Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
#531753
Hej,

Jag långt gångna planer på en ny XC70 2012. Det sista jag har att bestämma är om jag ska ha en 5" eller 7" skärm. Jag kommer inte att använda GPS, DVD eller annan funktionalitet i Sensus.

Så till frågan -- är jag dumsnål som inte tar den större skärmen, eller duger den lilla bra?

Samma funderingar har jag i viss mån om VOC. För tillfället har jag nöjt mig med tidsuret -- speciellt för att det inte går att säga vad den framtida konsnaden är för VOC. Igen -- är VOC något som "borde" ingå?

Bilen jag tittar på är en XC70 2012 D5 Summum, automat, driver support, herrgårdsvagnspaket, parkeringssensor fram. Smärtgränsen är dock nådd, och jag lägger helst inte till något mer... :oops:
av Moody
#531806
Om smärtgränsen bara är nådd och inte passerad :) så kan du säkert få med en 7-tums-skärm också. Interiören blir ju snäppet trevligare. Hur mycket extra handlar det om?

Om VOC är intressant för dig är väl lite beroende på hur du använder bränslevärmaren. Om man oftast har samma rutiner osv
av HerrDödén
#531810
Har du kommit så pass långt upp i hierarkin att du valt XC70 med stora dieselspisen, Summum och ett par paket så tycker jag faktiskt att 7"-skärmen bara måste med. Det kommer bli en ganska konstig kombination annars - inte minst med tanke på att den större skärmen trots allt inte kostar all världens pengar.

Vad beträffar VOC och just styrningen av värmaren så tyckte jag att den var fenomenal i teorin, tillvalet kändes absolut givet och sedan använde jag telefonstyrningen långt mindre än fem gånger under vintern. Ens egna preferenser och vanor måste här avgöra - dock känns det såklart alltid bra med VOC om olyckan är framme.

Om inte annat kan du säkert snyfta lite för säljaren så ordnar han en bättre rabatt...jag började själv rota efter näsdukarna på ett par poster senast det handlades bil och visst fanns det ett par procent till att ta av :wink:
Senast redigerad av 1 HerrDödén, redigerad totalt 0 gånger.
av eijo
#531812
Jag beställde 7" till min V70 OCR 2012. Ingick i nåt av paketen. Förvånad att dom har två alternativ... kan inte skilja många kronor i tillverkningskostnad. Skulle gissa att 5" försvinner inom nåt år eller så.
Användarvisningsbild
av CarMan
#531894
And ändar mässigt så funkar en 5" jätte bra. Hur ofta brukar du ändra inne tempra tur, eller läsa reklamen i RDS informationen?


Sen kanske andrahandsvärdet skiljer?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#531897
Sådant som syns är sådant som brukar ge bättre andrahandsvärde.

edit: sedan har saker en tendens att bli gamla fort. Tillval blir snart standard. Ungefäär som blåtand och USB-gränsnitt. På min 08 var båda tillval trots summum och teknikpaket 1 och jag hade inte tagit i en 08 med tång utan de två sakerna idag :)

Själv beställde jag den stora skärmen för att få multimediabiten då jag ändå beställt RSE bak. Då kan man lika gärna ha möjlighet att se film m.m. överallt. Sedan är det alltid skönt med en stor display för avläsningens skull.
av Malmstroem
#531923
CarMan skrev:And ändar mässigt så funkar en 5" jätte bra. Hur ofta brukar du ändra inne tempra tur, eller läsa reklamen i RDS informationen?


Sen kanske andrahandsvärdet skiljer?
Det var just det -- jag är helt säker på att 5" kommer att fungera rent tekniskt för mig.

Argumentet för 7" är främst att det ser bättre ut. Jag är rädd att jag kommer reta mig på den lilla skärmen -- och kanske främst plastsargen kring den -- under hela den tid jag har bilen. Sedan är det också frågan om andrahandsvärdet, vilket bekymrar mig något mindre -- jag kommer troligen att ha kvar bilen så pass länge att det inte spelar någon större roll.

Det började med en "ren" Summum med tidur, sedan kom driver support till, sedan herrgårdsvagnspaket -- eftersom det inte var "så mycket pengar mer", sedan parkeringindikator fram. Och hastigt och lustigt var bilen 35.000 dyrare... Nu har jag fastnat vid den sista biten. VOC blir det inte -- men 7" är fortfarande möjligt. Och då var det ytterligare "leksaker" för 40.000 -- vilket är en del pengar...

(Och så blev skillnaden mot Subaru Outback som är alternativet rejält stor. Problemet är att jag inte vill ha en Outback... :oops: )
av perhall
#531925
Jag tror faktiskt inte att 7" påverkar andrahandsvärdet så mycket, kanske för oss här på forumet, men knappast vid ett inbyte.
Det är ju bara "stora" grejer man får betalt för: 4C, automat, RTI, skinn. Några tusen per grej. Soltak och PS kan ge nån tusenlapp per grej (2-3 tillbaka av 25). Men laminerade rutor, elinf. speglar, dimljus, dragkrok, vent.skinn jfr m vanligt, sportstolar, elst.bar pass.stol, kurvljus, hast.beroende servo - nej, sånt har jag aldrig varit med om att få något för vid inbyte av en Volvo.

Nu pratar vi om efter 3-5 år.

PH
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]