Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ok3084
Ville bara dela med mig av min glädje över min V70 T6 awd som jag hämtade i helgen. Kan verkligen rekommendera denna model till de som vill ha en super skön bil med underbar motor.

Motorn:
helt underbar motor, finns kraft precis när man vill ha det (alltid). Har oxå märkt att man kör mycket lugnare. Omkörningar är inga problem som helst, speciellt när man drar om långa lastbilar.. man behöver knappt trycka på gasen ändå bara glider man förbi och plötsligt har man ganska hög hastighet.

Uppförande på vägen:
Man glider fram på vägen, ibland kan man dock känna av 245/40/18 hjulen (lite spår känsliga).
Den adaptiva farthållaren är ju helt underbar när man kommer ifatt annan trafik

Varvtalet:
Går på mycket låga varvtal om man gämför med min gamla xc70.. Kan varva ganska högt och det finns kraft hela vägen.. skönt att slippa den "gamla" turbo effekten:)

Belysningen:
Bra originalbelysning men funderar på att hänga på ett par extraljus.

Elektrisk handbroms:
Lite fundersam hur jag ska kunna dra upp min båt som väger nästan 1,5ton i ganksa brant backe men det visar sig. Hoppas bara man ej hamnar i vattnet med både bil o trailer:)

Enda minuset är väl att den drar lite mer än XC70 2.5T i stadstrafik men landsväg så drog den faktiskt mindre... för mig skulle det ej löna sig att köra en diesel om man kollar på inköpspris eller pris/mil. Sen finns det ju tyvärr ingen diesel 6:a.

Kan iaf bara rekommendera denna model som går i de tankarna...

Mvh
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Kul!

Helt klart roligt med en T6:a. Inte helt vanlig på V70:n. Skriv gärma modellår och utrustning etc. Ja den motorn är siljeslen. Helt spikrak karaktär från tomgång till maxvarv.

Tyvärr för lågt motorljud som på alla Volvomodeller nuförtiden. Har för mig att det var Alfa som på någon modell hade ett spjäll som öppnade akustiken från motorrummet så att ljudet kunde komma in i kupén över vissa varvtal eller om det var via en sportknapp. Hade gärna haft det om man slänger i sportläget:) Fast sanningen är nog mer att det är en skön landsvägsbil. En milätare helt enkelt. Och resurserna med T6 finns när man behöver dem.
av ok3084
Det är en 2008. Summum utrustning är ju standard, sen tror jag tillval är adaptiv farthållare, kurvljus, drag, 18" + lite annat.. har lite dålig koll om jag ska vara ärlig.. kan ha fel här om ngt oxå är í standardpaket eller inte. Det jag själv saknar är väl en sollucka och kanske four C... har ej kört ngn four C så jag vet inte. Ville ej ha inbyggd GPS då jag föredrar extern om man vill byta upp sig lite då o då.

Men är iaf väldigt nöjd, har letat rätt länge efter rätt exemplar...
Användarvisningsbild
av Krollspell
Grattis till en fin kärra med en härlig motor :-)-)
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har själv spanat efter rätt exemplar i snart ett år, det finns inte så många av dom till salu.

Hur uppfattar du förbrukningen såhär långt? Jag är framfötrallt ute efter förbrukning på motorväg, 125-140km/h.

/Martin
Användarvisningsbild
av na96gen
Grattis till nya bilen, och en T6.

Har själv det senaste åren sneglat mot en sådan. Finns inte många och nyare än 08 finns knappt då alla har köpt dieslar de senaste åren.. :-(
Ruvar fortfarande på offerten på en My12 :-)
av Mikke
Hej!

Jag har en T6:a till salu!

2008 med 7500 mil och mycket utr.
Delfingrå i mkt fint skick.

//Micke
av ok3084
Martin,

Har egentligen bara kört 20-25 mil där det varit 90 och 110 vägar... har legat ungefär i de hastigheter du nämner och då drog den runt 0,95l/mil. Mätte vid bensinpump och färddator stämde..

Själv tycker jag det är rätt ok. Kan även säga att samma sträcka med min XC70 så låg den på 0.92l/mil i betydligt lägre snitt fart.

/Ola
Användarvisningsbild
av Guligan
Mikke skrev:
Jag har en T6:a till salu!
Delfingrå
Delfingrå ?!?

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]