Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte begagnade Odysseus, däken var lagiga men kantslitna så de gav oljud ifrån, tyckte även det blev väldigt stort gap mellan däck och hjulhus :(
Så iskaffade 245/45-18 istället och vilket lyft.
Min bil är inte sänkt och vill inte göra det heller.
Det är så man fundrar varför inte den storleken sitter orginal från börja, komforten blev även den ett lyft.
Så nu åker man på 18" tystare och bekvämare änmed 17" med 225/50 som satt orginal :)
har inte tänkt på det tidigare men frekvensen från vägljudet blir lägre så hjulen roterar saktare vid ex 90 än med 17" och 225/50., har känsliga öron så detta påverkar mkt possitivt och bringar ett lugn över färden.
Vet inte hur man sparar en bild men ngn få rgärna tala om det så får ni se hur det blev.

OBS! hjulen tar inte i ngn stans och när hastighetsmätaren visar 90 gör även GPSen det också :)
Helt klart ger 245-45-18 bättre komfort (och sämre styrrespons) än 245-40-18, men skillnaden är nog inte så stor om det är samma däcktyp. Med samma däcktyp så går bilen tystare och mjukare med 225-50-17 än med 245-45-18 (det är de facto lite mer gummi på 17"-däcket i höjdled, även om du har "för stora" hjul med 245-45-18) men att du inte upplever det så beror troligen på annan däcktyp och/eller att 17" däcken var slitna - det förhöjer alltid ljudnivån och ökar vibrationerna. Obs att jag här har hårdragit skillnaderna mellan däcktyper.../PH
17" var helt nya Pirelli P Zero Rosso Assymetric som satt på bilen när vi köpte den i början på sommaren i fjol.
18" är Dunlop Sport Maxx GT Run Flat,
Så rent teoretiskt så borde 18" vara hådrage 3BAr i dem enligt rek.
Men påstår inte att det var högt vägljud från Pirelli 17" när de var nya, men eftersom frekvensen sjunker med ca 3% (Låga frekvensens) så rent reoretiskt borde det vara lugnare inte tystare, om detta är hörbart eller känbart? men jag upplever det så i alla fall,
Helt klart är doch att mot std dimensionen 245/40-18 så är 245/45-18 mkt mer kofertabla samt fyller upp hjulhusen till lagom.
Det är min bil och jag tycker det blev mkt bra, ville bara dela med mig om ngn anna går i samma tankar och funderar på om det blir bra elle inte
Jag har faktiskt funderat på 235-45-18 när jag byter, tycker också att de fyller upp hjulhusen riktigt dåligt utan R-design men ok med R-design. Fast 245-45-18 är nog snyggare, 235-45-18 blir smalt på fälgen/PH
Om bilen är skodd med 205-60-16 från början, har idag 225-50-17 utan problem,
kan man då sätta dit 245-40(45)-18 utan att det tar i nånstans?
På min -04 tog det i när jag bytte till 225:or.
Vad jag vet så är det inte monterat ngr slaglängdbegränsare på min bil då det suttit 17" 225/50 på den sedan den var ny, men kan inte svära på detta.
Det tar inte i ngn stans och även om det råkade göra detta så är det ju mjuka plastinnerskärmar och man kör ju sakta vid fullt rattutslag, men det är min åsikt.
OBS har nivåreglering bak så jag är inte orolig för att det tar i med last :)
Lade två bilder här
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1969
http://www.jagrullar.se/forum/album_pag ... ic_id=1970
Som sagt jag är väldigt nöjd
En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Laddbox

Det fungerar utmärkt att ladda i ett "va[…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]