig blir för gammal för detta är ju rent ut sagt märkligt! 8)

Vänliga hälsningar

Henry
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Skulle också ha Polestar optimerat, men efter ha blivit så dåligt behandlad på Bilia struntade jag i att köpa med Polestar som jag beställt med egentligen. Ringde föregående ägare som hade haft KCR i bilen (16500 mil), jag kunde köpa detta för 2500:- , och hans tekniker på Bilia hade också rekommenderat detta.

Man får mest upp att detta bara lurar boxen o ökar högtryckpumpens effekt? Ska jag slå till? Har ju ändå inga garantier då bilen gått såpass långt.. Fast man vill ju inte riskera å rasa motor / växellåda om KCR skulle vara så dåligt?
av Cox
Har nu hunnit köra lite mera med bilen, och måste säga att det känns som en ny motor. Speciellt råkraften på 5-6:ans växel den bara matar på och drar urstarkt tidigare tyckte jag att den var rätt orkellös på dessa växlar. Rekommenderas varmt.
Bemötandet på Volvo var helt perfekt ringde min personliga mek fick komma en timma efter samtalet. det var klart på ca 20 min med pappers jobb och allt, så skall ett kundbemötande gå till :-)

Och jag håller med BMW och Ford skall ses i backspegeln ej i vindrutan så är det bara :D
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag har förstått ökades effekt och vridmoment på en XC70 D5 AWD med 20 hk resp. 40 Nm för 2011 års modell.
Nu är ju ökningen då bara 10 hk och 20 Nm, i och med att standardmotorn har ökat just så mycket, så rimligtvis borde priset för en Polestaroptimering av en XC70 D5 AWD modellåret 2012 bara kosta hälften.

Undrar om de tänker likadant hos Volvo?
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
Rimligtvis borde 2012 års D5 ge mer optimerad än så. Annars är ju optimeringen inte någon prisvärd åtgärd.

Glädjer mej åt att jag har mer i spisen än 2012. Även om skillnaden minskat jämfört med 2011.

/H
av Cox
Ja ger det inte mer på 2012 så skulle inte jag köpa en optimering, själv tycker jag det var prisvärt på 2.4D från 163 till 205 hkr det känns och märks på den motorn. Så jag anser att 8900 kr var det verkligen värt känns som en nybil. Motorn går mycket jämnare och lungnare och kraften finns verkligen när man behöver den. Kan nu köra på en högre växel än tidigare i stan utan att motorn storknar med en massa morrande och protester nu tuffar den på lungt och fint.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]